گفت و گو با محمودی رییس هیات مدیره گروه صنعتی تانسو:

هنر بسته بندی: بیش از یک دهه است که تولید ظروف IML در کشور شروع شده اما در حال حاضر شرکت تانسو پیشتاز تولید انواع این ظروف شده به طوری که توانسته در مدت بسیار کمی با تنوع فراوانی به بازارهای بزرگی دست یابد. در این رابطه گفت و گویی را با مدیریت این شرکت انجام داده ایم که در زیر می آید:

لطفا خود را با ذکر مسوولیت  معرفی فرمایید؟

اینجانب سید صادق محمودی رییس هیات مدیره شرکت تانسو پاک پلیمر و مدیر گروه صنعتی تانسو هستم.

 فعالیت های شرکت در چه زمینه هایی است؟

گروه صنعتی تانسو از سال 1392 با سرمایه گذاری یکصد میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی و اشتغال زایی برای 58 نفر در زمینه تولید ظروف بسته بندی بر پایه پلی پروپیلن با تکنولوژی لیبل گذاری درون قالب (IML) با بهره گیری از برترین تکنولوژی روز دنیا شروع به فعالیت کرد و با بهره مندی از بالغ بر 38 نوع قالب متنوع IML (65درصد قالب موجود در کشور ) بیش از 50 درصد نیاز کشور به این قبیل ظروف را تامین می کند.  با توجه به وارداتی بودن این محصول، شروع به کار این مجموعه تاثیری قابل توجه در کاهش واردات و خروج ارز از کشور داشته است.

ظروف تولیدی این گروه از جنس پلی پروپیلن با قابلیت تحمل حرارت تا 160 درجه بالای صفر و تحمل برودت تا 30 درجه زیر صفر بوده و تا دمای 230 درجه بالای صفر نیز حالت اولیه خود را حفظ می کند، از این رو برای بسته بندی تمامی مواد غذایی و بهداشتی مانند مواد غذایی گرم و سرد، داغ و منجمد، خشکبار، محصولات لبنی، مواد بهداشتی و دارویی و … مناسب ترین گزینه به شمار می رود.

از مزایای این ظروف می توان به زیبایی منحصر به فرد، گرید خوراکی، ضریب بهداشت و ایمنی بالا، مقاومت در برابر نفوذ آب و هوا و گرد و خاک، قابلیت استفاده مجدد، حمل آسان، قابلیت استفاده در مایکروویو ( تا 2 دقیقه )، قابل استفاده در فریزر، قابلیت حفظ طراوت، تازگی محصول و قابل بازیافت بودن اشاره کرد.

 درباره آخرین محصول ارایه شده توسط شرکت، توضیحاتی بفرمایید.

در اجرای سیاست های کلی شرکت تا پایان سال جاری هم میهنان عزیزمان برای اولین بار شاهد تغییری بزرگ در زمینه بسته‌بندی و توزیع غذای گرم خواهند بود که می توان از تعبیر انقلاب در مورد این موضوع استفاده کرد. این شرکت با ورود به موضوع تامین ظروف برای بسته بندی غذای گرم قصد دارد در راستای سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همگام با استانداردهای جهانی در حد توان یکی از دغدغه های عمومی را در زمینه استفاده از ظروف یکبار مصرف  متداول در بازار مصرف را کاهش دهد. این ظروف با دارا بودن خواص کم نظیر از جمله گرید خوراکی، درب کاملاً چفت ومحکم، قابلیت استفاده مجدد و قابل بازیافت بودن به طور یقین رضایت مشتریان محترم را جلب خواهند کرد.

لازم به ذکر اینکه  این طرح به روزترین، بهترین و تنها طرح در این زمینه طی چند دهه گذشته برای تغییر فرهنگ و بهداشتی کردن بسته بندی مواد غذایی، مایعات گرم و داغ  است و قاطعانه می توان ادعا کرد که این ظروف به دلیل عدم واکنش شیمیایی تا دمای بسیار بالا ( 160 درجه ) نسبت به مواد غذایی، مایعات داغ و سهولت در حمل و نقل به دلیل برخورداری از درب های کاملا چفت و محکم، بی بدیل ترین و بهداشتی ترین گزینه موجود برای استفاده در صنعت بسته بندی مواد غذایی است.

 جدی ترین مسایل پیش روی تولید یا تجارت شما چیست.

