طراحی موفق یک وب‌سایت تجارت الکترونیک با در نظر گرفتن اصول فروش موفق آغاز می‌شود. برای اجرای چنین وب‌سایتی باید راه خرده‌فروشان خشت و ملات (فروشندگان حقیقی که در مقابل فروشندگان مجازی قرار می‌گیرند) را پیش بگیرید. اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان وب‌سایت تجارت الکترونیک خود را به خرید آنلاین تشویق کنید، نکات زیر می‌توانند بسیار مفید باشند.

خرده‌فروش، محصول یا محصولاتی دارد که می‌خواهد به فروش برساند.

تمام کسانی که در حوزه تجارت الکترونیک کار می‌کنند یا در فکر راه اندازی کسب و کاری در این زمینه هستند، به این موضوع توجه می‌کنند. اگر درصدد خرید ماشین نو، اسفناج تازه یا قطعه‌ای از ماشین تایپ عتیقه‌تان هستید، می‌توانید آن‌ها را در اینترنت پیدا کنید. اما فرقی نمی‌کند کالایی تا چه حد خاص باشد یا قیمت مناسبی داشته باشد، یک تجارت الکترونیک موفق هرگز دست به ساخت کالا نخواهد زد.

 خرده‌فروش نیاز به محلی دارد تا کالاهای خود را نمایش دهد. این مکان در گذشته معمولا نوعی ساختمان بوده است.

تجارت الکترونیک نوعی تجارت آنلاین است. اما به فروشگاه‌های سنتی فکر کنید. برخی محصولات این فروشگاه‌ها داخل ویترین قرار دارند تا خریداران را ترغیب به رفتن داخل فروشگاه و خرید کردن کنند. قفسه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در انتهای آن محصولات خاص‌تری وجود دارند و همگی خریدار را ترغیب به خرید می‌کنند.

در طراحی وب‌سایت تجارت الکترونیک، مسیریابی نکته بسیار مهمی است. خریداران سایت شما نیاز به راه‌های ساده و قابل دسترسی، مشابه فروشگاه‌های حقیقی دارند. خریداران دوست دارند امکان آزمایش محصولات و مقایسه آن‌ها با محصولات دیگر را به صورت آنلاین داشته باشند. بازدیدکنندگان می‌خواهند که به آسانی به محصولات دسترسی داشته باشند. تنها تفاوت فروشگاه شما با فروشگاه‌های حقیقی این است که خریداران نمی‌توانند محصولات مورد نظر خود را از قفسه برداشته و همراه خود تا صندوق ببرند.

بخش مدیریت سایت تجارت الکترونیک شما به لحاظ طراحی به اندازه بخش جلویی یا قابل رویت آن اهمیت دارد. قبل از راه‌اندازی و آغاز کار سایت لازم است روند عرضه و توزیع محصولات بررسی و مرتب شوند. وب سایت تجارت الکترونیک باید بتواند به وعده‌های خود عمل کرده و مشتریان را خوشنود نماید. بسیاری از صاحبان تجارت الکترونیک در کسب و کار خود شکست می‌خورند چرا که برخی از فروشندگان از پیش برای عرضه و توزیع محصولات خود برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

چه اتفاقی رخ می‌دهد وقتی که خریداران فروشگاه‌های آنلاین کالاهای انتخابی خود را در مدت زمان مقرر  و یا کلا دریافت  نکنند؟ آن‌ها عصبانی می‌شوند. گاهی فرقی نمی‌کند که چقدر محترمانه از مشتری عذرخواهی کنید، آن‌ها آنقدر آزرده خاطر هستند که دیگر هرگز به فروشگاه شما بازنمی‌گردند و به تمام آشنایان خود نیز می‌گویند که از خدمات مشتریان فروشگاه شما بسیار ناراضی هستند.

 خرده‌فروشان برای فروشگاه خود به دنبال ساختمان مناسبی می‌گردند که دارای امکاناتی مانند و برق و سیستم گرمایش و سایر امکاناتی که برای آسایش مشتریان ضروری است، باشد. اگر ساختمان انتخاب شده به اندازه کافی مناسب نباشد، آن را تعمیر می‌کنند.

بسیار از کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیک به خود زحمت این کار را نمی‌دهند. آن‌ها وب‌سایت‌هایی که بخش‌های زیادی از آن هنوز در دست ساخت است را راه اندازی می‌کنند و یا هاست‌هایی (میزبان‌هایی) برای سایت خود انتخاب می‌کنند که سرویس‌های نامنظم با سرعتی بسیار کند ارایه می‌کنند. اگر کسی به قصد خرید کردن به سایت شما مراجعه کند و سایت خارج از دسترس باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ احتمالا آن فرد سراغ سایر وب‌سایت‌هایی که خدمات مشابهی ارایه می‌کنند خواهد رفت تا کالای مورد نظر خود را خریداری کند. آیا او به سایت شما بازخواهد گشت؟ احتمالا خیر.

