هنر بسته بندی / اکرم قدرت: پیشرفت چشمگیر صنعت داروسازی در دنیا و بالطبع در ایران بر هیچ کس پوشیده نیست تا جایی که پیشرفت علوم در عرصه های گوناگون سرعتی بیش از اندازه به خود گرفته به طوری که رقابت علمی به یکی از زمینه های رقابت بین المللی تبدیل شده است. یکی از مهمترین حوزه های علم که نقش مهمی در تولید کالاهای راهبردی دارد صنعت داروسازی است هرچند که ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از واردکنندگان دارو به شمار می رفت اما پس از آن، داروسازی و در کنار آن طراحی و بسته بندی آن  نیز همچون سایر بخش ها دچار دگرگونی شد.

صنعت داروسازی, طراحی و بسته بندی, بسته بندی, بسته بندی های جذاب, بسته بندی های قابل حمل, داروسازی کوثر, برندینگ دارویی, بسته بندی های نوین دارویی

استفاده از بسته بندی های جذاب و متناسب با دارو، همچنین طراحی و بسته بندی های قابل حمل و نقل مطابق با استانداردهای بین المللی منجر به ایجاد رقابت شدید بین شرکت های دارویی شده است به طوری که بدون انجام تغییر و تحولات، حضور دربازارهای هدف داخلی و بین المللی امکان پذیر نیست. در این رابطه مصاحبه کوتاهی را با معاونت بازاریابی و فروش شرکت داروسازی کوثر، از پیشروان بسته بندی های نوین دارویی انجام داده ایم که در زیر می خوانید.

با توجه به رقابت شدید بین شرکت های دارویی برای فروش بهتر و بیشتر محصولاتشان، داروسازی کوثر در زمینه بسته بندی دارویی چه اقداماتی انجام داده است؟

امروزه با گسترش  و توسعه صنعت داروسازی و با گذشت بیش از 15 دهه از شروع حرفه ای این صنعت بیش از پیش رقابت و تجارت بین شرکت های داروسازی اهمیت یافته است. حضور هزاران شرکت داروسازی در جهان و صدها شرکت داروسازی در ایران باعث شده است که دوران کمبود و فقدان دارو به پایان رسیده و قدرت تامین دارو مازاد بر نیاز بازار ایجاد شود  و در نتیجه افزایش توان تولید مازاد بر درخواست، منجر به افزایش رقابت بین شرکت های داروسازی شده است. این رقابت در حوزه شرکت های مبتکر  در زمینه تولید نسل جدید داروها و در حوزه شرکت های ژنریک ساز در چندین حوزه از جمله ارتقا کیفی، رشد سیستم بازاریابی و همچنین جذابیت های Art Work محصولات می شود.

دهه شصت و هفتاد در ایران دوره نظام ژنریک نام گرفت ولی با شروع دهه هشتاد و آغاز نظام برند-ژنریک به آرامی شرکت های داروسازی شروع به تغییر رویکرد و ایجاد تغییراتی در سیستم های قدیمی و تبلیغاتی خود کردند. با این وجود،  شروع دهه نود آغازگر طوفانی از تبلیغات و رقابت بین شرکت های دارویی بود به طوری که برندینگ رکن اصلی شرکت های دارویی شد و ارائه بهترین خدمات جزء یکی از اهداف شرکت های داروسازی قرار گرفت. یکی از زمینه های رقابتی بین شرکت های داروسازی که با آغاز نظام برند-ژنریک شکوفا شده بود، توجه بیش از پیش به بسته بندی و Art Work  محصولات دارویی بود.

طراحی و بسته بندی اقلام دارویی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

افزایش ارتقا کیفی بسته بندی و پس از آن توجه به طراحی  و رنگ بندی جعبه ها مورد بازنگری اکثر شرکت ها قرار گرفت، محصولات مربوط به کودکان با رنگ بندی متناسب تری نسبت به سال های قبل روانه بازار شدند و قفسه های داروخانه رنگ بندی تازه ای به خود دیدند. توجه به تاثیر رنگ ها در بسته بندی محصولات مشهودتر و پایه های اولیه ی برندینگ دارویی ایران با واژه هایی از جنس رنگ و طرح برای مردم ملموس شد.

