هنر بسته بندی / واحد خبر: شرکت شبکه چاپ که تولید کننده جعبه های فانتزی مقوایی و شاپینگ بگ است، استراتژی خود را به درستی با ترند بازار تنظیم کرده است یعنی فروش آنلاین به ویژه شرکت های سایز کوچک تر تا این شرکت ها نیز بتوانند با بسته بندی های شکیل در بازار رقابت حضور داشته باشند. در غرفه این شرکت در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران به سراغ مدیران آن آقایان اردلان شاهین کار مدیر عامل و آیدین عدل مدیر فروش شبکه چاپ رفتیم تا از آخرین وضعیت این مجموعه با خبر شویم.

آقای عدل، فکر می کنم که اولین بار است شبکه چاپ را در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران می بینم. چطور بوده است تا به حال این نمایشگاه؟

بله. نخستین بار است که در نمایشگاه اصلی چاپ و بسته‌بندی شرکت کرده‌ایم. استقبال بسیار خوب بود. کارهای ما فانتزی هستند و می‌توانیم در مقیاسی کمتر از تیراژ صنعتی تولید داشته باشیم. سعی داریم تا بحث چاپ و محصولات تولیدی در بخش خودمان را کمی مدرن‌تر کنیم.

کسانی که غرفه ما را بازدید کردند، بازدیدکننده تخصصی بودند و افراد غیرمتخصص را خیلی کم مشاهده کردیم. حتی مصرف‌کنندگان نهایی هم برای بسته‌بندی محصولاتشان به ما سر زدند. کسانی که فروش‌های آنلاین دارند با تیراژهای کمتر.

کاربرد جعبه‌های فانتزی شما بیشتر در چه صنایعی است؟

همانطور که می‌دانید فروش آنلاین به شدت رونق یافته است. هم سلیقه خریدار ارتقا پیدا کرده و هم سلیقه فروشنده. فروشندگان طرح‌های جدید را در اینترنت می‌بینند و می‌خواهند همان را اجرا کنند یا حتی ایده‌ها و رنگ‌های جدید سفارش دهند. امروز دیگر فرآیند جعبه‌گشایی یا Unboxing خیلی فراگیر شده و خریداران این کار را در فضای نت با دیگران به اشتراک می‌گذارند. ما به تولیدکنندگان در این فرآیند کمک می‌کنیم.

موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود تیراژ است. بسیاری از این کسب‌وکارها چندان وسیع نیستند که تیراژ بالا بگیرند. آیا برای این بخش هم راهکاری دارید؟

بله. کسب‌وکارهای کوچکی که به تازگی هم راه افتاده‌اند، سرمایه‌ای برای سفارش تیراژ بالا ندارند و اصلا کسب‌وکارشان در آن حد نیست. این افراد دوست دارند مثلا 500 عدد جعبه سفارش‌دهند و طی یک سال آنها را بفروشند. ما حتی جعبه و ساک خرید را در تیراژ 300 تایی هم سفارش گرفته‌ایم. بخشی از هدف‌گذاری ما این رده از بازار است.

این کار همراهی با ترند بازار است. هم اینکه محصولات با بسته‌بندی محافظت شوند، به خریدار احترام گذاشته شود و برند فروشنده هم ساخته شود. همزمان کسانی که تیراژ پایین دارند هم بتوانند از این خدمات استفاده کنند. بازار هم به شدت رقابتی شده و این کار را برای تولیدکنندگان سخت‌تر می‌کند.

بله. سلیقه خریداران هم به شدت ارتقا پیدا کرده و از طرف دیگر به قول معروف دست هم زیاد شده و از هر محصولی چندین تولیدکننده در بازار وجود دارد. برای همین است که ایجاد وجه  تمایز بسیار مهم‌تر از قبل شده است.

آقای شاهین کار،کمی از نمایشگاه امسال بگویید. اتفاق جدیدی برای شما افتاد؟

قبل از هر چیز تشکر کنم از کمکی که به  این صنعت می‌کنید و البته خیلی هم پرکارید. ما تمام خدمات چاپ افست بر روی کاغذ و مقوا را انجام  می‌دهیم و کلا محصولات نوآورانه داریم. نگرش ما این است که خیلی عمومی کار نکنیم و برای هر نمایشگاه خدمات متناسب با آن صنعت را ارایه دهیم. کلا مراجعین نمایشگاهی بر این باورند که شرکت‌ها در همه نمایشگاه‌ها همان محصول همیشگی را می‌آورند. ما سعی کردیم در این نمایشگاه از ساختارهای جدید استفاده کنیم که برخی از آنها حتی در انحصار ما هستند.

برنامه شما  برای آنلاین‌شاپ‌ها چگونه است؟

بعد از کرونا گرایش به آنلاین‌شاپ‌ها بیشتر شد به خاطر شرایط ویژه پاندمی. از طرف دیگر هزینه اجاره مغازه نیز چنان بالا رفته که از عهده بسیاری خارج شده است. این عوامل دست به دست هم دادند تا این نوع فروش جهش ویژه‌ای پیدا کند. شاید بتوان گفت که ویترین اصلی معرفی این محصولات بسته‌بندی است. ما هم در پی این هستیم که برای قشرهای مختلف پیشنهادهای مناسبی داشته باشیم.

شاید بتوان گفت که جدای از مشتریان آنلاین‌شاپ که گفتید، در برخی از زمینه‌ها این طراحان باشند که قرار است تا شما را  انتخاب کنند، آیا برنامه ویژه‌ای برای آنها دارید؟

بله. از آنجایی که بعضی از طراحان به ویژه آنهایی که تازه‌کار هستند، اطلاعات چاپی کافی و دقیقی ندارند، ما با کالیته‌ها و آموزش‌های متنوعی که داریم سعی می‌کنیم که به آنها کمک کنیم برای داشتن چاپی بهتر.

یعنی به نوعی مشاوره می‌دهید؟

بله. مثلا آموزش می‌دهیم که فلان رنگ بر روی فلان متریال چه خروجی خواهد داشت.

متشکر از وقتی که شما آقایان در اختیار ما گذاشتید.