در نمایشگاه Eurasia Packaging 2022 استانبول 14 شرکت ایرانی حضور داشتند.

قصد داریم در سلسله گزارش هایی، گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی آقای سهیل چهره ای را با شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه منتشر کنیم

.پولاد پویش از شرکت های قدر در تولید قطعات پلاستیکی و همچنین پریفورم و ظروف IML است. این شرکت در نمایشگاه بسته بندی استانبول پریفورم و ظروف IML خود را برای عرضه به نمایشگاه آورده بود. گفت و گویی داشتم با حسام بختیاری، قائم مقام مدیر عامل و همچنین پویا سپهر صادقیان، مدیر صادرات این شرکت.

گزارش را با گفت و گو با حسام بختیاری آغاز می کنیم:

غرفه شرکت پولاد پویش

سهیل چهره ای: جناب بختیاری، لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید. من حسام بختیاری هستم. قائم مقام مدیرعامل شرکت پولاد پویش.

در همین ابتدا یک سوال مهم دارم. اینکه ما یک زمان و شاید حتی حالا به طور موردی، وارد کننده ظروف IML از ترکیه بودیم. الان چه شده است که یک شرکت ایرانی می آید داخل ترکیه، IML اش را می آورد در این بازاری که ما از آن وارد می کردیم و می گوید که حرف دارد برای گفتن و آمده که بفروشد. چه اتفاقی افتاده؟

در حقیقت همانطور که به درستی اشاره کردید فکر می کنم نزدیک به 8 سال پیش بود که وارد حوزه IML شدیم.

با توجه به فعالیتی که مجموعه ما از قبل می کرد که ساخت دستگاه تزریق پلاستیک بود و بعد هم تولید پریفورم، با یک پیش زمینه مهندسی وارد این قضیه شدیم و در واقع می شود گفت به توصیه مشتری هایمان نظیر شرکت کاله و بقیه شرکت ها که آن موقع این ظروف را وارد می کردند،  وارد این بازار شدیم و سرمایه گذاری کردیم و خداروشکر جواب داد,  توانستیم خطوط تولید جدیدتری اضافه کنیم و رفته رفته به دانش مجموعه اضافه شد.

توانستیم خطوط تولید جدیدتری اضافه کنیم و رفته رفته به دانش مجموعه اضافه شد در این زمینه، از بحث طراحی محصولات گرفته تا شناسایی نیاز بازار. توانستیم با تیمی که جمع کردیم، مواد اولیه ­ای را با ترکیب خودمان تولید و مزایای رقابتی ایجاد کنیم. مزایایی مانند وزن پایین­ تر ظروف همزمان با کیفیت بالاتر آنها. این مزایا باعث شد بتوانیم بازار را توسعه دهیم تا حالا که دیگر برنامه­ های صادراتی را پیش گرفته ایم تا هم به ترکیه و هم از طریق ترکیه به کشورهای دیگری که در این حوزه هستند این محصول را صادر کنیم.

چیزی که شما به این نمایشگاه آورده اید و من در حال دیدنشان هستم، پریفورم و IML است. این دو بخش را قصد دارید در این نمایشگاه عرضه کنید؟

در این نمایشگاه بله اما بیزنس­های جدیدی داریم که در دست راه­ اندازی هستند در همان حوزه تزریق پلاستیک .

بازار هدف هم که فعلا کشورهای همسایه هستند.

هم کشورهای همسایه و هم کمی دورتر. ترکیه مثل هاب می­ ماند که از کشورهای مخلتفی به اینجا می­ آیند. ما با کشورهای خیلی زیادی در این نمایشگاه توانستیم ارتباط بگیریم. البته چالش­های خودش را دارد با توجه به تحریم ­ها و مسایل مختلفی که درخصوص دریافت پول و ارسال کالا سر راه است. نیازمند این است که یک تیم صادرات قوی وجود داشته باشد که بتواند این­گونه مسایل را حل و کالا را صادر کند.

Post Show Report نمایشگاه سال قبل را که می خواندم متوجه شدم آفریقایی­ها نزدیک به 200 درصد افزایش حضور داشتند نسبت به دوره قبل تر. خب اینجا به صورت سنتی بازار شرق اروپا هم هست. می خواستم ببینم که شما این حضور به خصوص کشورهای آفریقایی را حس کردید.

بودند اما زیاد نه.

بیشتر از چه کشورهایی بودند؟

بیشتر می­شود گفت کشورهای عربی بودند. از ترکیه زیاد بودند و نیز کشور های عربی. البته از کشورهای دیگر هم آمدند ولی عمدتا می­شود گفت که ازکشورهای عرب زبان آمده بودند.

خیلی عالی. اگر نکته دیگری دارید بفرمایید.

 نکته خاصی  ندارم. ممنون از شما


جناب صادقیان، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و  از هدف شرکت پولاد پویش برای حضور در این نمایشگاه  برایمان بگویید. هدف­گذاری­ تان برای نمایشگاه چه بوده، چه بخش هایی را آوردید و چرا آوردید؟

من پویا صادقیان هستم. مدیر صادرات شرکت پولاد پویش. خدمت­تان عرض کنم که خب طبیعتا هدف از حضور در نمایشگاه خارجی، گسترش بازار هست، بحث صادرات هست بحث جذابیت بازارهای صادراتی هست و بحث اینکه در بازارهای صادراتی همیشه استارت کار از بازارهای همسایه می­خورد.

