شرکت طراحان فردا از سال 1378 با مدیریت حسین پژمان‌فرد، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت ابتدا تمرکز اصلی خود را بر روی طراحی گرافیک و ساختار بسته‌بندی معطوف داشت، سپس با کسب تجارب مورد نیاز و تهیه نرم‌افزار و سخت‌افزارهای لازم، توانایی خود را در طراحی و تولیدات تخصصی بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی افزایش داد.

 

حسین پژمان فرد در گفت و گو با هنر بسته بندی:

نصب و راه‌اندازی دستگاه نمونه ساز بسته بندی در طراحان فردا

استقبال خوبی از طراحی و تولید استندهای محل فروش داشته‌ایم

 دستگاه نمونه ساز بسته بندی, شرکت طراحان فردا, حسین پژمان‌فرد, انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران, طراحی گرافیک, ساختار بسته‌بندی, بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی, استندهای محل فروش, بسته بندی

شرکت طراحان فردا از سال 1378 با مدیریت حسین پژمان‌فرد، عضو رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت ابتدا تمرکز اصلی خود را بر روی طراحی گرافیک و ساختار بسته‌بندی معطوف داشت، سپس با کسب تجارب مورد نیاز و تهیه نرم‌افزار و سخت‌افزارهای لازم، توانایی خود را در طراحی و تولیدات تخصصی بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی افزایش داد. نظر به نصب و راه‌اندازی دستگاه نمونه‌سازی که به تازگی توسط این مجموعه انجام شده و اهمیتی که می‌تواند در بالابردن دقت در نمونه‌سازی‌ها به ارمغان آورد، گفت و گویی را با آقای پژمان فرد ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. گفت و گویی جالب که در واقع نشریه با یکی از اعضای تحریریه اش انجام داده است.

 

کمی از وضعیت و استانداردهای موجود در ساختار بسته بندی دنیا بگویید.

در صنعت بسته‌بندی‌های سلولزی دو استاندارد به نام‌های ECMA و FEFCO وجود دارد که از سال 1960 در اروپا شکل گرفته‌اند، یعنی هر جعبه‌ای که ساختارش در دنیا شکل گرفته یک بار استانداردسازی شده و به آن کد اختصاص داده و نقشه‌اش در یک کتابچه جمع‌آوری شده است. استاندارد ECMA در رابطه با جعبه‌های مقوایی یا فولدینگ کارتن‌ها و استاندارد FEFCO در ارتباط به کارتن‌های حمل یا کروگیتدهاست.

تقریباً از دو دهه ی  قبل  پنج کشور یا پنج مجموعه نرم افزارهایی را ساختند که بتوانند با کمک این دیکشنری جمع‌آوری شده، نقشه قالب موردنیاز خود را استخراج کرده و شرایطی را ایجاد کنند که بتوانند روی آن ری سایز انجام دهند، ضخامت و ابعاد و اندازه را تغییر بدهند، بر روی گسترده نقشه قالب کار گرافیکی، مونتاژ نمایند، سه‌بعدی کار را در مانیتور مورد بررسی قرار دهند و سپس آن را به سخت‌افزارهایی متصل کنند و بتوانند از آن نمونه بسازند که اصطلاحا به آن CAD/CAM/CEA یا طراحی با کامپوتر، محاسبه با کامپیوتر و ساخت با کامپیوتر می‌گویند که یک اتوماسیون صنعتی است و در تمام حوزه‌ها وجود دارد. شرکت‌هایی همچون ESCO در زمینه تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار فعالیت می‌کنند و ENGIVIEW بیشتر در زمینه تولید نرم‌افزار. شرکت‌هایی هم هستند که خیلی قوی و فقط در زمینه تولید سخت‌افزار عمل می‌کنند همچون شرکت سوئیسی ZUND که کلا دستگاه‌های نمونه‌ساز تولید می‌کند و لینک واسطی را ایجاد کرده میان سخت‌افزار و نرم‌افزار و هرآنچه که طراحی می‌کنید می‌توانید عین به عین آن را به کمک دستگاه تولید کنید.