تغییرات و تحولات اعمال شده در طراحی و بسته بندی، پایان این دوران نبود و ورود محصولات با بسته بندی های آسان و قابل حمل برای بیمار به عنوان یکی دیگر از گزینه های رقابت مطرح شد. به تازگی برخی از شرکت‌های دارویی اقدام به تولید محصولات در قالب های متفاوت نسبت به قبل کرده اند و بسته بندی هایی که به راحتی قابل حمل هستند در خصوص محصولات دارویی مثل سیلدنافیل (شرکت داروسازی امین) و لووفلوکساسین(شرکت داروسازی امین)  به کار برده شده است.

صنعت داروسازی, طراحی و بسته بندی, بسته بندی, بسته بندی های جذاب, بسته بندی های قابل حمل, داروسازی کوثر, برندینگ دارویی, بسته بندی های نوین دارویی

لطفا در خصوص اقلام خاصی که برای آنها بسته بندی جدیدی طراحی کرده اید با ذکر ویژگی های فنی توضیح بفرمایید. این تغییرات در بسته بندی از لحاظ تجاری و رضایت مصرف کننده تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است.

 به تازگی شرکت داروسازی کوثر اقدام به طراحی و تولید بسته بندی های منحصر به فرد و منطبق با دوره درمان بیمار کرده است. این ساختار بسته بندی که پیش از این توسط برخی کمپانی های بزرگ خارجی و برندهای مطرح مورد استفاده قرار گرفته بود، برای اولین بار توسط شرکت داروسازی کوثر طراحی و تولید شد. یکی از مهمترین دغدغه های پزشکان متخصص اعصاب و روان و کلیه متخصصین تجویز کننده داروهای مرتبط با CNS، تنظیم دوزهای اولیه این داروها و کم کردن عوارض جانبی این داروها در دوزهای اولیه بوده و هست. داروی وارنیکلین به عنوان خط اول در مان سیگار و به عنوان یک آگونیست نسبی گیرنه های 4α 2β از جمله داروهایی محسوب می شود که نیازمند این تنظیم دوز در روزهای اولیه دوره مصرف است. از طرف دیگر افزایش Compliance (پذیرش بیمار) با طراحی منحصر به فرد این داروها محقق شد.
قرارگیری هر دوز روزانه از دارو در یک ردیف و قرار گیری دوره مصرفی هفتگی در یک بلیستر باعث شده  تا پذیرش بیمار از حیث فراموشی دوز مصرفی نیز افزایش یابد.

این نوع بسته بندی که مطابق با برند اصلی این محصول دارویی (Champex) بوده است، با توجه به توان خطوط تولید دارو در ایران تا حدی یک انقلاب جدید در طراحی و بسته بندی محسوب می شود که شرکت داروسازی کوثر به عنوان اولین شرکت داروسازی در ایران گام در این عرصه نهاد.  محصول منحصر به فرد دیگری که این شرکت در خصوص طراحی و بسته بندی آن گامی جدید برداشته قرص داپوکستین 30 میلی‌گرمی این شرکت است که به تازگی روانه بازار شده. این محصول نیز از نظر پذیرش بیماران مصرف کننده در بالاترین سطح استاندارد و از نظر بروشور و اطلاعات دارویی ارائه شده به بیمار (Patient Information) نسبت به سایر داروهای ایرانی بسیار متفاوت ظاهر شده است. امیدوارم تلاش شبانه روزی مدیران پرسنل مجموعه شرکت داروسازی کوثر به ویژه در حوزه Art Work  و طراحی محصولات منجر به رشد و ارتقا هرچه بیشتر صنعت داروسازی ایران و ساختار و چارچوب این صنعت در کشور عزیزمان متعالی شود.