هنر بسته بندی / سهیل چهره ای: طبق وعده، آقای Riccardo Ursini، مدیر پروژه نمایشگاه Print4All ، در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران، مهمان هنر بسته بندی بودند و از نزدیک صنعت چاپ و بسته بندی ایران را بازدید کردند. صحبت ها بسیار مثبت بود و نخستین پاویون ملی ایران در یک نمتایشگاه معتبر اروپایی در حال شکل گیری است. در این گفت و گو، نکات قابل تاملی از مدیری با سابقه ۳۰ ساله در امور نمایشگاهی را خواهید خواند که آن را جذاب کرده است.

 بسته بندی, Riccardo Ursini, نمایشگاه Print4All,  نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران, صنعت چاپ و بسته بندی ایران, سهیل چهره ای, صنعت چاپ ایران, ماشین‌آلات جت پرینتر, آذر هولوگرام, چاپ صنعتی اقبال,

جناب ارسینی: کمی از خودتان و جایگاهتان در Fiera Milano و نمایشگاه Print4All برای ما بگویید.

من حدود 30 سال است که در بخش بین‌الملل Fiera Milano مشغول به فعالیت هستم. از ابتدای این پروژه من بخش سازمانی خودم را عوض کردم و به Print4All منتقل شدم تا بتوانم این نمایشگاه را در ابعاد بین‌المللی مطرح و برگزار کنم. هدف اصلی من تبدیل این رویداد به نمایشگاهی مرجع در چاپ و چاپ‌های بسته‌بندی بوده است نه‌تنها در ایتالیا بلکه کل اروپا، مدیترانه و خاورمیانه. در یک سال گذشته موضوعی جدید نیز به این هدف اضافه شد و آن هم برپایی نخستین پاویون چاپ و بسته‌بندی ایران در یک کشور اروپایی بود. ایجاد فرصتی برای بازدیدکنندگان و غرفه‌داران ما برای دیدن صنعت چاپ ایران. برای ایران نیز شانس حضور در عرصه جهانی و سنجش و بهبود توانایی‌هایش به وجود آمده است. پیش از شروع، این موضوع به نظر رویا بود اما اکنون که روز آخر نمایشگاه است، با توجه به صحبت‌هایی که با بسیاری از شرکت‌ها داشته‌ایم، این رویا به حقیقت پیوسته و ثبت‌نام‌ها آغاز شده است.

در سه روز گذشته با صنعت چاپ ایران از نزدیک آشنا شدید، از تولیدکنندگان لیبل گرفته تا ماشین‌آلات جت پرینتر. شما برای نخستین بار ایران آمده‌اید. با خود چه به ایتالیا می‌برید. نتیجه آنچه که مشاهده کردید چه بوده است.

جذاب بود. شرکت‌هایی را دیدم که بازار خود را تنها در داخل ایران می‌دیدند. اما مجموعه‌های دیگری را نیز مشاهده کردم که به دنبال نشان دادن توانایی‌هایشان در خارج از ایران بودند. مثلا آذر هولوگرام که در اروپا نیز حضور داشت و به خاطر کیفیتش جایزه نیز دریافت کرده بود. یا شرکتی مثل چاپ صنعتی اقبال که در دوسلدورف، مکانی برای نمایش محصولاتش دارد. من محصولات جدید چاپی را نیز دیدم مثل کاغذسنگ که 80درصد محتویات تشکیل‌دهنده‌اش، از سنگ آهک بود.

 فکر می‌کنم چنانچه ایرانی‌ها بتوانند در کنار هم قرار بگیرند و به شکل پاویونی در نمایشگاه‌های جهانی مانند Print4All حضور یابند، نتایج شگفت‌انگیزی را تجربه خواهند کرد. شما باید در ذهنیت خودتان بپذیرید که می‌توانید نقش‌های بزرگتری در تجارت جهانی داشته باشید. یکی از نخستین گام‌ها این است که به دنبال کسب گواهی‌نامه‌های بین‌المللی باشید که برای ورود به بازارهای معتبر لازم خواهند بود.

 با صحبتی که با برخی از شرکت‌ها داشتم، به دفعات شنیدم که ما شانسی برای فروش در بازار ایتالیا نداریم. چه توضیحی برای آن‌ها دارید؟

می‌گویم که از چیزی نترسید. حقیقت این است که تا ریسک نکنید، چیزی به دست نخواهید آورد! اروپا آماده نقش‌آفرینی شرکت‌های خوب ایرانی است به ویژه ایتالیا. من این را می‌گویم چون یک ایتالیایی هستم. در آخرین نمایشگاهی که در میلان برگزار شد، ایران به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه معرفی شد. نمایشگاه صنایع‌دستی که بیش از یک میلیون بازدیدکننده داشت. تصوری که ما از ایرانی‌ها داریم، افرادی دارای پتانسیل، خونگرم و علاقه‌مند به تجارت با ایتالیاست. نکته مهم‌تر این است که نمایشگاه‌های معتبر جهانی از بیش از 120 کشور دنیا بازدیدکننده به خود جذب می‌کند. شما باتوجه به محصول و قیمت و خدمات پس از فروش آن، فرصت تجارت با همه را خواهید یافت. اگر به دنبال فرصت‌های ایجاد شده در Print4All باشید می‌گویم که شما به ایتالیا نمی‌آیید، شما به نمایشگاهی بین‌المللی به میزبانی ایتالیا وارد می‌شوید که مشتریانی از پرتقال، بلغارستان، لبنان، افریقا و… را خواهید یافت. بدون شک شانس‌های بسیاری وجود خواهد داشت.

