عضو کانون انجمن های صنایع غذایی با اشاره به اینکه صنایع میانی مانند بسته بندی در صنعت غذا نقش کلیدی دارد، گفت: این صنایع باید تقویت شود.

 

صنعت بسته بندی, توسعه صنایع غذایی ایران,  کانون انجمن های صنایع غذایی, علی موحد, سرمایه گذاری در بحث بسته بندی, صنعت غذا, بسته بندی

علی موحد تصریح کرد: صنعت غذایی برای توسعه ضمن ارتقای کیفیت نیازمند سرمایه گذاری در بحث بسته بندی است. موحد در ادامه با بیان اینکه ایران از لحاظ بسته بندی در وضعیت بدی قرار ندارد اما در وضعیت ایده آل و در تراز جهانی نیست، یادآورشد: این مملکت با داشتن 14 اقلیم و 4 نوع آب هوا در تولید و پرورش انواع محصولات در دنیا رقیب ندارد.
عضو کانون انجمن های صنایع غذایی ایران بر ضرورت تقویت اقتصاد بخش غیر دولتی در کشور تاکید کرد.وحد افزود: حمایت از صنعتگران و واحدهای تولیدی باعث توسعه اقتصادی در جامعه می شود. وی اظهارداشت: رفع موانع ، رعایت مقررات مربوطه ، برنامه ریزی اصولی و هدفمند بهره وری حوزه های اقتصادی را افزایش می دهد.
بنیانگذار کانون صنایع غذایی ایران گفت: با ارتقای بهره وری ضمن اشتغالزایی موثر داخلی می توان در بازار رقابت جهانی خوش درخشید .وی افزود: ارتقای کیفیت محصولات و افزایش ضریب رضایتمندی مصرف کنندگان باعث جهش اقتصادی، رشد چشمگیر تولید و در نهایت راه صادرات کالاهای ایرانی به دنیا باز خواهد شد.
موحد در ادامه دولتی بودن اقتصاد را از مشکلات جدی کشور دانست و گفت : متاسفانه80 درصد اقتصاد ایران دولتی و 20 درصد در اختیار بخش خصوصی است. وی همچنین صنعت غذا را پیشران در اقتصاد ایران دانست و افزود : سیطره بخش دولتی بر ساختار اقتصادی کشور روز به روز بیشتر و بیشتر می شود این درست برخلاف رویه های برتر اقتصادی در جهان است. 
عضو کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: دوران تمرکز و تجارت دولتی دیگر به سرآمده و همه کشورهای دنیا به سمت و سوی بخش خصوصی در حال حرکت هستند.وی بر لزوم تقویت اقتصاد بخش غیر دولتی در کشور تاکید کرد و افزود: خوشبختانه سیطره بخش دولتی بر صنایع غذایی نسبت به دیگر صنایع کمتر است.
موحد اظهارداشت: بخش خصوصی در صنعت غذا بسیار موفق بوده و امروز به عنوان یک الگوی کارآمد برای دیگر صنایع در کشور مطرح است.
وی همچنین «عشق و علاقه »و «دولتی نبودن » را دو عامل مهم موفقیت صنعت غذا در کشور دانست و گفت: تعلق خاطر و رشد سرمایه گذاری در صنعت غذا مثال زدنی است.
عضو کانون انجمن های صنایع غذایی ایران تصریح کرد: متاسفانه صنعت غذا در بخش تامین مواد اولیه هنوز وابسته به بخش دولتی است امید می رود دولت بخش تامین مواد اولیه را به بخش خصوصی واگذار کند. وی در ادامه با بیان اینکه زنجیره تامین باعث افزایش بهره وری می شود، گفت: ارتباط صحیح، یکپارچه و منظم بین تامین کنندگان مواد اولیه، تولید کنندگان و مصرف کنندگان موجب افزایش سود و صرفه جویی کلان مالی می شود.
موحد بیان داشت: واحدهای تولیدی که از دانش لجستیکی و زنجیره تامین استفاده می کنند با موجودی کم «چابکی بیشتر»، «سود بالاتر» و «بهره وری » زیادی نصیب این واحدها خواهد شد.
وی گفت : انجمن ها، اصناف و اتحادیه های دانش بنیان در زنجیره تامین نقش مهمی دارند و در رفع موانع چرخه تولیدات صنعتی بسیار تاثیرگذار هستند به یقین مشورت و عضویت در این انجمن ها و ارائه راهکارهای موثر باعث رشد و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی می شود. 
عضو کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه در بحث تامین و تولید حوزه صنایع غذایی بسترهای خوبی در سطح کشور وجود دارد، گفت: صنعت نمایشگاهی حلقه مفقوده صنعت غذا در ایران است.
وی افزود: یکی از عواملی که می تواند در اقتصاد سبز تاثیرگذار باشد بحث نمایشگاه ها است، در بستر نمایشگاه می توان صنعت غذای ایران را به دنیا شناساند و با معرفی بیشتر صنعت غذا می توان در اقتصاد سبز و صادرات نقش آفرینی کرد. موحد اظهار داشت : صنعت نمایشگاه امروز نقش برجسته ای در اقتصاد دنیا دارد، نمایشگاه به عنوان یک صنعت در مجموعه اقتصاد جهانی پذیرفته شده و بسیاری از کشورهای دنیا بخش عمده درآمدارزی خود را در این حوزه متمرکز کرده اند. وی گفت: ایران یکی از مستعدترین نقاط جهان برای توسعه صنعت نمایشگاهی است.

