در سلسله گزارش های نمایشگاه بسته بندی استانبول (Eurasia Packaging 2022)، گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی، آقای سهیل چهره ای را با محمد برزگر اکرامی ، مدیر عامل صنایع قوطی تبریز از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه را در ادامه می خوانید.

جناب اکرامی. با چه شرکت هایی در این نمایشگاه حضور یافته اید؟

مجموعه ما شامل سه شرکت می شود: صنایع قوطی تبریز ، صنایع بسته­ بندی تبریز و شرکت پریان پلاست. هر سه شرکت در حوزه بسته­ بندی فعالیت می­ کنند. شرکت صنایع قوطی تبریز و شرکت صنایع بسته ­بندی تبریز در حوزه فلزی و پریان پلاست در حوزه پلاستیک فعال هستند.

پریان پلاست به نسبت شرکتی نوپاست.

پریان پلاست نزدیک به 10 سال است در زمینه تولید ظروف IML فعالیت می­کند. علتش هم این است که این نوع تکنولوژی نزدیک به 15 سال است که به دنیا معرفی شده یا اصلا ایجاد شده است ولی صنایع قوطی تبریز و بسته ­بندی تبریز که هر دو فعالیت بسته­بندی فلزی دارند، حدود 50 سال است که فعالیت دارند. بسته­ بندی فلزی، بسته ­بندی بسیار قدیمی است، چند صد سال قدمت دارد و ما هم افتخار می­کنیم که در این حوزه توانسته ایم یکی از بزرگان این صنعت باشیم.

شرکت های زیادی از ایران با IML  دراین نمایشگاه حضور پیدا کرده اند حتی شیرین عسل را هم دیدم که IML را با خود به نمایشگاه آورده بود.

همینطور است.

تا همین چند سال پیش همه لیبل های IML می­ آمد ترکیه چاپ می­ شد الان شرکت­های ایرانی در بازار ترکیه ظروف IML خود را عرضه می کنند. این نکته خیلی مهمی است.

بله حق با شماست.

مشخص است که ماشین ­آلات خوبی در این حوزه وارد شده است. هدف­ گذاری ­تان برای این نمایشگاه چه بوده است؟ چه کشورهایی؟ بیشتر روی بخش فلزی ­تان یا بخش پلاستیکی­.

 با توجه به اینکه باید جهانی فکر و رفتار کنیم، مجبور هستیم از ظرفیت­های خودمان استفاده نماییم و حداقل در کشورهای همجوار حضور پیدا کنیم. همین کاری که کشورهای همسایه هم انجام دادند. خود ترکیه خیلی برای حضور در بازارهای همسایه اش هزینه کرده است. ما هم مجبور هستیم که با توجه به ظرفیت­هایی که داریم و مزیت هایی که در مملکت خودمان داریم، از بازارهای همسایه مان بهره ­مند شویم.

پتانسیل خیلی زیاد است. از نظر تکنولوژیکی سرمایه ­گذاری زیادی در ایران صورت گرفته است.  هدف ما این بود که بتوانیم در نمایشگاه بسته بندی ترکیه حداقل در بازارهای کشورهای عربی مثل لبنان ، سوریه یا حتی آذربایجان و گرجستان و یا روسیه ورود کنیم. این نمایشگاه هم، نمایشگاه بزرگی است و منطقه را به خوبی پوشش می دهد. امیدوارم که نه تنها ما بلکه شرکت­های دیگر ایرانی هم واقعا بهره­ مند شوند و بتوانیم یک قدم اساسی را در راستای صدور محصولات ­مان حداقل به کشورهای همجوار انجام برداریم.

چه شد وارد بازار IML شدید؟ درست است که محصولی با کیفیت و نیز راحتی برای مصرف کننده است اما در عین حال تولیدکننده ها هم در حال زیاد شدن هستند. به نظر شما بازار تا چه حد کشش دارد برای تولید؟

حتما می­دانید ترکیه نزدیک به 85 میلیون جمعیت دارد و به مراتب تولیدکننده ­های IML ترک خیلی بیشتر از ایران هستند. ظرفیت اینجا خیلی خیلی بالاست. محصولات لبنی که اینجا تولید می­شود با توجه به ظرفیتی که دارند، واقعا نیازمند این مقدار تولید IML هستند.

 ما هنوز در ایران  شاید در میانه راه هستیم و یا حتی به میانه هم نرسیده ­ایم. فکر می­کنم که حتما در آینده نزدیک، حداقل در 5 تا 10 سال آینده، نیازمند به توسعه بیشتر هم باشیم به این علت که ایران ظرفیت­های لبنی ­اش افزایش پیدا کرده است. ما حتی این پتانسیل را داریم که محصول نهایی را صادر کنیم. یعنی هدف این است که محصولی صادر شود که نهایی باشد و واقعا بتوانیم ارزش افزوده خاصی را به مملکت­ مان برگردانیم.

الان در این دوره از زمان که طی می­کنیم، یکی از نیازهای اصلی کشور، تأمین ارز خارجی است لذا با توجه به پتانسیل­ هایی که در صنعت پتروشیمی و یا صنایع فولاد هست، به نظر می­رسد که ما هنوز به میانه راه هم نرسیده ایم و باید این نکته را حتما عرض کنم که ترکیه در سال 2022 بالای 200 میلیارد دلار صادرات صنعتی داشته است و ایران با 85 میلیون جمعیتش باید به این جایگاه برسد.

صحبت پایانی شما را هم به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدیمی بشنویم.

واقعیت این است که ما به عنوان صنعت­گر که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده ایم، می­خواهیم از ظرفیت­هایمان استفاده کنیم و حقیقتا نیازمند حمایت دولت خودمان هم هستیم. امیدوارم که تصمیم­ گیرندگانی که در دولت هستند، واقعا این موضوع صادرات را، صنعت­گر را و حمایت­های خاصی که نیازمند آن هستیم را دست­ کم نگیرند. ما حتی این روزها مشکل ارسال ایمیل داریم که باعث خجالت زدگی می شود.

ممنون از شما.