هنر بسته بندی: در سال 95 با بررسی ها و ارزیابی های صورت گرفته و بر اساس معیارهای تعیین شده، یک شرکت فعال در زمینه بسته بندی صنایع دستی برای دریافت تسهیلات برای توسعه و به روز آوری حوزه فعالیت و محصولات خود به صندوق کارآفرینی امید معرفی شد.  

 مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ضمن بیان این خبر گفت: علاوه بر این، در سال گذشته اقداماتی مانند تهیه و طراحی طرح واحد برای بسته بندی محصولات صنایع دستی کشور، توزیع بیش از 20 هزار جعبه رایگان به منظور ایجاد و گسترش بسته بندی در محصولات صنایع دستی در سال گذشته و شناسایی کارگاه‌های صنایع دستی نیازمند بسته بندی، انجام شد.

فریدون میرزالو به مهمترین ضعف بسته بندی ایران در بخش صنایع دستی اشاره کرد و افزود: متاسفانه تاکنون یکی از مواردی که همواره در حوزه بسته بندی مطرح بوده، نبود سرمایه یا انگیزه کافی برای ایجاد بسته‌بندی توسط تولیدکنندگان صنایع دستی در محصولات بوده که با بررسی ها و هماهنگی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر، تلاش شده تا بیش از پیش هنرمندان و تولیدکنندگان به این سو هدایت و همراهی شوند تا محصولات با کیفیت ایرانی در بسته بندی های وزین و متناسب به بازارها عرضه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای بهبود زیرساخت های بسته بندی صنایع دستی ایرانی، سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای اروپایی پیشنهاد شده، اظهار داشت: سرمایه گذاری در خصوص بسته بندی صنایع دستی ایرانی مستلزم وجود تقاضای محصولات صنایع دستی است که در صورت تحقق این موضوع، بسته‌بندی آن نیز محقق خواهد شد که خوشبختانه در این حوزه نیز چشم اندازهای خوبی پیش روی صنایع دستی و بسته بندی آن است.

وی در ادامه به تدوین برنامه و دستورالعمل سازمان میراث در حوزه بسته بندی صنایع دستی اشاره و عنوان کرد: در سه فاز فرهنگ سازی، حمایت و نظارت که هر سه مورد قابل پیگیری است اقداماتی صورت گرفته، 1- فرهنگ سازی در زمینه تولید و توزیع نمونه های رایگان و برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی بسته بندی صنایع دستی 2- حمایت شامل معرفی فعالان صنایع دستی برای دریافت تسهیلات و شرکت دادن در نمایشگاههای صنایع دستی و 3- نظارت بر بسته بندی در نمایشگاه های صنایع دستی از جمله دستورالعمل ها و برنامه های سازمان میراث است. وی از برنامه حمایتی سازمان برای صادرات محصولات صنایع دستی با بسته بندی مناسب خبر داد و اعلام کرد: در این زمینه نیز موارد پژوهشی از سوی بخش دانشگاهی انجام شده که قابل پیگیری و گسترش است.

وی گفت: بسته بندی مناسب و استاندارد صنایع دستی به صادرات بهتر و بیشتر این محصولات کمک می‌کند به‌طوری که برخی از محصولات صنایع دستی صادراتی نفیس دارای بسته‌بندی قابل قبولی هستند و برخی دیگر از تولیدات با ارزش پایین تر نیز از حداقل ها برخوردارند که در آینده باید وضعیت مطلوبتری به خود بگیرد.  وی در پایان گفت: اهمیت و جایگاه بسته بندی در صنایع دستی برای فعالان این حوزه آشکار شده و نقش بارز آن در ارتقای کیفیت عرضه و صادرات این محصولات باعث شده حساسیت لازم در این خصوص به وجود آید که به طور یقین افزایش میزان فروش و اقبال بیشتر از این محصولات نیز با تحقق بسته بندی شکل بهتری به خود خواهد گرفت.