هنر بسته بندی/ سهیل چهره ای: نمایشگاه Gulfood Manufacturing 2017 از تاریخ ۹ تا۱۱ آبان در دبی برگزار شد. مانند هر سال شرکت های معتبر و بزرگ منطقه ای و جهان در زمینه های تولید، فرآیند و بسته بندی، همچنین فرآیندهای تامین در این نمایشگاه حضور داشتند، چیزی بیش از ۱۶۰۰ غرفه دار از ۶۰ کشور جهان شامل ۳۰ پاویون ملی.
این رویداد بار دیگر توجه تولیدکنندگان بزرگ جهانی را به بازارمنطقه خاورمیانه و CIS نشان داد. در این میان کشور ایتالیا با ۳۸۰۰ متر مربع، بزرگ ترین پاویون را به خود اختصاص داده بود. ترکیه نیز در رده بعدی قرار گرفت. از کشورهای دیگر می توان استرالیا، فرانسه، آلمان، آمریکا،ایتالیا، انگلستان و … را نام برد. چینی ها نیز بزرگترین حضور خود در این نمایشگاه را تجربه کردند. در زمینه خریدار نیز گام های بزرگی برداشته شد چرا که ۲۰۰۰ خریدار تایید شده جدی در برنامه های پشتیبانی نمایشگاه گنجانده شده بودند.
حضور بازدیدکنندگان ایرانی در این نمایشگاه بسیار چشم گیر بود. در بسیاری از غرفه ها نیز ایرانیان یا به عنوان مالک برند یا نمایندگی حضور داشتند. این رویداد همزمان با نمایشگاه Food Ingredients، مواد اولیه غذایی، برگزار شد که پاویون ایران متشکل از ۱۸ شرکت تولیدکننده انواع مواداولیه غذایی، خشکبار و دانه های روغنی و … در آن شرکت داشت.
حضور برندهای معتبر اروپایی و امریکایی در کنار کشورهای شرق آسیا، عربستان، امارات، روسیه و ترکیه که دومین پاویون بزرگ نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند، نشان از تشنه بودن بازار منطقه برای سرمایه گذاری و نصب ماشین آلات جدید و به روز و توسعه این بخش داشت. در میان خواب ابدی شده فعالان صنعت بسته بندی ایران که نهایت ابتکارشان حضور در نمایشگاه های داخلی با هزینه های غرفه آرایی چند ده میلیونی برای از حدقه درآوردن چشم مشتریان و احتمالا رقبای داخلی است، بازارهای منطقه ای پله به پله توسط رقبا فتح می شوند و شرکت های بعضا پرمدعای ما حتی از گرفتن غرفه ای ۱۲ متری در چنین نمایشگاهی عاجزند. حضور شگفت انگیز خریداران ایرانی در این نمایشگاه نشان از آن دارد که دوستان باید به زودی آماده تحویل دادن بازارداخلی ایران به رقبای خارجیشان نیز باشند.
هنر بسته بندی همانند سال های گذشته به عنوان اسپانسر رسانه ای این نمایشگاه در ایران، کار چاپ کتاب پاویون ایران را برعهده داشت. گزارش فنی نمایشگاه را در شماره ۳۴ هنر بسته بندی خواهید خواند.
در این نمایشگاه جوایز ویژه ای هم به شرکت ها داده شد:
توزیع کننده و ادغام کننده برتر: Tetra Pak برای Plan Master
خلاقانه ترین ماده اولیه غذایی: ADM برای Fruit Up Fiber
خلاقیت در فرآیند: Log5 B.V. برای AWCP Dry Food Pasteurizer
بهترین غرفه: Multivac
ربات های صنعتی: Ishida Europe Ltd برای Ishida Robot Grader
خلاقانه ترین ماده اولیه سلامت بخش غذایی: Novozymes برای Saphera