با افزایش نگرانی‌ها نسبت به امنیت غذا و محیط‌زیست، بسته‌بندی‌‌های پلاستیکی برای غذاهای تازه، مزیت‌ها و مضرات خود را بیش از پیش نمایان کرده‌اند. علاوه بر این، نیاز مصرف‌کنندگان برای راحتی، پاسخ به این پرسش را پیچیده‌تر کرده است. انتظارات بی‌شمار مصرف‌کنندگان این سوال را نیز به وجود آورده است که حقیقتا مصرف‌کنندگان درموضوع بسته‌بندی به چه چیز نیاز دارند؟

 

 

 

 

در تحقیق اخیری که توسط Category Partners(CP) انجام شده، آمده است که یک‌سوم خریداران ترجیح می‌دهند که غذاهای تازه را در ظروف پلاستیکی بخرند چه پاکت باشد چه صدفی و چه لفاف‌پیچ. این آمار در بخش‌های مختلف متفاوت بود چراکه 39درصد از پاسخ‌دهندگان ترجیح دادند تا گوشت تازه را در بسته‌بندی پلاستیکی بخرند در حالی‌که در گروهی دیگر این آمار به 29درصد رسید.

در سمت دیگر، حتی با تعداد کم، مصرف‌کنندگانی هستند که نمی‌خواهند غذاهای تازه را در پلاستیک دریافت کنند. در حدود یک‌چهارم، 23درصد، از مصرف‌کنندگان گفتند که آن‌ها تا جایی که ممکن است از خرید بسته‌بندی‌های پلاستیکی امتناع می‌کنند. دوباره، تعداد متفاوتی از پاسخ‌دهندگان، حدود 12درصد، بیان داشتند که از خرید گوشت‌های بسته‌بندی شده در پلاستیک خودداری می‌کنند و دقیقا همین درصد نیز گفتند که از گذاشتن محصولات غذایی در بسته‌بندی‌های پلاستیکی اجتناب خواهند کرد. مهم است یادآوری شود که در بین تمام بخش‌‌های محصولات تازه، حدود 40درصد گفتند که چندان به  این موضوع اهمیتی نمی‌دهند.

در این تحقیق، 1000 نفر از مصرف‌کنندگان در امریکا که بین 21 تا 65 سال سن داشتند مورد سوال قرار گرفتند که در نتیجه امکان مقایسه‌ای بسیار خوبی برای پذیرفتن یا نپذیرفتن بسته‌بندی‌های پلاستیکی با لحاظ فاکتورهایی همچون منطقه، سن، درآمد خانوار و تعداد فرزندان به دست آمد.

ترجیح یا نپذیرفتن پلاستیک بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است. خریداران در جنوب و شمال شرقی اغلب ترجیح می‌دهند که غذاهای تازه خود را در ظرف‌های پلاستیکی خریداری کنند و آن‌هایی که در غرب هستند با وجود این‌که تمایل کلی به پلاستیک دارند، بیشتر شبیه کسانی در سایر مناطق هستند که از پلاستیک اجتناب می‌کنند.

Cara Ammon، مدیر این تحقیق می‌گوید: «سایر عوامل همچون دسترسی محصول و تفاوت‌های منطقه‌ای در بسته‌بندی ممکن است بر اولویت‌های مصرف‌کننده تاثیر بگذارد. به‌‌عنوان مثال خریداران شمال‌شرقی، ترجیح معناداری در استفاده (32درصد) در برابر عدم علاقه (20درصد) نسبت به بسته‌بندی‌های پلاستیکی دارند آن هم برای غذاهای دریایی آماده.»