برای داشتن وب‌سایت تجارت الکترونیک موفق، باید میزبانی داشته باشید که به صورت شبانه روزی خدمات ارایه کند. فروشگاه آنلاین شما برای جذب خریداران اینترنتی باید کامل و کاربردی باشد. بنرهای «به زودی» یا «در حال ساخت» می‌توانند برای وب سایت‌های تجارت الکترونیک مخرب باشند.

قابلیت استفاده آسان نیز یکی دیگر از مولفه‌های مهم طراحی وب سایت است. برای مثال اگر فردی نتواند به راحتی راه خود را در وب‌سایت شما بیابد، خود را دردسر نخواهد داد. به راحتی روند خرید آنلاین، توجه ویژه‌ای نشان دهید. رقیبان تنها یک کلیک از شما فاصله دارند.

لازم است که به صورت منظم وب‌سایت خود را به روز رسانی و مرتب کنید. وب سایتی که پر از لینک‌های تاریخ گذشته و خراب باشد، در روند خرید آنلاین اشکال ایجاد می‌کند. وبسایت تجارت الکترونیکی که هیچ گاه بخش جدیدی ارایه نکند نیز برای مشتریان خسته‌کننده خواهد بود. اگر نمی‌توانید از وب سایت خود نگهداری کنید، این را بدانید که نمی‌توانید وب سایت خوبی داشته باشید.

اما گاهی طراحی کاملا مناسبی نیز برای وب سایت خود دارید اما باز هم بازدیدکنندگان از شما خرید نمی‌کنند. در اینجا درمورد اعتماد بازدیدکنندگان به سایت صحبت خواهیم کرد و اینکه چطور آن‌ها را تبدیل به خریداران همیشگی کنیم.

داشتن وب سایت تجارت الکترونیکی کاملا حرفه‌ای با ظاهر و عملکرد عالی یکی از راه‌های ایجاد اعتبار نزد خریداران آنلاین است. درست مانند فروشگاه‌های حقیقی، برای این که خریداران بالقوه واقعا از شما خرید کنند، لازم است که اعتماد آن‌ها را جلب کنید. بازدیدکنندگان سایت شما پیش از آغاز خرید باید در کنار آشنایی با محصولات، با شما و شرکتتان نیز آشنا شوند. فروشگاه‌های حقیقی چگونه نزد مشتریان خود اعتبار ایجاد می‌کنند و چگونه می‌توان مشابه این کار را در اینترنت انجام داد؟

 خرده‌فروشان سنتی تا آنجا که می‌توانند فروشگاه خود را جذاب نشان می‌دهند و نکات مثبت و خاص محصولات را در ویترین فروشگاه نمایش می‌دهند.

افرادی که خرید اینترنتی می‌کنند می‌خواهند محصولات مورد نظر خود را قبل از خریدن آن ببینند. طراحی کاتالوگی آنلاین از محصولات موجود در سایت می‌تواند به افزایش اعتبار وب سایت شما کمک کند. توجه داشته باشید که اگر کاتالوگ شما به گونه‌ای باشد که تعداد زیادی عکس را تنها در چند صفحه نشان دهد، صفحات وب به سختی بالا آمده و اطلاعات زیادی نیز به خریداران ارایه نمی‌کند. کاتالوگ خوب از صفحات بسیاری تشکیل شده، به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده،  قابلیت جستجو در آن وجود دارد و برای بالا بردن سرعت لود شدن از تصاویر کوچک شده استفاده می‌کند که با کلیک بر روی آن‌ها عکس‌های بزرگ‌تر و اطلاعات کامل برای هر کدام از محصولات به صورت جداگانه ارایه می‌شود. کاتالوگی کامل و عالی اطلاعات مربوط به انبار را نیز شامل می‌شود و خرید اینترنتی را برای مشتریان آسان‌تر خواهد کرد.

 فروشنده یا کارکنانش در فروشگاه حضور دارند و به مشتریان خوش‌آمد گفته، با آن‌ها صحبت می‌کنند و به آن‌ها خدمت می‌کنند.

وب سایت‌های تجارت الکترونیک بسیاری وجود دارند که فرصت‌های تماس با فروشندگان را به صورت محدود برای مشتریان در نظر گرفته‌اند. این کار ممکن است باعث خدشه‌دار شدن اعتبار شما شود. اگر فردی بخواهد از شرکتی خرید کند، مسلما می‌خواهد بداند که افراد داخل این شرکت چه کسانی هستند.

