مهندسی، طراحی نوآورانه و دیگر مهارت‌های تحلیلی برای افرادی که به دنبال کار در حوزه بسته‌بندی هستند، رشته های جذابی به حساب می‌آیند. اگر بیشتر زمان خود را صرف گشت و گذار در فروشگاه‌ها، بررسی قفسه‌ها و توجه به بسته‌بندی محصولات مختلف می‌کنید، احتمالا به هنر بسته‌بندی علاقه دارید و برای کار در صنعت بسته‌بندی گزینه مناسبی هستید.

 صنعت بسته‌بندی, مهندس بسته‌بندی, طراح بسته‌بندی, متخصص بسته‌بندی, اپراتور بسته‌بندی, متخصص مواد غذایی, شرکت‌های بزرگ بسته‌بندی,  بسته‌بندی مواد غذایی

شاید بپرسید که چه کارهایی در صنعت بسته‌بندی جای می‌گیرند؟ در پاسخ باید بگویم که مشاغل مربوط به صنعت بسته‌بندی گستره وسیعی دارند و برای مثال می‌توان از انتخاب مواد مناسب برای ساخت بسته‌بندی و محافظت از محصولات تا طراحی برچسب‌های منحصربه‌فرد که موجب برتری محصول از سایر محصولات مشابه می‌شوند، نام برد.

بسته‌بندی همه جا و همراه تمام محصولات وجود دارد. از محصولات غذایی و نوشیدنی گرفته تا محصولات دارویی یا الکترونیکی. همچنین بهتر است بدانید که صنعت بسته‌بندی یک صنعت ۴۰۰میلیارد دلاری است و برای افراد منطقی، تحلیلگر و متفکران خلاق به یک اندازه مناسب است. به تازگی صنعت بسته‌بندی نشانه‌هایی از افول از خود نشان داده است، پس بهتر است سریع‌تر دست به کار شده و دنبال حرفه‌ای مناسب در صنعت بسته‌بندی و ساخت باشید.

در ادامه با ۱۰ مورد از مشاغلی که در صنعت بسته‌بندی می‌توان به سراغ آنها رفت آشنا می‌شویم:

۱.مهندس بسته‌بندی

مهندس بسته بندی طبق تعریف اولین برنامه مهندسی بسته‌بندی جهان در دانشگاه  Rutgersاین چنین است: «مهندس بسته‌بندی به منظور طراحی و ساخت جعبه، کارتن، بطری و دیگر اشکال بسته‌بندی با معیارهای خاص، به مهندسی شیمی، مواد، صنعتی و مکانیکی می‌پردازد.». این شغل برای کسانی که در ریاضیات، شیمی، فیزیک و تکنولوژی مهارت دارند و در کنار این‌ها در طراحی شیوه‌های جدید صنعت نیز دستی دارند، بسیار مناسب است. مهندسان بسته‌بندی در همه سطوح بسته‌بندی مشغول می‌شوند، از تست طراحی گرفته تا شیوه‌های موثر حمل‌ونقل محصولات.

۲. طراح بسته‌بندی

تمام تولیدکنندگان بزرگ و مطرح جهان، مانند Microsoft یا Apple یا حتی برند مورد علاقه قهوه شما، نیاز به طراحان بسته‌بندی خبره دارند. طراحان بسته‌بندی بخش زیبایی شناسی بسته‌بندی را برعهده دارند؛ مانند رنگ‌ها، گرافیک، فونت و ارقام استفاده شده در بسته‌بندی. به‌طور معمول طراحان بسته‌بندی پیش‌زمینه‌ای در طراحی صنعتی دارند و همگام با کپی رایترها، متخصصان تبلیغات و مهندسان بسته‌بندی کار می‌کنند تا بتوانند بسته‌بندی‌هایی طراحی کنند که محصولات را در فروشگاه منحصر‌به‌فرد نشان دهد.

۳. تحلیلگر رفتار مصرف‌کننده

اگر از نظر خودتان فردی هستید که پشت پرده بهتر کار می‌کنید و در عین حال به بسته‌بندی نیز علاقه دارید این کار برای شما مناسب است. تحلیلگران رفتار مصرف‌کنندگان، با مطالعه روند بازار، قادر به گردآوری گزارش‌های عمیق جهت بحث درمورد اولویت های مصرف‌کننده هستند و برای این کار از گروه‌های متمرکز، نظرسنجی‌ها، مطالعات و اشکال دیگر تحقیقات استفاده می‌کنند. یک تحلیلگر حیطه بسته‌بندی ممکن است استفاده از رنگی به‌خصوص یا طراحی لوگویی خاص و تاثیری که می‌تواند در جذب محصولات توسط مصرف‌کننده داشته باشند را بررسی کند. پیش‌زمینه قوی در علم آمار و روش تحقیق می‌تواند برای این موقعیت شغلی مفید باشد.

۴. متخصص بسته‌بندی

این موقعیت شغلی مناسب کسانی است که کاملا با زیر و بم بسته‌بندی آشنایی دارند و قادرند سوالاتی چون «آیا چسب موقت برای این ظرف مناسب است؟» یا «آیا با استفاده از جعبه زیست تخریب‌پذیر می‌توانیم فروش را افزایش دهیم؟» را بی‌هیچ عیب و نقصی پاسخ دهند.

متخصص بسته‌بندی ممکن است در خانه و از راه دور یا به‌عنوان مشاور کار کند. با این حال این فرد باید درمورد تمامی مواد مورد استفاده در بسته‌بندی، انواع چسب، برچسب‌ها و تکنولوژی بسته‌بندی اطلاعات کامل داشته باشد. چنین فردی باید قادر به ایجاد برنامه بسته‌بندی تخصصی‌ای باشد که با محتویات منحصربه‌فرد آن هماهنگی دارد.

