هنر بسته بندی: دانشمندان در دانشگاه والنسیای اسپانیا، فیلم های چندلایه PLA-Starch-PLA را تولید کرده‌اند که برای بسته‌بندی‌های فعال غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعه نشان می‌دهد که فیلم‌های الکتروریسی شده دارای اسیدفرولیک و سینامیک هستند و خواص ضدمیکروبی دارند و ماندگاری موادغذایی را افزایش می‌دهند.

محققان در مصر نیز فیلم‌های ضدمیکروبی برای بسته‌بندی‌های فعال با هدف نگهداری پنیر چدار تولید کرده‌اند. فیلم می‌تواند مدت نگهداری از پنیر را تا 4 هفته بیشتر از سایر موارد افزایش دهد. این فیلم از ترکیب عصاره Lepidium Sativum با Polyvinyl alcohol و hyperbranched Polyamide amine به دست آمده است.

خبر دیگری از همکاری دانشگاه Shinshu ژاپن و Ulm آلمان می‌رسد که ورق‌های زیست تخریب‌پذیر، الکتروریسی شده و نانوفیبر برای بسته‌بندی‌های فعال غذایی تولید شده‌اند. ورق‌های PVA/zein/gelatine باعث ایجاد امکان تنفس موادغذایی همچون سیب‌زمینی و کیمچی می‌شود و دارای ویژگی‌های مکانیکی، حرارتی، ضدباکتری و آنتی‌اکسیدانی نیز هست.

از ایران خبر می‌رسد که محققین دانشکده فنی و حرفه‌ای فیلم‌های هوشمند و فعال بسته‌بندی را با استفاده از پلی‌ساخارید دانه سویا و عصاره Malva sylvestris تولید کرده‌اند. فیلم‌ها دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی هستند و باعث افزایش طول عمر موادغذایی می‌شوند و در واکنش به فساد میگو، از خاکستری به سبز تیره تغییر رنگ می‌دهند.

همچنین دانشمندان در دانشگاه تبریز فیلم ژلاتینی هوشمندی تولید کرده‌اند که می‌تواند تازگی غذاهای دریایی را نشان دهد. فیلم حاوی نانوفیبر چیتوسان، ترکیب Betacyclodextrin شقایق سرخ است و از مرجانی به طلایی در واکنش به فساد میگو در یک دوره هفت روزه تغییر رنگ می‌دهد.