از مهمترین مسایل پیش روی اکثر مجموعه های تولیدی از جمله گروه صنعتی تانسو، عدم درک صحیح بنگاه های اقتصادی کشور مانند بانک ها ازمشکلات تولید است و نرخ سود تسهیلاتی که هم اکنون این واحد یا واحدهای مشابه به ناچار مجبور به پذیرش و قبول آن هستند فاصله ای زیادی با واقعیات تولید دارد. شرایط اعطای تسهیلات در حال حاضر نه تنها اثر درمانی ندارد بلکه همانند مُسَکِنی است که درد اصلی را پنهان کرده و چند روزی باعث آرامش بیمار ( واحد تولیدی) شده و به احتمال زیاد در نتیجه عدم نمود ظاهری که موقتی نیز است، بیماری ( مشکل ) در باطن پیشرفت کرده و با اتمام زمان اثر بخشی مُسَکِن، درد و رنج  ناشی از بیماری مذکور بیش از پیش نمودار خواهد شد که در آخر باعث هلاکت بیمار (تعطیلی و نابودی واحد تولیدی) می‌شود. این امر علاوه بر ضرر مالی که متوجه سرمایه گذار می کند، اثرات بسیار سویی مانند تشدید بیکاری و افزایش واردات و … در جامعه خواهد داشت که  خسارات وارده گاهی اوقات جبران ناپذیر نیز خواهد بود.

علاوه بر این، عدم همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی با وجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و عدم تحمیل هزینه های بسیار هنگفت از جمله هزینه های غیر منطقی برای برقراری انشعاب و اشتراک آب، برق، گاز صنایع، صدور قبوض نجومی برای تولیدکنندگان و یا کارشکنی در زمینه اختصاص زمین مناسب و … نیز از عوامل بسیار موثر در عدم موفقیت سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و اندکی تفکر در مشکلات تولیدکنندگان و تامل در ارزش بسیار بالای مباحث ایجاد اشتغال و تولید برای جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور از سوی مسوولان و دست اندرکاران محترم به طور حتم در گره گشایی از این قبیل مسایل موثر خواهد بود.

 آیا پیشنهادی برای بهبود اوضاع کسب و کار در صنعت بسته بندی دارید؟

اگر چه وضعیت بسته بندی در سال های اخیر رو به بهبود  است اما هنوز فاصله زیادی تا شرایط ایده آل داشته و در این صنعت دچار ضعف های چشمگیری هستیم که باید فرهنگ سازی لازم در خصوص توسعه صنعت بسته بندی انجام گیرد همان طور که شاهد هستیم خیلی از محصولات دیگر کشورها با کیفیتی نا مناسب تر از محصولات ما، اما با بسته بندی بهتر، بازارهای دنیا را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که محصولات کشور ما با اینکه از کیفیت مناسبی برخوردارند ولی به دلیل بسته‌بندی ضعیف نتوانسته اند در بازارهای داخلی و خارجی سهمی داشته باشند. البته نباید فراموش کرد مکمل جریان بسته بندی، برندسازی است که در این زمینه نیز کشور ما دارای نقص های متعدد است. ما باید به شکل ها، روش ها و مدل های نو روی آورده و تنها از مدل های موجود الگو برداری نکنیم. همچنین باید با فکر، اندیشه و طرح ریزی، روش های مناسب برای عرضه محصولات خود پیدا کرده و یا با بهره گیری از اتاق های فکر برای سیاست گذاری در حوزه صنعت بسته بندی و برند سازی برای توسعه و گسترش این صنعت مهم گامی مؤثر برداریم، همچنین چون برای برون رفت از رکود اقتصادی نیاز به افزایش تقاضا برای رونق بازار داریم می توانیم از ظرفیت بالای موجود در مراکز علمی و دانشگاهی برای یافتن راهکارهای علمی برای توسعه بازار و بومی سازی صنایع روز دنیا و استفاده از تکنولوژی های نوین  برای حرکت های اقتصادی موثر استفاده کنیم.

 به نظر شما در حال حاضر صادرات چگونه می تواند به وضعیت اقتصادی شرکت ها کمک کند؟

در شرایط کنونی کشور و با توجه به تحریم های غرب که باعث انقباض اقتصاد کشور شده صادرات و ارز آوری به کشور به مانند تنفس برای اقتصاد کشور است و بنگاه های تولیدی به عنوان شش های اقتصاد کشور عمل می کنند. هر دلاری که از خارج وارد چرخه اقتصادی کشورکنیم به مانند ایجاد رخنه در سد تحریم های که غرب ظالمانه علیه ما به وجود آورده، خواهد بود. این سد با همت و تلاش یکایک فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و مسوولان کشور فرو خواهد شکست.

 بهترین راه کار برای برون رفت از رکود اقتصادی فعلی چیست و وضعیت فعلی صنعت بسته بندی ایران در مقایسه با کشورهایی همچون چین یا ترکیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

همان طور که در جواب سوالات بالا توضیح دادم  فاصله صنعت بسته بندی ما با دارا بودن محصول با کیفیت، با کشورهایی نظیر چین و ترکیه که در بسته بندی و برندسازی بسیار فعال هستند و با مدیریت منسجم توانسته اند بازارهای جهانی را تسخیر کنند بسیار طولانی و زیاد است. وظیفه تک تک ما این است که با تلاش و کوشش علمی و عملی در کم کردن این فاصله بکوشیم و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این مهم فقط با عزم ملی و مدیریت جهادی تمامی آحاد جامعه به ویژه فعالان اقتصادی، صنعت گران، تولید کنندگان و مسوولان محترم  میسر خواهد شد.