خب طبیعتا اولین بازارهای همسایه که تولیدکننده ­هایمان همیشه مدنظر قرار می­دهند عراق و افغانستان است به دلیل سادگی کار. اما بازارهای خوب دیگری هم اطراف ما هستند مثل بازار ترکیه و بازار امارات که این­ها می­توانند هاب تجاری باشند برای ما.ما می­توانیم خیلی فعالیت خوبی داشته باشیم در این کشورها و دلیلش هم در واقع شرایط قیمتی ما در درجه اول و بعد کیفیت ماست. ما در ایران محصولات­ مان با قیمت خیلی مناسب­تری تولید می شود. هزینه ­ها در ایران پایین­تر است.  از مواد اولیه گرفته تا کارگر و انرژی. صد البته که در داخل درگیر هستیم یعنی از داخل مشکلات و مسایلی هست که یک مقدار مانع کار می­شود. اگر آقایان لطف کنند زحمت بکشند این موانع را برطرف کنند قطعا تولیدکننده و صادرکننده ایرانی موفقیت بیشتری خواهند داشت.

 آقایان لطف کنند مانع جدیدی نگذارند هم ما راضی هستیم.

موانع جدید نگدارند ما همان موانع قبلی را برنامه­ ریزی می­کنیم خودمان رفع می­کنیم. وقتی مانع جدید بگذارند، ذهن به جای اینکه درگیر تولید، حضور در نمایشگاه، فروش و مشتری جدید بشود، می رود به سمت اینکه مانع داخلی را برطرف کند. ما تمام تلاش­مان را می­کنیم. پولاد پویش به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه­ های تولیدی در صنعت پلاستیک در حال گسترش بازارش است و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم بازارهای جدید را ایجاد کنیم.

در چه مناطقی بیشتر؟

طبیعتا اول کشورهای همسایه خودمان. ما درواقع با 15-16 کشور مرز مشترک داریم. مرز مشترک زمینی و دریایی. این باعث می­شود که ما از نظر حمل و لجستیک، مزیت رقابتی داشته باشیم. حالا اگر سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی و عزیزانی که به قول معروف در بخش­های مختلف اقتصادی فعال هستند بتوانند قراردادهای تسهیل­گر برای توسعه روابط ببندند، ما می­توانیم خیلی بهتر از این­ها هم کار بکنیم. مثلا بازار روسیه و حوزه CIS برای تولیدکننده ایرانی جذاب شده است. علتش این است که آنجا مشکلات و مسایلی پیش آمده که  این کشورها به سراغ ما آمده اند. ما باید بتوانیم کاری بکنیم بدون جنگ و بدون درگیری کشورها سراغ­مان بیایند. خودمان دوستانه ­تر برخورد کنیم. انتظار نداشته باشیم یک جای دنیا جنگ بشود تا خریدار بر اساس نیاز بیاید. مشتری باید بر اساس نیاز واقعی بیاید.

الان خیلی می­آیند از کشور روسیه که بحث خرید دارند چون خیلی از کشورها دیگر به آن­ها جنس نمی­دهند. تولید کنندگان اروپایی پلاستیک دیگر به روسیه جنس نمی دهند و روس­ها طبیعتا کشیده می­شوند به سمت کشورهایی مثل چین، هند، ایران و ترکیه. شاید کمتر با هندوستان کار بکنند ولی از چین و ترکیه و بعد هم ایران خرید زیادی می­خواهند انجام بدهند. مشکل ترنسفر مالی دارند. مشکل ترنسفر مالی شان را باید بتوانیم حل کنیم. اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم، در بحث ترنسفر مالی بتوانند پول به دست ما برسانند راضی ­تر هستند. دوست دارند با ما کار بکنند حالا نه به خاطر اینکه ما تاجرهای خوبی هستیم، دستشان بسته است.

زیرساخت­ها باید فراهم شود چه از نظر لجستیکی، چه از نظر ساختار ذهنی ما در ایران، چه از نظر قراردادهای تجاری ویا تصویب تعرفه های ترجیحی. این­ها همه می­تواند کمک­ کننده باشد.  به هرحال پولاد پویش مجموعه ­ای هست که هم از نظر تولیدی قوی است و هم از نظر حجم فعالیت های تجاری. ما در فاز توسعه هستیم.

همینطور است. مثالی برای شما بزنم. همین کشور ترکیه در اغلب نمایشگاه هایی که بازدید می کنم، جزو سه پاویون بزرگ به حساب می آید. از حدود 12 13 سال پیش که من خبر دارم، دولت این کشور 80 درصد هزینه های نمایشگاهی تولیدکنندگان این کشور برای حضور در نمایشگاه های معتبر خارجی را به عنوان کمک، به آنها پرداخت می کرد. 

حتی اگر 50 درصد هزینه­ های یک نمایشگاه را هم به یک تولیدکننده برگردانند، در سال 2 نمایشگاه که برود، سومی خود به خود پولش در می­آید. این است که به هرحال همکاری ­های مختلفی می­شود کرد. این نیست که کشور آلمان اگر پیشرفت کرده یا همین ترکیه اگر پیشرفت کرده، همه تولیدکننده ­هایشان تاجر بودند، همه­ شان خیلی پولدار بودند، همه­ شان منابع مالی در واقع گسترده داشتند. نه، علت این­ها نیست. علتش این است که زیرساخت­ها فراهم شده از جانب بخش دولتی. وقتی زیرساخت فراهم شود، قطعا تولیدکننده با جرعت و جسارت بیشتری در بازار جهانی کارش را گسترش می­دهد. حتی همین که قراردادهایی باشد که ما بتوانیم بحث داوری تجاری­مان را پیش کشورها جلو ببریم هم راضی­ هستیم. ما آن را هم نداریم. یعنی اگر ما مشکلی پیش بیاید به کجا می ­خواهیم رجوع کنیم، قضاوت را به کجا ببریم. این مسایل و مشکلات وجود دارد. انشاالله که برطرف بشود.