باشگاه خبرنگاران جوان: یک مقام مسوول گفت: در بخش کاغذ‌های بسته‌بندی، به‌دلیل کیفیت بالا و نرخ مناسب، واردات صورت نمی‌گیرد.  ابوالفضل روغنی، رییس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور اظهار کرد: بهره بالای بانکی، مشکلات ارز، تامین مواد اولیه و بیمه مشکلات عمده بخش‌های تولیدی است که صنعت کاغذ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

کاغذ‌های بسته‌بندی, ابوالفضل روغنی,  انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوا, صنعت کاغذ, کاغذ و محصولات سلولزی,

رییس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور با اشاره افزایش واردات تصریح کرد: تامین ارز ارزان نرخ و ورود افراد غیرمتخصص به این صنعت رکود تولیدات داخلی در این حوزه را به همراه داشته است. وی با اشاره به وضع برخی از قوانین در حوزه واردات کاغذ بیان کرد: برای حفظ بستر‌های فرهنگی و کمک به آن، گاهی در مجلس قوانینی تصویب می‌شود که ناخواسته تولیدات داخلی را نابود می‌کند. معافیت واردکنندگان کاغذ از پرداخت «۹‌درصد ارزش‌افزوده از تولید کاغذ‌های داخلی» مصداق بارز این امر است.

روغنی با اشاره به تامین کاغذ‌های بسته‌بندی در کشور، ابراز کرد: در بخش کاغذ‌های بسته‌بندی، به دلیل کیفیت بالا و نرخ مناسب، واردات صورت نمی‌گیرد. به گفته وی؛ در کاغذ روزنامه و تحریر به دلیل نبود زیرساخت و فضا برای سرمایه‌گذاری، تولید چندانی صورت نمی‌گیرد و نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود. نیاز بازار به کاغذ روزنامه حدود ۳۵۰هزار تن است که در صورت حمایت مسوولان، ظرف مدت ۳ سال می‌توان به تامین آن از طریق توان داخلی پرداخت.

رییس انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوای با بیان این‌که نیاز به کاغذ روزنامه در کشور کاهش یافته است، اذعان کرد: به دلیل گسترش رسانه‌های دیجیتالی، نیاز به کاغذ روزنامه حدود ۷۰هزارتن کاهش داشته است. روغنی در پایان با اشاره به اشتغالزایی در این حوزه گفت: به ازای تولید هر ۱۰هزار تن کاغذ و محصولات سلولزی حدود ۲۵۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار هستند. لازمه افزایش میزان اشتغال در این حوزه حمایت از تولید داخلی و ایجاد فضایی مناسب برای سرمایه‌گذاری است.