هنر بسته بندی / اکرم قدرت: بحران اقتصادی و اوضاع نابسامان و آینده نامعلوم اقتصاد و صنعت کشوربه دلیل تحریم های چندساله ایران،  برکسی پوشیده نیست اما موضوع و سوال مهم این است که چرا صنایعی که دارای منابع و مواد اولیه داخلی هستند با مشکلات عدیده روبه رو هستند و مهمتر اینکه چرا مسوولان مربوطه پاسخگویی شفاف و قانع‌کننده برای این معضلات پیش آمده ندارند و اصلا خودشان را ملزم به پاسخ گویی نمی‌دانند تا حدی که به جای دلسوزی و متعهد بودن، آشفتگی و به هم ریختگی شرایط موجود را صدچندان می‌کنند.

صادرات مواد اولیه پلاستیک,  انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف, عبدالمجید لطیفی, ظروف یکبار مصرف, محصولات پایین دستی پتروشیمی

یکی از این صنایع، صنف ظروف یکبارمصرف است به طوری که در حال حاضر صادرات مواد اولیه پلاستیک برای پتروشیمی‌ها، به صرفه‌تر از عرضه آن در بازار داخل است و در کنار آن شیوه جدید تخصیص مواد اولیه، دسترسی به آن را برای تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.  نظارت بر بازار مواد اولیه پلاستیک باعث رفع مشکلات صنف پلاستیک و کاهش قیمت مواد مصرفی در حد بالایی خواهد شد که متاسفانه به خاطر منافع فراوان و فروش ارزی محصولات پایین دستی پتروشیمی، حل مسایل صنعت تحت الشعاع قرار گرفته است. برای اطلاع از کم و کیف شرایط تولیدکنندگان این صنف در سال جدید، گفت و گویی با عبدالمجید لطیفی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف ایران داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

لطفا عملکرد انجمن تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف را در سال 1397 ارزیابی بفرمایید.

عملکرد انجمن به طور کلی بر رتق و فتق امور جاری و مراجعاتی که از سوی اعضاء و یا نهادهای ناظر بر صنعت صورت می‌گیرد، متمرکز است ولی چون سال 1397 از لحاظ اقتصادی سالی بسیار سخت برای کل صنعت و به تبع آن صنعت ظروف یکبار مصرف بود، بنابراین انجمن با مسایل حاشیه ای درگیر بوده و به‌دلیل مشغله های فراوان اعضا در واحدهای خودشان مجال چندانی برای تحقق برنامه هایش پیدا نکرد، به‌عنوان مثل انجمن همچنان درگیر با معضل ناخواسته و غیرمستدل برخوردهای سلیقه ای بهداشت استان فارس بوده است.

اعضای انجمن ظروف یکبار مصرف برای تامین مواد اولیه ظروف یکبار مصرف در سال 97 با چه مشکلاتی مواجه بودند؟

تامین مواد اولیه یک معضل حاد و نهادینه شده است و متاسفانه علیرغم همه روش‌های سعی و خطا برای تامین آن در طول چند دهه گذشته، ساز و کار موجهی شکل نگرفته، از این رو، صنعت در سال 97 به‌علت افزایش بی‌رویه و بی‌ثباتی قیمت‌ها و همچنین نامتعادل بودن عرضه و تقاضای مواد اولیه که منجر به دامن زدن رانت در پتروشیمی‌های کشور شد، سالی پر تنش و دور از انتظار را تجربه کرد.

چه استانداردهایی برای ظروف یکبارمصرف در سال گذشته تدوین شد؟ لطفا در صورت امکان توضیح دهید.

در سال گذشته به‌علت عدم انطباق علمی مواد و تبصره‌های استاندارد موجود ظروف‌ یکبار مصرف، اقدامات موثری در رابطه با بازنگری، تغییرات مورد نیاز و تدوین استاندارد جدید انجام شد که در حال پیگیری هستیم ولی به‌دلیل بوروکراسی حاکم بر تدوین استاندارد، به طور یقین مدت زمان زیادی برای تصویب و نهایی شدن آن پیش بینی می‌شود.

