هنر بسته بندی / واحد خبر: ماشین سازی حکمایی را در صنعت سال هاست که می شناسند. همه ما شیرهای یارانه ای که درون پاکت عرضه می شد را به یاد داریم. حتی هنوز هم برخی شرکت ها شیر و دوغشان را در همین کیسه های پلاستیکی عرضه می کنند. این ماشین ساز اما بر روی این محصول متوقف نمانده است و ماشین های جدیدی را از جمله پرکن پاکت های ایستاده درب دار روانه بازار کرده است. گفت و گوی ما با نیما سیدالحکمایی، مدیر عامل ماشین سازی حکمایی، را در حاشیه نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران  در ادامه می خوانید.

آقای حکمایی. از آخرین اتفاقات در ماشین‌سازی حکمایی برای ما بگویید.

از آنجا که ذایقه غذا بیشتر به سمت فست‌فودها متمایل شده است، ما ماشین‌آلات بسته‌بندی مواد غذایی‌مان را بر دو محور اصلی بنا کردیم: یکی پنیر پیتزای رنده شده و دیگری سس.

در حال حاضر ماشین‌‌های سس ما برای بسته‌بندی فله این محصول در وزن های 2، 3 و 8 کیلویی در بازار هستند. پنیر پیتزای رنده شده هم که پیش از این به صورت دست‌گیری بود، از 120 گرم تا دو کیلو با ماشین‌های ما بسته‌بندی و روانه بازار می‌شوند.

پاکت‌های ایستاده ساده و شیردار از قرار کارهای جدید شما هستند؟

بله. ما برای عرضه غذای حیوانات  خانگی، ماشینی را طراحی کرده‌ایم که پاکت را به صورت آماده می‌گیرد و پس از پرکنی، دربندی می‌کند. از مزیت‌های این پاکت‌ها این است که نسبت به بسته‌های سخت یا همان بسته‌های مقوایی یا پلاستیکی، وزن کمتری دارند و زباله کمتری تولید می‌کنند. همچنین قیمت مناسب‌تری دارند. مزیت دیگر، حجم زباله کمتر پس از مصرف محصول است. این ماشین مصرف برق کمتری دارد که این منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر می‌شود. مواد اولیه این نوع پاکت‌ها هم در بازار موجود است. ضمن اینکه پاکت‌های بالشتکی قبلی ما، به صورت ایستاده (Stand Up) نبود. ماده اولیه  این پاکت‌ها هم از داخل پلی‌اتیلن و از بیرون پلی‌استری است که از زیر چاپ می‌شود. می‌تون بین این دولایه فویل آلومینیوم هم کار شود.

کار دیگر ما بسته‌های Eco Charge است که به یکی از واحدهای شوینده هم داده‌ایم. در فرانسه این بسته‌‌ها را در حجم 500 میلی‌متری آماده کرده‌اند که محصول به صورت معمولی یا کنسانتره درون آنها پر می‌شود که دیگر لازم نباشد با بسته‌بندی اصلی و آبی که درون آن است حمل شود.

بله. حدود 90درصد از این نوع محصولات را آب تشکیل می‌دهد که با این کار در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌شود و مصرف‌کننده فقط خود محصول بدون آب را می‌خرد و هر دفعه می‌تواند ظرف اصلی را شارژ کند.

ما این نوع بسته‌بندی‌ها را برای آب و کشک هم انجام‌ داده‌ایم.

یکی از اهداف شرکت در نمایشگاه‌ها، رصد بازار و بررسی نیازهای جدید موجود در آن است. در این نمایشگاه شما چه تقاضای جدیدی را شناسایی کردید؟

بسته‌بندی‌های  انعطاف‌پذیر حدود 60درصد از سهم بازار را به خاطر سبکی‌شان گرفته‌اند. مشتریان ما که پیش از این از ظروف پلاستیکی برای بسته‌بندی محصولشان استفاده می‌کردند، در حال حاضر در حال حرکت به سمت پاکت‌های منعطف درون کارتن هستند. قیمت بسته‌بندی در این موارد به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند. ما این کار را در روغن نباتی انجام داده‌ایم. سه پاکت درون یک کارتن با تمام متعلقاتش، هزینه‌ای معادل یک‌سوم حلب دارد. در مجموع مهمترین موضوعی که می‌توانم به آن اشاره کنم جایگزینی بسته‌بندی سخت با بسته‌های منعطف است.

نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خوب بود. این سی‌امین دوره آن است بنابراین شناخته شده است و بازدیدکننده خوبی هم دارد. من از همه چیز راضی بودم.