هنر بسته بندی: دکتر هارونی، مدیرعامل شرکت کاوش ماشین ازجمله مدیران جوانی است که علی‌رغم تمامی فراز و نشیب‌های اقتصادی، در حال طراحی و تولید ماشین آلات به روز و به صرفه اقتصادی است. وی نیز مانند تمامی تولیدکنندگان، توقع و انتظار درک شرایط و تصمیمات عملی و کارشناسانه از سوی مسوولان و دست‌اندرکاران را دارد. متن زیر ماحصل گفت‌وگویی کوتاه با وی است که می‌خوانید:

کاوش ماشین, دکتر هارونی, طراحی, طراحی و تولید ماشین آلات, خطوط تولید کاغذ و مقوا, ضایعات کاغذ, مقوای بهداشتی, سیستم خشک‌کن, مقوای پشت طوسی,  بسته بندی

 لطفا ضمن توضیح و تشریح زمینه فعالیت شرکت، بفرمایید امسال برای نوسازی ماشین‌آلات چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

شرکت کاوش ماشین با سال‌ها تجربه در ساخت و نصب و راه‌اندازی خطوط تولید کاغذ و مقوا در خدمت صنعت کشور بوده و طبق سال‌های قبل در هر سال ماشین‌آلات جدید و به‌روز ارایه می‌دهد. بر همین اساس و با توجه به خلل بازار و تحقیقات انجام شده، اقدام به طراحی و ساخت خط تولید مقوا از ضایعات کاغذ به صورت کاملا اقتصادی کرده ایم که در کمترین فضای ممکن، با پایین‌ترین هزینه و حداقل تجهیزات و تاسیسات (برق، گاز، گازوییل) قابل نصب و راه‌اندازی است. این نوع از خط تولید برای اولین بار در ایران ساخته شده و منحصر به کاوش ماشین است. همچنین در سال‌جاری خطوط تولید مقوای بهداشتی در کشور را با طراحی جدید و به‌روز با سیستم خشک‌کن و به‌صورت بخار ارایه می‌دهیم که محصول تولیدی از نظر کیفی در ردیف اول این‌گونه محصولات قرار می‌گیرد.

در خصوص عملکرد شرکت در سه ماهه نخست امسال با توجه به رفع تحریم‌ها و ارتقای نسبی شرایط صادرات و واردات، توضیح بفرمایید.

در مورد رفع یا تشدید تحریم‌ها باید بگویم ماشین‌آلات ساخت شرکت کاوش ماشین در سالیان پیش بومی‌سازی و توسط خود شرکت به‌روز‌رسانی شده است. علاوه براین، بازار مصرف تولیدات این خطوط به گستردگی ایران، منطقه و به‌خصوص عراق، کردستان، افغانستان و… است. همچنین شرکت کاوش ماشین در سه ماه نخست سال1396 با توجه به نوآوری و خلاقیت در طراحی و ساخت این‌گونه ماشین‌آلات، توانست فروش خوب و قابل‌توجهی داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود این روند با قدرت بیشتر در ماه‌های آتی تکرار شود.

 در شرایط فعلی، جدی‌ترین مشکل پیش روی شرکت شما چیست.

در حال حاضر بیشترین و بزرگترین مشکلی که گریبان‌گیر حوزه تولید کاغذ و مقوا است، واردات بی‌رویه و غیراصولی و غیر‌کارشناسی بوده که کارخانه‌داران و تولیدکنندگان کاغذ و مقوا را دچار مشکل و سردرگمی کرده است به‌عنوان مثال یکی از انواع واردات در این حوزه، مقوای پشت طوسی بوده که برخی مواقع برای تولید درب جعبه شیرینی استفاده می‌شود. سوال این است که چگونه کارشناسان محترم و سازمان‌های ذی‌ربط تشخیص نمی‌دهند که پروسه تولید مقوای پشت طوسی به‌صورت کاملا غیربهداشتی بوده و سلامت جامعه را با خطر جدی مواجه می‌کند! درصورتی که ماشین‌آلات ساخت داخل و همچنین تولیدکنندگان، توانایی تولید مقوای ذکر شده با شرایط به مراتب بهتر و کاملا بهداشتی و مورد تایید وزارت بهداشت و اداره استاندارد را دارند.

 در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.

در پایان از مسوولان و دست‌اندرکاران مربوطه درخواست دارم مسایلی همچون واردات اقلامی که واقعا قابل تولید در کشور است را از لیست واردات حذف کرده و با این کار گام ارزشمند برای رسیدن به تولید ملی و اشتغال جوانان بردارند.