سایت‌های تجارت الکترونیک موفق برای برقراری ارتباط با مخاطبین از نام‌های واقعی استفاده می‌کنند نه نام‌های مستعار مانند «وب مستر» و یا بدتر از آن نام‌هایی که شبیه به کلمه عبور هستند مثل King1724. آن‌ها اطلاعات مربوط به شرکت و کارکنان را به راحتی در دسترس خریداران قرار می‌دهند. داشتن عکسی از مدیرعامل به همراه کارکنان شرکت می‌تواند به ایجاد اعتبار و اطمینان خریداران کمک کند. مشتریان با داشتن این احساس که شما را به خوبی می‌شناسند، یا حداقل چیزهایی را درمورد شما می‌دانند به راحتی به شما اعتماد خواهند کرد و خرید اینترنتی خود را انجام می‌دهند.

وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک موفق اطلاعاتی درمورد خدمات مشتریان و اطلاعات تماس نیز به گونه‌ای که به راحتی قابل دسترس باشد در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اگر بازدیدکننده سایت برای پیدا کردن آدرس ایمیل شما مجبور به جستجو از بین حدود ۵۰ صفحه باشد و نهایتا نیز آدرس ایمیل را در گوشه‌ای از صفحه با خطی بسیار ریز پیدا کند، احتمالا احساس خوبی نخواهد داشت. بسیاری از افراد اگر اطلاعات تماس را به راحتی پیدا نکنند آن را جستجو نیز نمی‌کنند و به سادگی شما را از لیست کسانی که می‌خواهند از آن‌ها خرید کنند، حذف خواهند کرد.

اگر می‌خواهید اعتماد بازدیدکنندگان را جلب کنید بخش خدمات مشتریان را به صورت برجسته در وب‌سایت خود طراحی کنید. برای این کار می‌توانید دکمه‌های «درباره ما»، «تماس با ما» و «امور مشتریان» را داخل منوی مسیریابی سایت خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که در همه صفحات وجود دارند. در این صفحات اطلاعات کاملی از خود ارایه دهید و در قسمت امور مشتریان نیز تمامی قوانین مربوطه را به طور کامل توضیح دهید تا مشتری با خرید اینترنتی احساس امنیت کند. اگر مشتری با کلیک بر روی «امور مشتریان» تنها با یک آدرس ایمیل مواجه شود، از اعتبار شما نزد او کاسته خواهد شد. در بسیاری از وب‌سایت‌ها بخشی به نام FAQ وجود دارد که در آن به سوالات رایج مراجعه‌کنندگان پاسخ داده شده است. مثلا سوالاتی درمورد نحوه سفارش محصولات، هزینه حمل و نقل، قوانین بازگشت کالا و غیره.

مهم نیست که تجارت الکترونیک شما تا چه حد کوچک است. می‌توانید خدمات مشتریان را در زمان حقیقی ارایه دهید. به طور مثال Zendesk و LiveHelper هر دو برنامه‌های خدمات مشتریان اینترنتی هستند که می‌توانند به مراجعه‌کنندگان وب‌سایت شما کمک کنند تا به سرعت و به محض پرسش. پاسخ مناسب را دریافت کنند و به کار آن‌ها رسیدگی شود.

و اما راهی برای جذب بازدیدکنندگان از تجارت الکترونیک!

 اما در آخر یکی دیگر از نکات مهم این است که اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان به راحتی از فروشگاه آنلاین شما خرید کنند، باید راه آسان و مطمئنی برای پرداخت آنلاین داشته باشند. در ادامه در مورد روند پرداخت در تجارت الکترونیک بیشتر بخوانید.

خریداران آنلاین از شما دقیقا همان چیزی را می‌خواهند که از فروشگاه‌های حقیقی می‌خواهند. لازم است که مراجعه‎کنندگان وب‌سایت شما پیش از خرید احساس راحتی و امنیت را تجربه کنند. در اینجا در مورد سیستم پرداخت اینترنتی و روند استفاده از کارت اعتباری صحبت می‌کنیم و روند پرداخت به صورت حقیقی در فروشگاه‌ها توسط کارت اعتباری را با پرداخت آنلاین مقایسه خواهیم کرد.

فروشنده سنتی از احساس امنیت مشتریان در فروشگاهش اطمینان حاصل می‌کند.