نکته جالب این است که خریداران جوان‌تر، علاقه‌مندی بیشتری دارند تا غذاهای تازه خود را در پلاستیک خریداری کنند. بیش از 40درصد از پاسخ‌دهندگان در سنین بین 21 تا 24سال بودند گفتند که ترجیح می‌دهند تا گوشت تازه، سوسیس و کالباس، نان، لبنیات و غذاهای دریایی خود را در پلاستیک بخرند. تنها بخشی که در آن این گروه در بالای لیست خواهان پلاستیک قرار نگرفتند بخش محصولات فرآوری بود جایی که خریداران بین 25 تا 34 اغلب دوستدار پلاستیک بودند. 34درصد از خریداران بالای 65سال برای خرید تمام محصولات تازه از پلاستیک اجتناب کردند که در این میان 17درصد خریدار گوشت و 31درصد محصولات پروسس شده بودند.

عادت‌‌های خرید در بخش درآمدهای خانوار، تفاوت‌های بسیار می‌کرد. خریداران با درآمد 100 تا 150هزار دلار در سال، اغلب ترجیح به پلاستیک داشتند و از میان آن‌ها، 53درصد علاقه‌مند بودند تا گوشت را در بسته‌بندی پلاستیکی بخرند. آن‌هایی که بین 35 تا 100هزار بودند، کمترین تمایل را نشان دادند. تنها 25درصد از این گروه به خرید محصولات پروسس در پلاستیک تمایل داشتند. به استثنای گروه 100 تا 150 هزار دلاری، ممانعت از خرید پلاستیک به‌طور عمومی با افزایش درآمد، رو به رشد نهاد. حدود یک‌چهارم (26درصد) از خریداران با درآمد 150هزار دلار یا بیشتر گفتند که آن‌ها برای خرید محصولات نانوایی از گرفتن پلاستیک خودداری می‌کننند و یک‌سوم (24درصد) گفتند که آن‌ها در هنگام خرید محصولات پروسس هم این کار را نمی‌کنند.

در میان تمام بخش‌ها، آقایان تمایل کمتری نسبت به خرید غذاهای تازه در پلاستیک از خود نشان دادند؛ اگرچه آقایان و خانم‌ها در مجموع درصد یکسانی در عدم تمایل به پلاستیک‌ها داشتند. مشخص شد که خریداران همراه با بچه، به خاطر راحتی، ترجیح می‌دهند تا از پلاستیک‌ها استفاده کنند اما آن‌هایی که بچه‌ای همراه نداشتند، اغلب از پلاستیک دوری کردند. تحقیق این گونه نشان داد که خانواده‌‌های بزرگتر همچنان ترجیح می‌دهند تا غذاهای تازه را در بسته‌های پلاستیکی بخرند در حالی که آن‌هایی که در خانواده‌های کوچکتر بودند، از این کار دوری می‌کردند. در میان تمام بخش‌های غذاهای تازه، بیش از 40درصد از پاسخ‌دهندگان که در خانواده‌های 5نفره زندگی می‌کردند گفتند که پلاستیک را ترجیح می‌دهند. تنها استثنای قابل ذکر در این میان، خانواده‌های 5 نفره‌ای بودند که محصولات پروسس می‌خریدند و 36درصد از آن‌ها پلاستیک را ترجیح می‌دادند. پاسخ‌دهندگان از خانواده‌های دونفره، اغلب عدم تمایل به پلاستیک را نشان دادند که 15درصد عدم تمایل در بخش سوسیس و کالباس و 24درصد در محصولات پروسس مشاهده شد.

Ammon می‌گوید: «همزمان با فشار خرده‌فروشان برای استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی در بخش‌ غذاهای تازه، بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند. چه بحث راحتی باشد و چه ارزش‌گذاری و یا ایمنی غذا، بسیاری از خریداران از این حرکت به سمت پلاستیک‌ها راضی هستند. اما مهم است که به خاطر داشته باشیم که تعداد خریداران قابل توجهی هستند که – چه برای سلامتی و چه حفاظت از محیط‌زیست- یا حتی به خاطر کمتر شدن تعداد موارد خرید در دستشان، ترجیح می‌دهند که غذاهای تازه را به صورت حجمی یا بسته‌بندی شده در مواد دیگری خریداری کنند. مهم است که به این خریداران گزینه‌های دیگری را معرفی کنیم.»