در حال حاضر وضعیت تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف چگونه است؟ لطفا توضیح بفرمایید.

درسایه سنگین تحریـم‌ها بر زیر ساخت صنایع، این صنعت نیز مجزا نبوده و دست خوش نابسامانی‌های متغیر داخلی شده. قابل ذکر است به‌علت عدم آگاهی، تبلیغات منفی و غیرکارشناسانه هر مدت یکبار، هجمه ای علیه ظروف یکبار مصرف در کشور راه اندازی می‌شود که نه تنها منصفانه نبوده بلکه موجب آشفتگی و نفی این محصول در حوزه مصرف و اعتبار این صنعت جهانی می‌شود. شایسته است به‌منظور حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی از طریق مختلف (صدا و سیما و …) نحوه استفاده صحیح این محصول را فرهنگ سازی کرده تا با جلوگیری از رها شدن آن در طبیعت و بازگشت چرخه کاربردی در صنایع متعدد شاهد سلامت بهداشت محیطی باشیم.

با تمامی شرایط نابسامان در اوضاع اقتصادی کشور به ویژه در صنف ظروف یکبارمصرف، شاهد چه تغییرات و تحولاتی مثبت و به روزی در این صنعت بوده ایم؟

علی‌رغم تمام نابسامانی ها و تزلزل شدید در ارکان تصمیم‌گیری صنعتی کشور به لحاظ شرایط ارزی پیش آمده وکاهش حجم واردات بی رویه، امیداست تولید داخلی بتواند اندکی رونق پیدا کند و واحدهایی که متمرکز به مقوله صادرات هستند (جدا از اینکه خود صادرات نیز به خاطر شرایط تحریمی برای دریافت پول وتحریم‌های بیمه ای، حمل و نقل و… با مشکلات زیادی روبرواست) بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

پیشنهاد جنابعالی برای ایجاد تغییرات مثبت و تعدیل کردن معضلات در این صنف چیست؟ ضمن توجه به این موضوع که تامین مواداولیه ظروف یکبار مصرف داخلی است و در این رابطه نیازی به واردات زیادی نداریم.

حل مشکلات صنعت ظروف یکبار مصرف را اصولا به صورت خرد نباید نگاه کرد و باید راهکارهای فرابخشی و کلان در صنعت و اقتصاد کشور چاره اندیشی شود هرچند به‌نظرم زیر بنای صنعت، فعال و کارآمد و شاداب است اما با توجه به روند حاکم بر اقتصاد کشور به طور یقین نمی توان به حل بخشی از مشکلات صنعت و یا جزیی از گردش کار خوش بین بود و متاسفانه در‌این‌رابطه آماردقیقی نیز موجود نیست، همچنین با کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP ) که خود شاخصه مهمی از پویای اقتصاد هر کشوری است نمی‌توان ساز و کار جزیره ای را ادامه داد.

اگر صحبتی پایانی دارید، لطفا بفرمایید.                                                                                                    

از آنجا که یکی از عوامل توسعه و اقتصاد پایدار، ثبات رویه قوانین است، هم اکنون صنعت کشور به‌علت این متغیرها در شرایط خوبی نیست که البته امیدواریم با تدبیر موثر دولت در حمایت از تولید داخلی، نظاره‌گر رشد صنعت و رفع موانع باشیم تا برای رسیدن به اهداف رونق تولید، شاهد بهبود وضعیت کسب و کار در حوزه های مختلف باشیم. پرواضح است در شرایطی این مهم محقق می‌شود که فعالان صنعتی و تولیدی که از کمبود منابع مالی و اعتباری به‌علت افزایش تورم چندبرابری گلایه دارند، با افزایش سقف اعتباری مشتریان برای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی قدم های جدی و موثری توسط بانک مرکزی برداشته شود.