هنر بسته بندی / واحد خبر: به بهانه برگزاری نمایشگاه IPAP,pacprocess  در تاریخ 10 تا 13 مهر امسال، گفت و گویی داشتیم با حامد ايرانی مدیرعامل شرکت برساز رویداد پارس تا از چند و چون و حال و هوای نمایشگاه امسال با خبر شویم.

جناب ایرانی، اگر بخواهیم راجع به آخرین دوره برگزاری نمایشگته صحبت کنیم،  دستاورد شما از نمایشگاه پارسال چه بوده؟ آمار چه چیزی می گوید؟

برای درک دستاوردهای سال گذشته و ارزیابی میزان رضایت شرکت کنندگان، پیش از آنکه نیاز باشد به کلام و صحبت آنها استناد کنیم، می‌توانیم از عملکرد آنها دریابیم . بیش از 70 درصد مشارکت کنندگان نمایشگاه آیپاپ پک پراسس، شرکت‌هایی هستند که در تمام دوره‌های قبل نیز حضور داشته‌اند و نتایج درخشان حضور در نمایشگاه آیپاپ پک پراسس، آنها را ترغیب نموده که سال بعد با توان بیشتر و در سطح عالی‌تری در نمایشگاه حاضر باشند. این بزرگترین دستاورد ما و سند رضایت شرکت‌کنندگان ماست.

  در نمایشگاه امسال قرار است چه اتفاق تازه ای بیافتد؟

نمایشگاه ها همواره فضایی بوده‌اند برای تبادل دستاوردهای روز صنعت و فرصتی برای گفتگوی رودررو بین صاحبین صنایع تجار و فعالین اقتصادی داخل و خارج کشور. در همین زمینه تلاش کرده‌ایم تا با رصد و دعوت از قویترین و جدیدیترین صنایع روز، این فرصت را به شکلی بهینه در اختیار شرکت کنندگان قرار دهیم . برگزاری جلسات B 2   B   با موضوعات تخصصی و هماهنگی برای بازدید‌های تخصصی و هدفمند هیات‌های دعوت شده، از جمله اقداماتی است که معتقدیم نتایج اقتصادی این دوره از نمایشگاه را درخشان و ماندگار خواهد کرد.

  فضای نمایشگاهی و پاویون‌های احتمالی چگونه خواهند بود؟

اتفاقی که امسال در این دوره افتاد، حضور پرشمار شرکت‌کنندگان و تکمیل زودهنگام ظرفیت سالن‌های A5 و A6 بود. امسال شاهد ‌حضور حداکثری و پرقدرت شرکت‌های دستگاه‌های چاپ و صنعت کارتن و کاغذ بوده ایم لذا نمایشگاه در حوزه چاپ و ماشین‌آلات چاپ و کارتن بسیار پررونق است. این استقبال باعث شد پاویون تخصصی چاپ دیجیتال و پاویون تخصصی چاپ روی پارچه را در فضای سالن مربوط به چاپ تشکیل دهیم. از سوی دیگر به واسطه عملکرد خوب نمایشگاه در دوره‌های قبلی, امسال حمایت و حضور پر رنگ سندیکای کاغذ و کارتن و انجمن وارد کنندگان کاغذ و کارتن را نیز شاهد باشیم که منجر به تشکیل پاویون کاغذ و کارتن در این دوره از نمایشگاه شد.

  تعدد نمایشگاه‌های بسته‌بندی به ویژه در تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در تمام موضوعات اقتصادی و تجاری، قایل به ایجاد فرصت‌های رقابتی و رشد همگون در عرصه رقابت هستیم. معتقدیم در فضای باز رقابتی، فرصت برای ارتقا و ارایه خدمات گسترده‌تر و با کیفیت تر فراهم می‌شود و نتیجه آن مستقیما در دستان تولید کننده و صنعتگر خواهد بود. لذا در فضای کلی موافق این موضوع هستیم، اما چالش بزرگتر، بی برنامه گی و عملکرد مشابه و یکنواخت نمایشگاهی است. معتقدیم برگزاری نمایشگاه نباید صرفا به یک برگزاری و کورس رقابتی تبدیل شود ، بلکه باید همواره رو به جلو بود و هر سال ایده و نگاه تازه‌ای را وارد نمایشگاه کرد تا مخاطب بر اساس نظر و نیازش یکی از نمایشگاه‌های موجود را انتخاب کند. در غیر اینصورت، تعدد نمایشگاه‌های بدون هدف و برنامه و صرفا با موضوع اجاره غرفه، آسیب اقتصادی و خستگی و دلزدگی مخاطب را به دنبال خواهد داشت.

نکته حایز اهمیت دیگر در صنعت نمایشگاهی ایران، نبود ساختار مشخص و برنامه‌ریزی شده بلند مدت، با توجه به ماهیت اقتصادی و زیر ساختی کشور در تدوین نمایشگاه‌های تخصصی داخلی است که ما را به عنوان برگزارکننده حداقل 15 رویداد تخصصی، در طول سال همیشه با چالش‌های فراوانی روبرو می‌کند.

  ایا بازدیدکنندگان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند؟

از نکات قوت تمام دوره های نمایشگاه آیپاپ, حضور قوی هیات‌های خارجی بوده است. همان طور که در سال گذشته ما میزبان بیش از 150 نفر از کشورهای افغانستان، عراق، قطر، روسیه و ترکیه بودیم، امسال هم این رایزنی ها را انجام داده‌ایم و ارتباط خیلی خوبی با وزارت امور خارجه و همچنین با اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی مرتبط با صنعت چاپ، بسته‌ بندی و فرآوری در کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، چین، سوریه و افغانستان داریم. می‌توان گفت حضور هیات‌های خارجی و همچنین معرفی تکنولوژی و خدمات چاپ به روز توسط مشارکت کنندگان شاخص این دوره، وجه تمایز ما با سایر نمایشگاه‌ها می‌باشد.

