هنگامی که محصولی خط تولید را ترک می‌کند، در بهترین شکل ممکن زندگی خود است. هیچ محصولی در حین سفر توزیع خود به مصرف‌کننده نهایی، بهبود نمی‌یابد اما آنچه که در مسیر اتفاق می‌‌افتد، بر استحکام و صحت کالای شما تاثیر خواهد گذاشت. باید دانست که چه اتفاقاتی در طول این سفر می‌افتد و سیستم توزیع تا چه حد دوست است و تا چه حد دشمن. چرا باعث آسیب می‌شود؟ و این‌که خریدار شما چه حسی دارد هنگامی که محصول در دستانش قرار می‌گیرد؟ پاسخ تمام این سوالات با بسته‌بندی شروع می‌شود.

طراحی موثر بسته‌بندی, بسته‌بندی ثانویه, بسته‌بندی اولیه,

سه عملکرد اصلی بسته‌بندی

1- محافظت

آیا شما برنامه‌ریزی و نقشه‌ای برای چرخه توزیع محصول خود دارید؟ آیا از نقاط تماس مختلف و روش‌های حمل یا خطرات مواجه با محصولتان مطلعید؟

طراحی موثر بسته‌بندی تضمین می‌کند که محصول شما به خوبی در برابر انواع خطرات زیست‌محیطی، مکانیکی و دستی در طول سفر توزیع خود محافظت می‌شود. بسیاری شرکت‌ها با استفاده از آزمایش‌های دقیق، فضای توزیع را مشابه‌سازی می‌کنند و مشکلاتی که در آینده به‌طور احتمالی اتفاق می‌افتد را پیش‌بینی می‌کنند. اما هنگامی که بسته‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط صحیح برای محافظت طراحی می‌شوند، اغلب از سیستم حذف می‌شوند و به راحتی می‌توانند در معرض آسیب و حذف توسط خریداران قرار گیرند. در شکل دیگر، هنگامی که بسته‌بندی نامناسب منجر به آسیب شود، بسته‌بندی بیش از حد می‌تواند هزینه‌های اضافی را در پی داشته باشد که شامل هزینه‌های بیشتر حمل تا افزایش مواد اولیه می‌شود.

2. مهار

در بالاترین حد، بسته‌بندی می‌تواند محصولات گوندگونی را دربرگیرد. از دانه‌های سویا تا موادشوینده تا اسباب‌بازی و تا موتور ماشین. این گستره بزرگ محصولات احتیاج به مکانیزمی برای انتقال از نقطه A به B دارند.

برای به حداقل رساندن آسیب حمل‌ونقلی، یک محصول باید به گونه‌ای طراحی شود که بسته‌بندی‌های بزرگتر از جعبه اصلی، کارتن، قوطی، بطری و… آن را دربرگیرند. بسته‌بندی ثانویه همچون جعبه‌های بزرگ و پالت برای راحتی درجاگذاری و حمل درکامیون، ون، حمل‌ونقل ریلی و انواع خودرو هر کدام از این وسایل نقلیه‌ دارای فضاها و پتانسیلی برای آسیب زدن هستند، در حال حرکت و یا در هنگام توقف کردن.

3- ارتباطات

آیا می‌دانید برای جعبه برشتوک خود باید از چه رنگی استفاده کنید؟ بسته‌بندی در هر دو شکل مستقیم و غیرمستقیم برای محصول بازاریابی می‌کند. نام و لوگوی شما بر روی بسته‌بندی اولیه و ثانویه تان قرار می‌گیرد.

بسته‌بندی محصولات مصرفی دارای ارزش بالایی در بازاریابی است: هنگامی که مصرف‌کننده در میان هزاران محصول در یک بخش به خصوص خرید می‌کند، مشوق‌های موجود در نقطه فروش او را تشویق می‌کند تا نسبت به برندها واکنش داشته باشد و بر بی‌تفاوتی نسبت به آن‌ها غلبه کند. بسته‌بندی چه ارزشی به محصول یا برند شما اضافه می‌کند؟ یا بهتر است بپرسیم بسته‌بندی چگونه از تصویر برند شما محافظت یا آن را اشاعه می‌دهد؟

سفر توزیعی یک بطری

گرافیک زیر، 10 نقطه تماس مکانیکی یا دستی که یک بطری در چرخه حملش تا مقصد و رسیدن به دست مشتری با آن برخورد می‌کند را نمایش می‌دهد.

 

 

 

همزمان با این‌که بسته‌بندی شکل و عملکردش را در طی مسیر تغییر می‌دهد، شما می‌توانید به سفر توزیعی و تمام مراحلی را که باید تا رسیدن به قفسه یخچال شما طی کند فکر کنید. این نمونه ساده شده بالا نشان می‌دهد که چگونه شکل و عملکرد بسته‌بندی محصول باید تغییر کند و در خلال هر حمل‌ونقل توزیعی ارتقا یابد. هنگامی که بازاریابان و طراحان محصول جدیدی را طراحی می‌کنند، باید کاملا خود را با فضای توزیع بعد از آن هماهنگ کنند. خلاصه این‌که رسیدن کالا به قفسه فروشگاه بر اثر معجزه اتفاق نمی‌افتد. این موضوع در مرحله طراحی کالا باید در نظر گرفته شود.