هنر بسته بندی / واحد خبر: در حاشیه نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران، گفت و گویی داشتیم با علیرضا سعادتمند، از مدیران شرکت پاک لایه سان که با برند PLS از دوسال پیش اقدام به تولید پاکت های اسپتیک کرده است. وی خبر از تولید روزانه تا 20 میلیون پاکت با نصب ماشین جدید در آینده نزدیک داد. گفت و گوی ما را با او می خوانید.


جناب سعادتمند. گویا مجموعه به تازگی راه اندازی شده است چون من چندان خبری از شما در نمایشگاه ها نشنیده بودم.

شرکت پاک‌لایه‌سان با برند PLS دو سال است که وارد بازار ایران شده است و خط تولید کامل پاکت‌هایی که به آنها اصطلاحا تتراپک می‌گویند ولی از لحاظ علمی پاکت‌های اسپتیک مواد غذایی و لبنی برای بسته بندی انواع نوشیدنی‌ها و نیز شیر و پنیر و کره و خامه و موارد مشابه نامیده می شوند را در اختیار دارد. فناوری تازه‌ای که آورده‌ایم باعث شده تا بتوانیم پاکت‌هایی با کیفیت و استاندارد جهانی تولید کنیم. من حتی ادعا می‌کنم که پاکت‌های ما قابل مقایسه با پاکت‌های تولیدی تتراپک در تست‌های آزمایشگاهی هستند.

ادعای بزرگی است. خوشحالم که به گفته خودتان به این سطح از کیفیت رسیده‌اید. موانع و مشکلات این کار در کجا بوده است؟

حقیقت این است که برخی شرکت‌ها از مواداولیه نامرغوب استفاده می‌کنند و این باعث شده تا مشتریانی که محصولشان آسیب دیده به این سمت بروند که پاکت را از خارج وارد کنند. من به شما می‌گویم که مواد اولیه‌ای که ما وارد و استفاده می‌کنیم را حتی بسیاری از شرکت‌های خارجی هم استفاده نمی‌کنند. کاغذی که همین الان شرکت Tetra Pak استفاده می‌کند در شرکت ما در حال استفاده است.

مشکل‌ دیگری هم وجود دارد. در بحث فویل یک تولیدکننده ایرانی مدعی تولید این ماده اولیه شده است که البته ما به آن افتخار هم می‌کنیم. اما سوال اینجاست که مسوولین مربوطه که به همین خاطر واردات را محدود و ممنوع کرده‌اند. سوال اینجاست که آیا کیفیت این فویل را با نمونه‌های خارجی آن مقایسه کرده‌اند؟ با همین  تفسیر جلوی واردات را گرفته‌اند و صنعت بسته‌بندی را دچار مشکل کرده‌اند. حقیقت این است که به کارگیری فویل ایرانی حتی در کانورتینگ و نه اسپتیک هم قابل استفاده نیست. می‌دانید که pine hole فویل استاندارد اندازه خاصی باید داشته باشد. از لحاظ ضخامتی و فودگرید بودن هم باید استاندارد سختگیرانه‌ای پاس کند. در بحث کانورتینگ منفذهای فویل که بزرگتر از حد استاندارد هستند، باعث مهاجرت چسب‌های بسته‌بندی به درون موادغذایی می‌شوند. می‌دانید چه آسیبی به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌شود؟ آسیبی که متاسفانه در کوتاه‌مدت هم خود را نشان نمی‌دهد تا جلوی آن محصول گرفته شود.

محصول شما در حال حاضر چه سهمی از بازار را در اختیار دارد؟

با اعتمادسازی که  انجام دادیم در حدود 60 تا 70 درصد از نیاز برندهای معتبر را تامین می‌کنیم. تازه در طی یک ماه آینده خط تولید جدید پاکت‌های اسپتیک به نمونه قبلی اضافه می‌شود که بدین ترتیب ما دو خط در حال کار خواهیم داشت.

عدد جالبی به شما بدهم. ما خواهیم توانست در طول یک روز بین 15 تا 20 میلیون پاکت تولید کنیم. ظرفیت عجیبی است. اکسترودر ما قابلیت تولید پاکت‌های 9 لایه را دارد در حالی که برای نوشیدنی 5لایه و لبنی پاکت 7 لایه هم جواب می‌دهد. یک خط 7 لایه هم که طی ماه آینده وارد مدار می‌شود.

ماشین‌آلات از کدام شرکت خریداری شده‌اند؟

از شرکت PLS که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین‌های پاکت اسپتیک در دنیاست.

در حال حاضر بیشتر کدام صنایع را پوشش می‌دهید؟ نوشیدنی یا لبنی؟

هر دو. 50 درصد لبنیات و 50 درصد نوشیدنی.

نیاز جدیدی در بازار احساس کرده‌اید؟

بله. ظرفیت بازار ایران بالاتر از این حرف‌هاست. با خط جدید پیش‌بینی می‌کنیم که تا 80 درصد از بازار را تامین کنیم.

پاکت‌های موجود در بازار تولید داخل هستند یا وارداتی؟

تولید داخلند اما واردات هم داریم. این محدودیت واردات مواداولیه، عملا تولید این پاکت را در داخل با مشکل جدی مواجه کرده است و مجبور شده‌اند که به سمت واردات بروند.

مگر برای واردات پاکت محدودیتی وجود ندارد؟

سوال خوبی مطرح کردید. تناقض عجیبی ایجاد شده است. سوال اینجاست که وقتی برای مواداولیه محدودیت در نظرگرفته شده به خاطر تولید داخل، پس چرا برای واردات خود پاکت چنین تصمیمی گرفته نشده است؟ چرا برعکس عمل شده است؟ اتفاقا باید مواداولیه وارد شود تا تولیدکنندگان داخل بتوانند پاکت تولید کنند. این چندین برابر اشتغال‌زایی هم می‌کند.

مانند این اتفاق بر سر کاغذ هم افتاد. وارد بشود یا نشود! هر طرفی که سنبه‌اش پرزورتر باشد، قانون را به سمت خود عوض می‌کند. یا مشابه آن، واردات خودرو که طی یک روز تعرفه پایین آمد و مقدار زیادی خودرو وارد شد و ظهر همان روز تعرفه‌ها به جای قبلی بازگشتند.

من معتقدم که صنعت چاپ و بسته‌بندی در صورت حمایت، به شدت توان رشد دارد چراکه عامل مهمی در معرفی محصولات هستند به ویژه در صادرات. این را اضافه کنم که در زمینه اشتغال هم با توجه به نرخ بیکاری جامعه و از طرفی ظرفیت کارخانه ، می توانیم کارافرینی خوبی برای جوانان داشته باشیم. در زمینه آموزش هم با توجه به تخصصی بودن این صنعت، می توانیم کارایی مثبتی ایجاد کنیم برای نیروهایی که واقعا دنبال تخصص هستند.

و توصیه من این است که هر نیرویی  بتواند ماندگاری در این صنعت و کارخانه داشته باشد ، پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد کرد و در راستای پیشرفت و خدمت به جامعه و نسل آینده گام های موثری بردارد.

تشکر از شما.