برای آن که افراد را به خرید اینترنتی جذب کنید نیز باید همین احساس را در آن‌ها ایجاد کنید. امنیت سایت برای کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در تصمیم‌گیری آن‌ها تاثیرگذار است. برای این مورد باید با دقت بسیاری کار کنید چرا که باید واقعیت و تصور عموم را درمورد روند استفاده از کارت‌های اعتباری به صورت آنلاین در نظر بگیرید. واقعیت این است که انتقال اطلاعات شخصی مانند شماره کارت اعتباری از طریق وب‌سایتی مطمئن نسبت به استفاده از کارت اعتباری در یک فروشگاه در دنیای حقیقی خطر کمتری دارد. در دنیای حقیقی اگر کسی از بالای شانه به رمز کارت اعتباری شما دقت کند و سپس آن را سرقت کند، به راحتی می‌تواند از آن استفاده کرده و به شما ضرر برساند.

Eric Olafson مدیرعامل Tomax می‌گوید: «هنگامی که کارت اعتباری خود را به غریبه‌ای می‌دهد تا میز شامتان را با آن حساب کند، نسبت به خرید اینترنتی ریسک بیشتری می‌کنید.»

اما بیشتر افراد تصور می‌کنند که انتقال اطلاعات شخصی مانند شماره و رمز کارت اعتباری حین انجام روند پرداخت اینترنتی، از طریق اینترنت بسیار خطرناک است چرا که هکرها همیشه در کمین هستند! برای کنترل و انجام معاملات رمزگذاری شده لازم است روی صفحه پرداخت وب‌سایت خود SSL نصب کنید. برای اینکه اعتماد مراجعه‌کنندگان را جلب کنید باید به طور واضح به آن‌ها نشان دهید که سایت کاملا امن است و سیستم پرداخت آنلاین هم برای خرید کاملا قابل اعتماد و امن است.

فروشنده‌های سنتی راه خرید کالا را برای مشتریان هموار می‌کنند. فروشندگان یا دیگر کارمندان فروشگاه پول از را شما گرفته (پول نقد، چک، کارت اعتباری و غیره) و محصول مورد نظر را به شما تحویل می‌دهند.

بسیاری از سایت‌های تجارت آنلاین خرید اینترنتی را برای کاربران دشوار می‌سازند. یکی از آزاردهنده‌ترین و پردردسرترین انواع خریدهای اینترنتی نوعی است که مشتری باید فرم پرداخت را چاپ کند و سپس آن را امضا کرده و دوباره برای فروشگاه بفرستد. با وجود چنین مراحل سختی بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تا خرید خود را از فروشگاه‌های حقیقی انجام دهند. اگر می‌خواهید خدمات فروشگاه آنلاین ارایه کنید لازم است سیستم پرداخت آنلاین نیز داشته باشید.

برای پذیرش پرداخت آنلاین باید از یکی از سیستم‌های پرداخت آنلاین مانند Paypal استفاده کنید و یا برای استفاده از برخی سیستم‌های دیگر حساب merchant راه‌اندازی کنید. سیستم پرداخت آنلاین Beanstream به شما اجازه می‌دهد تا حساب merchant را برای فروشگاه خود راه‌اندازی کنید.

فروشنده سنتی روند خرید را با عباراتی مانند «متشکریم؛ لطفا دوباره از ما خرید کنید.» به پایان می‌رساند.

شما نیز باید در وب‌سایت تجارت الکترونیک خود همین کار را انجام دهید. این کار می‌تواند به شکل صفحه ساده‌ای پس از پایان مراحل پرداخت ظاهر شده و از خریدار برای خرید تشکر کند و سپس ایمیل تشکری نیز از سوی شرکت برای خریدار فرستاده شود که شامل پیام تشکر و یا کارت تشکر است. مشتریان تجارت الکترونیک باید بدانند که شما قدردان همکاری آنان هستید. صفحه‌های خالی یا بازگشت خودکار به صفحه خانه سایت هیچگونه احساس خوشایندی به مشتری منتقل نخواهند کرد؛ در حالیکه این احساس خوشایند به بازگشت مشتری برای خریدهای آینده کمک می‌کند.

مردم را به خرید اینترنتی تشویق کنید

داشتن محصولات با کیفیت تنها بخشی از معمای تجارت الکترونیک است. بخش مهم دیگر تشویق افراد و خریداران بالقوه به بازدید از سایت تجارت الکترونیک است.

اما به یاد داشته باشید که حتی پس از این که تمام مراحل را طی کرده و بخش‌های مختلف معما را کنار یکدیگر گذاشتید، باید به مشتریان احساسی بهتر از زمانی که از فروشگاه‌های حقیقی می‌کند منتقل کنید تا به وب‌سایت شما بازگشته و باز هم مایل به خرید از شما باشد.

با پیروی از ۸ قانون برای داشتن وب‌سایت تجارت الکترونیکی موفق که در این مقاله ذکر شد، بهتر می‌توانید افراد را متقاعد کنید تا روی وب‌سایت شما کلیک کرده و از شما خرید کنند.