عضو کانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: در سالیان اخیر تلاش های زیادی برای توسعه صنعت نمایشگاهی در ایران صورت گرفته اما متاسفانه با سد عظیم مدیریت دولتی مواجه شده و آنطوری که باید و شاید از پیشرفت لازم برخوردار نبوده است. موحد تاکید کرد: از لحاظ جغرافیایی، امکانات فنی داخلی، توان مدیریتی،… ایران یکی از مستعدترین زمینه ها برای برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی است.
وی اذعان داشت: درسالیان گذشته مسئولان بجای اینکه همتراز با این نیاز بتوانند نیازهای جانبی از قبیل توسعه صنعت هتلداری، ارتباطات جهانی و بین المللی … را فراهم کنند نمایشگاه در کشور به یک نقطه از تهران محدود شده است و در هنگام برگزاری مسائل و مشکلات زیادی بر محیط اطراف فراهم می کند.
عضو کانون انجمن های صنایع غذایی گفت: حمایت از صنعتگران و واحدهای تولیدی به یقین موجب توسعه اقتصادی کشور می شود. بطور حتم رفع موانع، رعایت مقررات مربوطه، برنامه ریزی اصولی و هدف مند بهره وری حوزه های اقتصادی را افزایش می دهد و به این ترتیب می توان وارد رقابت جهانی شد و اشتغالزایی داخلی را هم بیشتر کرد. وی افزود: همچنین بالا رفتن کیفیت تولیدات و رضایت مصرف کننده ها موجب جهش اقتصادی و رشد چشمگیر تولید می شود و راه صادرات کالاهای ایرانی را باز می کند.
موحد بیان داشت: بخش صنعت غذا در کشور از حیث سرمایه گذاری، دانش فنی و دیگر زیر ساخت ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد و تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله بسیار است. وی تصریح کرد: در سالیان اخیر روند پیشرفت و توسعه صنعت غذا در کشور به دلیل موانع داخلی ( قوانین، مقررات و ضوابط) و خارجی (تحریم های ظالمانه دشمنان،مراودات بین بانکی در جهان و … ) با مشکلات جدی مواجه و ضرر وزیان های سنگینی بر سرمایه گذاران تحمیل شده است.
موحد افزود: اگر این موانع نبود صنعت غذا امروز در اوج قرار داشت و به خوبی می توانست در بازارهای بین المللی خوش بدرخشد.
وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات دست و پاگیر داخلی صنعت غذا را گرفتار کرده است، گفت: قوانین دست و پاگیر، بروکراسی کاذب و فساد اداری موجبات دلسردی تولیدکنندگان را در جامعه فراهم می کند و می طلبد با رفع موانع، انگیزه تولید در جامعه تقویت شود.
این عضو کانون انجمن های صنایع غذایی در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی در راس همه تشکل ها و انجمن ها قرار دارد، افزود: اتاق بازرگانی موقعیت ممتازی در کشور پیدا کرده و از حیث قانونی مشاور سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه است. وی تاکید کرد : اتاق بازرگانی با داشتن پشتوانه قانونی قوی می تواند گام های استوارتری در زمینه خروج اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی بردارد متاسفانه امروز 20 درصد فضای اقتصادی کشور در اختیار بخش خصوصی و 80 درصد در بخش دولتی است.
موحد با یادآوری اینکه بخش خصوصی ضعیف نیست بلکه بسیار هم توانمند و کار آمد است، افزود: بخش خصوصی بستر ساز رشد اقتصادی در کشور است. 
وی در ادامه به «افزایش اشتغال »و «پویایی تولید » در صنعت غذا اشاره کرد و بر لزوم تقویت این بخش مهم اقتصادی در کشور تاکید کرد.