InvisiShield محصولات تازه بسته‌بندی شده را در مقابل باکتری، ویروس و قارچ محافظت می‌کند. به 8 مزیت این نوع بسته‌بندی برای محصولاتی همچون میوه و سبزیجات تازه برش‌خورده در این مقاله اشاره می‌شود. InvisiShield شبیه به سلاحی است که یک ابرقهرمان به کار می‌برد اما به جای مبارزه با شرور خیالی، فناوری حقیقی جهانی از محصول در برابر دشمن بالقوه کشنده یعنی پاتوژن‌ها یا عوامل بیماری‌زا محافظت می کند.

 

 

 

 

 

این روش بسته‌بندی با اتمسفر کنترل شده برای افزایش ایمنی غذا از شرکت Aptar Food+Beverage بخشی از AptarGroup است. این بخش متخصص سیستم‌های بسته‌بندی فعال و تجهیزات برای میوه‌های تازه برش‌‌خورده، سبزیجات و غذاهای دریایی است. InvisiShield به‌عنوان نخستین بسته‌بندی ضدپاتوژن، پیوسته در اتصال با بسته‌های سیل‌بندی شده قرار می‌گیرد تا محصولات تازه قطعه شده را از انواع عوامل بیماری‌زا حفظ کند. این فناوری که می‌توان آن را بر روی خطوط بسته‌بندی موجود یا قدیم نصب کرد، باعث کاهش رشد عوامل بیماری‌زا می‌شود. حال ببینیم که این سیستم چگونه کار می‌کند:

1- چیست و چگونه کار می‌کند.

InvisiShield شامل فناوری 3-phase Activ-Polymer می‌شود که در انحصار Aptar است. این فناوری در حال حاضر توسط برندهای بزرگ برای افزایش عمر محصول، حفظ تازگی و بهبود راندمان در صنایعی همچون داروسازی، ابزارهای پزشکی و ایمنی غذا به کار گرفته می‌شود. 3-phase شامل پلیمر پایه، ماده فعال که در این مورد chlorine dioxide به عنوان اکسیدکننده / ضدعفونی‌کننده می‌شود. آزادسازی ماده فعال به وسیله عامل کانال که درون پلیمر سه‌فاز قرار دارد کنترل می‌شود که با کمک رطوبت درون بسته سیل شده، تحریک می‌شود. همه مواد به کار گرفته شده توسط FDA به‌عنوان GRAS شناخته می‌شوند.

 

2- چه چیزی نیست؟

این یک فیلم روکش‌کننده نیست بلکه فناوری است که به پروسسورهای خطوط فعلی تولید متصل می‌شود. این فناوری جدای از فیلم‌ها یا سینی‌های سیل‌کننده به فروش می‌رسد.

 

3-گسترش در غذاهای قابل استفاده

شرکت به تازگی بر روی استفاده از آن برای محصولات برش‌خورده مصرفی تازه شامل گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل، پیکودگالو و سیب‌های برش‌خورده متمرکز شده است. علاوه بر اینها، در حال ارتقا بر روی این موضوع هستند که این فناوری بتواند واحدهای مختلف خود پاتوژنیک را برای بهبود ایمنی محصولات و تازگی آنها آزاد کند.

 

4- رستگاری در بسته بندی

این فناوری بی‌نهایت تطبیق‌پذیر و چیزی است که به آن نوعی رستگاری در بسته‌بندی می‌گوییم. می‌توان آن را در هر محیط سیل‌بندی شده که دارای فضای سبز است به کار گرفت و البته نمی‌تواند در تماس مستقیم با مواد غذایی باشد.

 

5- تقریبا 100درصد در مقابل اغلب پاتوژن‌های غذایی موثر است.

تحقیقات مستقل تاییدکننده موثر بودن 99.9درصدی این فناوری در برابر E coli، Salmonella، Listeria monocytogenes، Human norovirus، Hepatits A، Shigella، Campylobacter jejuni، Staphylococcus aureus، Yersinia entrocolitica، Vibrio Vulnificus، Geotrichum Candidum، Feline Calcivirus و Rotavirus بوده است.

 

6-هنوز در برابر ویروس کرونا تایید نشده است.

هنوز در برابر کووید19 یا سایر خانواده کرونا ویروس این نوع فناوری مورد تایید قرار نگرفته است. ریسک انتقال ویروس کووید19 به درون مواد غذایی بسیار اندک است. با این وجود، ما در ابتدای راه یافتن کاربردهای جدید این فناوری برضدویروس کووید19 هستیم.