  برنامه های جانبی و نشست های تخصصی چگونه اند؟

نگاه ما به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های اموزشی همواره نگاهی مثبت بوده است و معتقدیم در کنار برگزاری نمایشگاه می‌توانیم بستری باشیم برای رشد فنی و تخصصی شرکت کنندگان و ارایه دستاوردهای جدید در این حوزه. طبعا برای تحقق این مهم اقدامات زیادی صورت گرفته و با حساسیت ویژه‌ای عناوین تخصصی و قابل تاملی گزینش شده است. این عناوین کارگاهی، هم به مباحث فنی اشاره دارد و هم فرصت‌های تجاری و اقتصادی بین‌المللی را مورد توجه قرار داده است. از این حیث و با توجه حضور اعضای اتاق‌های عراق, عمان, قطر و کویت در این کارگاه‌های تخصصی, می‌توان گفت فرصت بی نظیری در اختیار صادرکنندگان قرار گرفته که در کنار نمایشگاه، فرصت‌ها و چالشهای صادرات را نیز مورد بررسی قرار دهند.

  هدف گیری شما بیشتر بر روی چه مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگانی است؟

از آنجاییکه رویکرد این نمایشگاه صادرات محور است ما هر ساله حتی با وجود تحریم تلاش کرده‌ایم ارتباطات بین‌المللی را تا حد امکان حفظ کنیم و چه از حیث مشارکت کننده و چه بازدید کننده، با کشورهای دوست و منطقه ارتباط مداومی را برقرار کنیم. امسال در میان مشارکت‌کنندگان،  شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا، اتریش و ترکیه وجود دارند. در حوزه بازدید کننده بین المللی نیز از هیات‌های تجاری متخصصی دعوت کرده‌ایم  و تا کنون حضور هیات‌های عراق، پاکستان، افغانستان، عمان، سوریه قطعی شده است. همچنین در تلاشیم که بازدیدکنندگانی از کشورهای چین، روسیه، لبنان و کشورهای حوزه CIS در حوزه کاغذ و کارتن و ماشین‌آلات دعوت کنیم. که در مجموع حدودا110 شرکت داخلی و حدودا 10 شرکت خارجی و نمایندگی حضور دارند.

  اطلاع رسانی راجع به این نمایشگاه، کجا و چگونه بوده است؟

در حوزه اطلاع رسانی, سیاست نمایشگاه رصد و دعوت از بازدید کننده متخصص بوده است لذا در گام اول به صورت هدفمند با مشارکت اتاق‌های بازرگانی، شرکت شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری و استفاده از ظرفیت‌های اطلاع رسانی این مجموعه‌ها که بیشترین ارتباط را با صنعتگران دارند، اطلاع رسانی گسترده‌ای در داخل و خارج کشور صورت گرفت. در گام دوم تمامی انجمن‌ها اتحادیه‌ها و سندیکاهای مرتبط با زمینه‌های نمایشگاه رصد شدند و ضمن ارتباط و برگزاری جلسات هم اندیشی با این مجموعه ها، اطلاع رسانی هدفمندی در خصوص نمایشگاه صورت گرفت. در گام سوم با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و قابلیت‌های این حوزه, آغاز به بمباران اطلاعاتی حوزه‌های صنعتی نمودیم . در گام چهارم نیز تبلیغات محیطی مورد هدف قرار گرفت و با نصب بیلبورد و استرابورد در فضاهای شهری ، اقدام به معرفی نمایشگاه برای مخاطب عام و علاقمند نمودیم.

 جایگاه اینده نمایشگاه را در برنامه‌ریزی میان و بلند مدت کجا می بینید؟

نمایشگاه ایپاپ پک پراسس، همچنان که در اولین گام با امضای تفاهم نامه با «مسه دوسلدورف» نشان داد، همواره برنامه‌ای با افق بین المللی و فراملی داشته است و هرگز به کمتر از آن اکتفا نخواهد کرد. طبعا در این مسیر و با توجه به برخی مسائل از جمله تحریم‌های بین المللی ، دشواری های بیشماری وجود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک برطرف شود. با این حال و در شرایط فعلی برنامه نمایشگاه، حفظ برند ارزشمند آیپاپ در سطح و اندازه واقعی خود است و به دنبال این هستیم که نقطه هدف حوزه نمایشگاهی در صنایع چاپ و بسته بندی در حوزه خلیج فارس و آسیای میانه باشیم.

  با توجه به فعالیت‌های انجام شده، انتظار چه میزان رضایت از غرفه داران و بازدیدکنندگان را دارید؟

ما به عنوان برگزار کننده نمایشگاه, در هر دوره همواره همه تلاش و توانایی خود را انجام داده‌ایم تا بهترین و ایده‌آل‌ترین نتایج به دست آید . هر چند می‌دانیم که هیچ زمان بدون اشکال نخواهیم بود ولی هر سال به دنبال بهبود و ارتقای سطح برگزاری هستیم . تا امروز که 4 دوره از نمایشگاه را با تمام چالش‌هایش پشت سر گذاشته‌ایم، به نظر می‌رسد در کسب رضایت نسبی شرکت کنندگان موفق بوده‌ایم. امسال نیز از این قاعده خارج نیست. ما تا آخرین لحظه به دنبال ارایه بهترین خدمات به مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان هستیم و امیدواریم همچون سال‌های قبل در این حوزه روسفید باشیم .