چه شد که شما به فکر خرید این دستگاه افتادید؟

شرکت طراحان فردا به واسطه حجم بالای طراحی و احتیاج به نمونه‌سازی و تلاشش جهت رسیدن به یک ساختار منسجم و منظم، اقدام به تهیه دستگاه نمونه‌ساز نمود. پیش از این از یکی دو مورد دستگاه موجود در ایران سرویس می‌گرفت ولی الان موفق شده است دستگاه را تهیه و به بهترین شکل ممکن از آن بهره‌برداری نماید.

مشتریان شما با راه اندازی این دستگاه به چه خدمات جدیدی دسترسی پیدا کرده اند؟

حوزه بسته‌بندی در ایران متاسفانه بسیار مورد کم لطفی قرار گرفته است و بیشتر تولیدات و کارهای انجام گرفته در این حوزه به‌صورت تجربی ویا رابطه استاد و شاگردی صورت می‌گیرد و وقتی وارد بحث علمی می‌شویم قضیه متفاوت می‌شود. استاندارهای ECMA و FEFCO و سخت‌افزارها وارد می‌شوند که بسیاری از افراد شاغل در این حوزه اطلاعات زیادی در ارتباط با استانداردهای جهانی ویا روش‌های علمی موجود ندارند و حتی این استاندارها را نمی‌شناسند چه برسد به دستگاه‌های نمونه‌ساز. در ارتباط با دستگاه نمونه‌ساز شاید یکی از کوچکترین موارد قابل ذکر این باشد که با کمک این دستگاه می‌توان نمونه واقعی بر روی جنس مورد نظر (مقوا، کارتن) تولید کرد بدون آن که قالبی برای آن ساخته شده باشد. در روش معمول بعد از طراحی کارتن مورد نظر در نرم‌افزارهای vector، نقشه برروی کاغذ و یا پلات پرینت گرفته می‌شود و بعد از چسباندن برروی مقوا، با کمک کاتر و یا سایر ابزارهای دستی، طرح برش و تا می‌خورد که با توجه به دستی صورت گرفتن موارد بالا احتمال خطا بسیار بالاست و این مورد برای بسیاری از همکاران صنعت چاپ به دفعات پیش آمده است. کاری که این دستگاه انجام می‌دهد این است که محیط تولید را با استفاده از ابزارها و هدهایی که دارد همچون تیغ، خط تازن و… شبیه‌سازی نموده و امکان انجام این امر را در مقواهای متفاوت با ضخامت‌های متغیر با بالاترین دقت و کیفیت تولید فراهم کرده و با صرف کمترین هزینه و زمان و بیشترین دقت نمونه را تولید می‌کند که کاملا مشابه تولیدات واقعی خواهد بود و مشتری با خیالی آسوده اقدام به تولید در تیراژ بالا می‌نماید. البته جعبه تولید شده یک جعبه سفید یا بلنک نامیده می‌شود و اگر یک پله جلوتر برویم می‌توانیم باکمک پرینت نمونه‌ای کاملا مشابه تولیدات حقیقی ایجاد نماییم و به یک جعبه واقعی دست پیدا کنیم، مثلا مواردی پیش آمده که مشتری برای نمایشگاه‌اش نیاز به 100 عدد جعبه داشته که در این تیراژ، تولید با بهترین کیفیت و بالاترین دقت و کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر است.

در ابتدای صحبت از نرم افزارهایی گفتید که استانداردسازی و جمع‌آوری نقشه‌ها را انجام می‌دهد. آیا شما هم از آن استفاده می‌کنید؟

بله، شرکت طراحان فردا نخستین شرکتی است که نرم‌افزار مورد نظر را خریداری کرد و از آن استفاده می‌کند ولی بیشتر همکاران صنعت چاپ از نرم‌افزارهایی همچون Illustrator، Corel و یاAutoCAD  استفاده می‌کنند. در ارتباط با دستگاه نمونه‌سازی نیز 3 یا 4 دستگاه در میان همکاران قالب‌ساز موجود است.

