میزان: مدیرکل آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات سبزی، صیفی و میوه ایران به روسیه به دلیل بسته بندی و حمل و نقل با مشکل روبروست و هیچ واحد آماده صادرات نداریم.

 

بسته بندی و انتقال, صادرات سبزی و میوه ایران به روسیه, ‌ علیرضا پوربصیر, مدیرکل آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی, صادرات ماشین آلات, محصولات صنایع غذایی, صادرات به روسیه, بسته بندی

‌ علیرضا پوربصیر مدیرکل آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در دهمین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: در بحث صادرات به روسیه فضای خوبی برای کشور ما فراهم شده است اما متاسفانه بازرگانان ما نمی توانند از این فضا استفاده کنند. پوربصیر اضافه کرد: گشایش بازار روسیه یکی از موضوعاتی است که ما به دنبال آن هستیم.
 
وی از کندی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای توافق های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی گلایه کرد و افزود: باید رویکرد روشنی در بحث صادرات داشته باشیم تا رقابت پذیری افزایش یابد؛ زیرا اگر صادرات ما به بهره وری برسد، مشکل بازار داخلی نیز حل و فصل می شود.

این مسوول گفت: باید به زنجیره ارزش تولید توجه ویژه داشت و به هر میزان که بهره وری و ارزش افزوده افزایش پیدا کند، همه زنجیره تولید تا صادرات نیز تقویت می شود؛ برای نمونه در شکر توانسته ایم زنجیره تولید را به خوبی مدیریت کنیم.
 
مدیرکل آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت در نظر دارد طرح های نیمه تمام (بالای 60 درصد فیزیکی) و نیمه فعال (کمتر از 100 درصد) را در سال 1395 به بهره برداری برساند. وی افزود: این برنامه به اقتصاد مقاومتی وصل شده و سامانه ای در این زمینه طراحی شده است.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی برای ارایه تسهیلات به طرح های نیمه تمام و نیمه فعال که بازار صادراتی آنان در داخل و خارج مشکلی ندارد، اعلام آمادگی کرده است اما طرح هایی که بازار ندارند در این طرح قرار نگرفته اند.