حقیقت این است که در یک سال گذشته بسیاری از چیزها عوض شده است. برداشته شدن نسبی تحریم‌ها نیز به آن دامن زده است. پس از این‌که رییس‌جمهور ایران از ایتالیا بازدید کردند، طرفین تصمیم گرفتند که بر حجم همکاری‌های خود بیافزایند. Print4All نیز می‌تواند بخشی از این پروژه باشد برای تبدیل ایران به بازیگری شایسته در جهان. پیش از تحریم‌ها و مسایل سیاسی که همه می‌دانیم، ایران و ایتالیا مراودات تجاری بسیار سنگینی داشتند. این به معنای این است که شانس تجارت بسیار زیاد است. ما دوباره در ابتدای راه قرار گرفته‌ایم. ابتدای راهی طولانی برای نشان دادن توانایی‌ها و پتانسیل‌های صنعت چاپ، بسته‌بندی و کانورتینگ ایران.

چه شرایط خاصی یا کمک‌هایی را برای شرکت‌های ایرانی که در نمایشگاه غرفه گرفته‌اند، در نظر دارید؟ آیا از ارتباطات خودتان برای ایجاد روابط تجاری جدید برای شرکت‌های ایرانی استفاده می‌کنید؟

این موضوعی بسیار جذاب برای من است. به همه فعالین چاپ و بسته‌بندی ایران می‌گویم که به نمایشگاه ما بیایید. ما فرصت ایجاد ارتباط با چندین اتحادیه و انجمن ایتالیایی و اروپایی را برای شما فراهم می‌کنیم که هدایت‌کننده این صنعت در اروپا و چه‌بسا جهان هستند. من از لحاظ حرفه‌ای به شما قول می‌دهم که به محض ایجاد پاویون ایران در این نمایشگاه، تمام این اتحادیه‌ها و طبیعتا اعضای آن این فرصت را از دست نخواهند داد تا شرکت‌های فعال ایرانی را یکجا و در یک پاویون مشترک ملاقات کنند. مطمئن باشید پاویون ایران جزو یکی از پاویون‌هایی خواهد بود که همه می‌خواهند به آن نگاهی بیاندازند تا ببینند چه خبر است. همین کافی است تا هر شرکتی متناسب با فعالیت‌هایش قلاب خود را به جایی گیر بیاندازد و سهم خود را از بازار بگیرد. به شما قول می‌دهم هیچکس نمی‌تواند بر کنجکاوی خود برای دیدن نخستین پاویون چاپ ایران در اروپا غلبه کند.

موضوع مهم‌تر این‌که برنامه Match Making امکانی را فراهم می‌سازد تا فهرست تمام غرفه‌داران به همراه نوع فعالیت و مشخصات تماس آن‌ها در یک صفحه مجازی در اختیار خریداران قرار گیرد. حتی پیش از نمایشگاه، تجارت آغاز می‌شود و شرکت‌ها درخواست‌های خریداران را دریافت می‌کنند. غرفه داران از این طریق می‌توانند قرارهای ملاقات خود برای روزهای نمایشگاه را نیز تنظیم کنند. این امکان بی‌نظیری است که ارتباط بین خریداران و غرفه‌داران و یا حتی غرفه‌داران با یکدیگر را امکان‌پذیر می‌سازد.

 من همیشه به دوستانم و کسانی که به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی علاقه دارند می‌گویم که حضور در یک رویداد بین‌المللی به هیچ عنوان بازنده‌ای ندارد. از هر بعدی که بخواهیم به آن نگاه کنیم، مزیت خود را دارد. به شخصه با تجربیات 10ساله‌ای که از چنین مشارکت‌هایی در نمایشگاه‌های معتبر دارم، حتی در یک مورد هم به این نتیجه نرسیدم که پول و زمانم را به هدر داده‌ام.  به عنوان آخرین سوال می‌پرسم که در دفتر یادداشت‌های کاری‌ات راجع به این سفر چه می‌نویسی.

بسیار خوشبین هستم. فکر می‌کنم ما یعنی Fiera Milano در جهت درستی در حال حرکت هستیم. به‌عنوان برگزارکننده ده‌ها نمایشگاه، از هر فرصتی برای بهبود روابط و ایجاد ارتباطات تجاری با فعالین کشورهای مختلف استفاده می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم شما هم از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرید. پتانسیل‌های بسیار خوبی در ایران دیدم. حیف است که بین‌المللی نشوند.

 صحبت پایانی شما را هم می‌شنوم.

گفتنی‌ها را گفتم. به امید دیدار همه شما سال آینده در میلان.