هزینه ماشین و لوازم جانبی آن برای شما چقدر آب خورده است؟

دستگاه مورد نظر با توجه به سایز در بازار دارای قیمت‌های مختلفی است و به‌طور میانگین می‌توان گفت قیمتی‌هایی مابین 200 تا 400 میلیون تومان را داراست، البته تیغه‌ها و سایر لوازم مصرفی دستگاه باید صرفا از خارج از کشور تهیه شود که هزینه‌ای در حدود 5 تا 7 میلیون تومان را دربرمی‌گیرد.

گویا در زمینه تولید استندهای محل فروش نیز به تازگی اقداماتی را انجام داده‌اید؟

طراحان فردا باتوجه به امکاناتی که در اختیار دارد اقدام به طراحی و تولید استند‌های محل فروش نیز نموده است. امروزه در تمام فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید برای چیدمان محصولات از استندها استفاده می‌کنند. استفاده از استندهای فلزی و MDF به‌دلیل قیمت بالا صرفه مالی ندارد، از سوی دیگر استندهای کارتن پلاستی که در اکثر سوپرمارکت‌ها استفاده می‌شود به‌دلیل نوع ساخت چهره خوبی ندارد، چاپ و متریال مناسبی نداشته و بعد از مدتی کدر می‌شود. استندهای کارتنی تولید شده در طراحان فردا از نظر قیمتی بسیار مناسب‌تر از استند‌های فلزی  و MDF و از نظر کیفیت چاپ بسیار عالی، قابل حمل و دارای نصب آسان و راحت و وزن پایین می باشند. برخی از مشتریان ما شرکت‌های بزرگی همچون یونیلیور و باراکا هستند.

طراحان فردا قرار است در آینده به چه هدفی در بازار بسته بندی ایران برسد؟

طراحان فردا با نگاهی به ایجاد یک کلینیک تخصصی بسته‌بندی و رفع کمبودهای بسیار در حوزه طراحی ساختار و گرافیک بسته‌بندی در ایران با استفاده از توانایی گروهی و تکنولوژی‌های به روز (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) تشکیل شده است. این شرکت به‌صورت تخصصی در حوزه‌های مشاوره، ایجاد هویت سازمانی، طراحی، چاپ و تولید بسته‌بندی فعالیت دارد و تیمی متشکل از افراد متخصص در حوزه‌های تحقیقات بازار، طراحی گرافیک، عکاسی، طراحی صنعتی، و نظارت چاپ را در اختیار دارد که با دانش و اطلاع کامل از محیط بازار و کمبود‌های اجرایی در این حوزه به فعالیت می‌پردازد. هدف ما ارتقا این حرفه و تغییر جایگاه محصولات ایرانی است.

امیدوارم در راهی که پیش رو دارید موفق باشید.

من هم از شما متشکرم.

دستگاه نمونه ساز بسته بندی, شرکت طراحان فردا, حسین پژمان‌فرد, انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران, طراحی گرافیک, ساختار بسته‌بندی, بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی, استندهای محل فروش, بسته بندی   دستگاه نمونه ساز بسته بندی, شرکت طراحان فردا, حسین پژمان‌فرد, انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران, طراحی گرافیک, ساختار بسته‌بندی, بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی, استندهای محل فروش, بسته بندی

 

دستگاه نمونه ساز بسته بندی, شرکت طراحان فردا, حسین پژمان‌فرد, انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران, طراحی گرافیک, ساختار بسته‌بندی, بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی, استندهای محل فروش, بسته بندی   دستگاه نمونه ساز بسته بندی, شرکت طراحان فردا, حسین پژمان‌فرد, انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران, طراحی گرافیک, ساختار بسته‌بندی, بسته‌بندی‌های کارتنی و مقوایی, استندهای محل فروش, بسته بندی