هنر بسته بندی: شرکت ایران روتاتیو، نخستین دوره آموزشی ویژه مدیران صنعت چاپ را در تابستان و پاییز 96 در سالن همایش مجموعه آموزشی و نمایشگاهی چاپ این شرکت (PTEC) برگزار می‌کند.این دوره با موضوعات مبانی مدیریت کسب‌وکار، مدیریت استراتژیک، بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی و کنترل تولید برگزار می‌شود.

نایب‌رییس هیات‌مدیره و مدیرکل فروش و بازاریابی شرکت ایران روتاتیو در نشست خبری ضمن بیان این خبر گفت: این دوره‌ها شامل 10 جلسه آموزشی در 2 بخش پنج جلسه‌ای توسط دکتر خدایار صادقی عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران تدریس خواهد شد. شاهین اسفرجانی افزود: بحث آموزش در صنعت چاپ کشور به صورت ریشه‌ای و هدفمند نبوده و افراد و نهادها به صورت پراکنده و بیشتر برای اهداف و منفعت شخصی، دوره‌های مرتبط را برگزار می‌کنند بنابراین این نوع آموزش‌ها تاثیرگذار و کاربردی نیست. وی اظهار داشت: نگاه مدیران شرکت ایران روتاتیو، فقط بازرگانی و تجارت نیست بلکه نسبت به مقوله آموزش، دیدگاه متفاوتی داشته بنابراین در راستای ارتقای دانش مدیران صنعت چاپ، دوره‌هایی به صورت هدفمند و اختصاصی متناسب با نیاز آنان برگزار کرده است.

اسفرجانی مواردی مانند توسعه بیشتر، برگشت سرمایه، ارایه خدمات و… را بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و افزود: اکثر سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت چاپ به خاطر ارتباطات بدون برنامه و اطلاعات صورت می‌گیرد بنابراین بیشتر اوقات به شکست می‌انجامد و مجموعه‌های چاپی از صحنه رقابت خیلی سریع حذف می‌شوند. وی خرید دستگاه‌های دست‌دوم و چینی، مواد مصرفی بی‌کیفیت و… نشان‌دهنده عدم اطلاع و دانش لازم دانست و ادامه داد: وجود این عوامل باعث شده تا در برخی مواقع صنعت چاپ کشور حتی قدرت رقابت در منطقه و برآوردن نیاز داخلی را هم نداشته باشد. مدیر فروش این شرکت افزود: علاوه بر این، بسیاری از چاپخانه‌ها سیستم استاندارد، کیفیت به روز و همچنین نیروی انسانی کارآمد و مناسب را ندارند از این‌رو، اگر قصد تجارت صحیح و ملی‌گرایانه داریم باید ابتدا از بازار دنیا آگاهی داشته باشیم و با توجه به شرایط اقتصادی، راهکارهای صحیح برای مشتری ارایه کنیم. وی به نحوه برگزاری دوره‌ها اشاره کرد و بیان داشت: نخستین دوره با موضوعات مبانی مدیریت کسب‌وکار، مدیریت استراتژیک، بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی و کنترل تولید در روزهای جمعه و به مدت  ۵ هفته از نهم تیر تا ششم مرداد 1396 در مجموعه آموزشی و نمایشگاهی PTEC برگزار می‌شود. اسفرجانی، مبلغ قابل پرداخت برای دوره اول را 27میلیون ریال برآورد کرد و گفت: سرویس ایاب و ذهاب از درب شرکت ایران روتاتیو و پذیرایی به صورت رایگان انجام می‌گیرد هر چند هدف ما اقتصادی نبوده و برگزاری موفقیت‌آمیز و متمایز آموزش با دوره‌های قبلی از اهداف اصلی به شمار می رود.

دکتر خدایار صادقی، مدرس دوره‌ها و عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران نیز گفت: در صنعت چاپ کشور واحدهای قدیمی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده بنابراین برای به روز کردن رقابت و چاپ باید تلاش کرد و فقط توقع حمایت و کمک دولت کارساز و گره‌گشا نیست. وی تاکید کرد: کاملا صحیح است که نوع حمایت دولت از صنعت چاپ خیلی مطلوب نیست اما این موضوع نمی‌تواند دلیلی بر ضعف داشتن واحدهای چاپی باشد زیرا که معتقدیم موفقیت یک واحد چاپی با فرض رفع تمامی موانع بیرونی و براساس سیاست‌های اقتصاد کلان بر سه اصل 1) محصول خوب تولید کند 2) محصول خودش را باید بتواند خوب بفروشد 3) این محصول خوب را با بهره‌وری بالا تولید کند وگرنه دچار کمبود نقدینگی می‌شود، بنا شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این سه شرط عواملی مانند نیروی انسانی (17-15 درصد)، سرمایه‌گذاری (37-35درصد) و مدیریت (50درصد) کاربرد دارند به‌طوری که 50درصد کل عواملی که باعث صحیح عمل کردن است به مدیریت بستگی دارد و این موضوع در دنیا ثابت شده است. این عضو دانشگاه، بیرون آمدن از چالش‌ها و ضعف‌ها را ناشی از مدیریت صحیح دانست و گفت: اولویت موضوعات و مسایل صنعت چاپ را در 10 رده تقسیم‌بندی کردیم به‌طوری که با برگزاری 5 دوره اول، مدیریت خرد آموزش داده می شود و موفقیت بیشتر در گرو گذراندن 5 دوره بعدی برای افزایش بهره‌وری تولید است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دوره‌های مذکور برای تمامی مدیران چاپ کاربرد دارد، اظهار داشت: این آموزش‌ها به صورت بسیار فشرده است اما تلاش می‌کنیم طیف وسیعی از مشکلات چاپخانه‌داران را پوشش دهیم. از نظر نوع مدیریت و بنگاه نیز محدودیتی نداریم زیرا که دوره‌ها براساس مشکلات و چالش‌ها طراحی شده است. صادقی ادامه داد: مدیران عملیاتی، استراتژیک و میانی هم می‌توانند در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند به دلیل اینکه مباحث، کارکرد کلی و جامع دارند و دانستن همه اطلاعات برای افراد لازم و ضروری به نظر می‌رسد همچنین تمامی مطالب و دوره‌ها به صورت کاربردی، علمی، دقیق و قابل اطمینان است.

وی، به معرفی منابع در این دوره‌ها اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه ها، منابع زیادی به زبان فارسی نداریم اما کتب و منابعی را به افراد معرفی خواهیم کرد و مباحث نظری را انتقال خواهیم داد.