۵. اپراتور بسته‌بندی

برخلاف سایر مشاغلی که در مورد آنها صحبت شد، اپراتور بسته‌بندی بیش از آن که با ظاهر بسته‌بندی سر و کار داشته باشد با چگونگی ساخت آن در ارتباط است. به‌عنوان مثال یکی از وظایف شخصی که این موقعیت شغلی را برعهده می‌گیرد ارزیابی ماشین‌آلات و توسعه سیستم‌های جدید تولید بسته‌بندی است.

این شغل برای افرادی که به حل مشکلات و کار با دستگاه و ماشین‌آلات علاقه دارند مناسب است. همچنین اگر می‌خواهید مسوولیت خط تولید و تجهیزات مربوط به بسته‌بندی را برای یک شرکت برعهده بگیرید نیز می‌توانید به این موقعیت شغلی فکر کنید.

۶. ارزیابی‌کننده محصول

هنگامی که صحبت از ارزیابی محصولات می‌شود، بیشتر افراد به یاد مشاغل وابسته به تکنولوژی مانند تحلیل کننده تجربه کاربر و تست کنترل کیفیت می‌افتند. در حالیکه درست مانند حوزه نرم‌افزار، بسته‌بندی نیز برای اطمینان از اینکه محصولی با کیفیت بالا به خوبی از خط مونتاژ بیرون می‌آید، نیاز به آزمایش دارد.

آیا به خاطر دارید که در کلاس فیزیک مدرسه برای تخم‌مرغ‌ها خانه می‌ساختید سپس آنها را از روی بالکن به پایین پرتاب می‌کردید؟ در این شغل باید کاری شبیه به این انجام دهید. باید انواع چسب‌ها را ارزیابی و تست کنید (مثلا دریابید که آیا چسب استفاده شده در بسته‌بندی در محیط‌های یخ‌زده دوام دارد؟) و روی هم رفته تعیین کنید که آیا بسته‌بندی کاملا و از همه نظر مناسب محصول شما و شرایط آب‌وهوایی منطقه هست یا خیر.

۷. متخصص مواد غذایی

اگر قصد کار کردن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی را دارید، بهتر است درمورد علوم تغذیه نیز آموزش‌هایی ببینید یا این حوزه را به‌عنوان مسیر شغلی خود انتخاب کنید. تخصص در مواد غذایی در صنعت بسته‌بندی بسیار مهم و الزامی است. متخصصان تغذیه روابط بین بسته‌بندی با غذا و نوشیدنی‌های مختلف و تغییراتی که ممکن است نحوه بسته‌بندی بر طعم یا سرنوشت آنها در قفسه فروشگاه به وجود آورد را بررسی می‌کنند.

مثلا درمورد سودا گفته شده که طعم آن درون بطری با قوطی آلومینیومی متفاوت است. هنوز این گفته تایید نشده است اما این موضوع می‌تواند برای مطالعه یک متخصص مواد غذایی و نحوه بسته‌بندی سودا مناسب باشد.

۸. کارگر خط مونتاژ

صنعت بسته‌بندی بدون حضور کارگران خط مونتاژ، کسانی که بسته‌بندی نهایی را انجام می‌دهند و قفسه‌ها را مرتب می‌کنند و مسوولین حمل‌ونقل معنایی نداشت. به این کارگران کارخانه‌ای عناوینی مانند «تغذیه کننده دستگاه‌ها» را نسبت می‌دهند. آنها کار می‌کنند تا مطمئن شوند تمامی پله‌های نردبان برای رسیدن به هدف نهایی درست جایگذاری شده‌اند.

مشاغل بسته‌بندی ابتدایی و سطح پایین تقریبا در تمامی ایالات وجود دارند که کارمندان با حداقل تجربه را استخدام می‌کنند. این موقعیت‌های شغلی می‌توانند سکوی پرتابی فوق‌العاده برای افرادی باشند که می‌خواهند در صنعت بسته‌بندی پیشرفت کنند.

۹. مدیر اجرایی

وظیفه مدیر اجرایی نظارت بر نحوه کار و پایبندی به اخلاقیات و قوانین و مقررات است. درصورتی که از پژوهش‌های حقوقی و یادگیری و درک اصطلاحات پیچیده مخصوص اصناف خاص لذت می‌برید، از کار کردن به‌عنوان مدیر اجرایی نیز لذت خواهید برد. در این موقعیت ممکن است از شما خواسته شود تا برچسب‌های هشدار، محتویات یا نکات را برای محصولی خاص طراحی کنید و سپس آن را برای بخش‌های تبلیغات و طراحی بفرستید تا روی طرح نهایی بسته‌بندی ثبت شود.

۱۰. خریدار بسته‌بندی

شرکت‌های بزرگ بسته‌بندی ممکن است برنامه‌ای جداگانه فقط مخصوص خریداران بسته‌بندی داشته باشند. مسوولیت کارمند این بخش آن است که از کیفیت و مقدار مواد استفاده شده توسط مهندسین در بسته‌بندی (مواد، چسب‌ها، برچسب‌ها و عناصر دیگر) اطمینان حاصل و هزینه‌ها را با توجه به بودجه شرکت تنظیم کند.در این موقعیت شغلی باید بتوانید نقل قول‌های مختلف از فروشندگان را به خوبی مدیریت کنید و برای اثبات اینکه چرا یک تامین‌کننده از دیگران بهتر است استدلال‌های قوی داشته باشید.

 

صنعت بسته‌بندی و تولید همواره نیاز به افرادی خلاق و توانا دارد. کدام یک از موقعیت‌های شغلی فوق بیشتر شما را جذب کرد؟