هنر بسته بندی/ اکرم قدرت:  دومین کنفرانس فناوری‌های نوین در بسته بندی‌های پلیمری 24 بهمن‌ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از کم و کیف برگزاری این کنفرانس، مصاحبه ای را با آقای دکترحمید امیری، دبیر اجرایی کنفرانس و رئیس هیات مدیره شرکت پلیمر پیشرفته دانا انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

بسته بندی‌های پلیمری, پلیمر پیشرفته دانا, بسته ­بندی­ های نوین شیلات, افزایش ماندگاری مواد غذایی, بسته‌بندی‌های نوین پلیمری,

بسته بندی‌های پلیمری, پلیمر پیشرفته دانا, بسته ­بندی­ های نوین شیلات, افزایش ماندگاری مواد غذایی, بسته‌بندی‌های نوین پلیمری,

به عنوان اولین سوال بفرمایید هدف از برگزاری کنفرانس بسته ­بندی­ های نوین پلیمری چیست؟

اهمیت بحث امنیت غذایی و ارتباط آن با کاهش ضایعات مواد غذایی بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر بحث کم آبی و نیاز به افزایش بهره­ وری در زنجیره تولید، لجستیک و عرضه محصولات کشاورزی و غذایی بسیار مهم و راهبردی است، از این رو، استفاده از بسته ­بندی ­های نوین پلیمری برای افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

شرکت پلیمر پیشرفته دانا به عنوان یکی از تامین­کنندگان نهادهای بسته­ بندی از سال­ها قبل متوجه شد که نیاز کشور به این فن­آوری با سرعت رشد آن در کشور منطبق نیست. یعنی علیرغم وجود ماشین­ آلات تولیدی مناسب و همینطور عرضه مواد اولیه مورد نیاز، همچنان این بخش توسعه نیافته است. بنابراین برآن شدیم تا با گردهم آوردن تمام حلقه­ های موثر بر این بخش از صنعت بسته­ بندی شامل سیاست‌گذاران، مسوولین اجرایی، صاحبان صنایع مرتبط، تأمین کنندگان نهادهای بسته ­بندی اعم از مواد اولیه، پوشش­ ها و همچنین شرکت­ های فن­آور در حوزه ماشین­ آلات قدمی هرچند کوچک در رفع این مشکل بزرگ به سهم خود برداریم.

 

ارزیابی جنابعالی از برگزاری اولین  کنفرانس در سال گذشته چگونه است؟

حدود 200 نفر از صاحب نظران داخلی مرتبط با این موضوع از بخش­ های مختلف دولتی و خصوصی به همراه حدود 15 نفر از مدیران شرکت­های معتبر بین­ المللی در یک کنفرانس 2 روزه در بهمن سال 95 دور هم جمع شدند و آخرین فناوری­ های روز مرتبط با بسته ­بندی­ های نوین پلیمری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این کنفرانس با یک پنل پرسش و پاسخ مفصل پایان یافت. نمایشگاهی نیز که عرضه‌کننده نهادهای مرتبط به این نوع بسته ­بندی­ های نوین بود درحاشیه کنفرانس برقرار بود.

در جریان کنفرانس اول، کارگروه بسته ­بندی­ های نوین شیلات و مواد پروتئینی با حضور و همکاری نزدیک مسوولین مرتبط در وزارت جهادکشاورزی و سازمان شیلات تشکیل و فعالیت‌های مهمی در این خصوص در فاصله کنفرانس­ های اول و دوم صورت پذیرفت که گزارش آن در کنفرانس دوم در روز 24 بهمن امسال ارایه خواهد شد.

همچنین پروژهش ­های متعددی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی نظیر غذای آماده، برنج، سوهان، شیرینی، صیفی­جات، میوه و سبزیجات تازه و همین­طور گل تعریف و اجرایی شد که نتایج آن­ها در کنفرانس دوم ارایه می شود.

 

آیا کنفرانس دوم با تغییراتی همراه خواهد بود؟

باتوجه به بازخوردهای کنفرانس اول، کنفرانس دوم در یک روز ولی در دوسالن همزمان، برنامه‌ریزی شده است. نمایشگاه امسال هم با توجه به نمایش بسته­ بندی­ های با ماندگاری بالا جذاب­تر و کاربردی­ تر خواهد بود.

مبحث بازیافت بسته ­بندی­ های پلیمری و مسوولیت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان آن­ها، در این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

آیا اهداف بلند مدت برای این کنفرانس در نظر دارید؟

این کنفرانس دوسالانه نه تنها محلی برای گردهمایی و شبکه ­سازی حلقه ­های زنجیره بسته‌بندی‌های نوین پلیمری و آگاهی از آخرین تحولات در این زمینه در دنیا خواهد بود بلکه بطور جدی اهداف مهم زیر را پیگیری خواهد کرد:

  • کاهش ضایعات مواد غذایی در ایران به کمک توسعه بسته ­بندی­ های نوین پلیمری
  • توجه همزمان تمامی ذینفعان به بحث اهمیت بازیافت پلیمرها
  • پیگیری ایجاد شبکه دانشی ملی برای کمک به کاهش ضایعات مواد غذایی
  • ایجاد قطب علمی جهت پاسخگویی به نیازهای صنایع کشور در مورد افزایش ماندگاری مواد غذایی با استفاده از بسته­ بندی­ های نوین پلیمری.

از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

بسته بندی‌های پلیمری, پلیمر پیشرفته دانا, بسته ­بندی­ های نوین شیلات, افزایش ماندگاری مواد غذایی, بسته‌بندی‌های نوین پلیمری,