افکار نیوز: سبزیجات بسته بندی شیوع مسمومیت ها و ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد باعث رشد زیاد باکتری های خطرناک می شود.

 

سبزیجات بسته بندی, باکتری لیستریا, باکتری‌ها در محصولات غذایی, لیستریوزیز, بسته بندی

خدیجه رحمانی متخصص تغذیه گفت: باکتری لیستریا یکی از خطرناک‌ترین باکتری‌ها در محصولات غذایی است که موجب 20 تا 30 درصد مرگ و میر در مبتلایان می شود. از جمله غذاهایی که عامل  الیستریوزیزست، غذاهای آماده مصرف هستند. 

سبزی های بسته بندی شده معمولا بین یک تا سه بار گاهی با مایعات ضدعفونی کننده، کاملا شسته می شوند اما اگر محصول، آلوده به باکتریهای بیماریزا باشد این شست و شو تاثیر چندانی ندارد.

وی با اشاره به استفاده از سبزیجات خیلی جوان در بسته‌بندی‌ها افزود: علاوه بر حضور میکروب ها بر روی برگهای جوان مراحل بین برداشت، شستشو ، آماده سازی و ارسال بسته بندی ها به فروشگاهها، فرصت بیشتری را برای آلودگی در طی مسیر فراهم و همچنین فضای داخلی بسته ها می تواند به پرورش و رشد باکتری‌ها کمک کند. این متخصص تغذیه عنوان کرد: سبزیجات بسته بندی شیوع مسمومیت ها و ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد باعث رشد زیاد باکتری های خطرناک می شود.

رحمانی ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ها و سبزیجات تازه را به نوعی مخلوطی از مواد مفید و مضر دانست و بیان کرد: استفاده مداوم از میوه و سبزیجات به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها، باعث پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌شود؛ اما علاوه بر افزودنیهایی که ممکن است برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات استفاده شود، کلیه سموم، آفت کش‌ها، حشره کش‌ها، قارچ کش‌ها و حتی هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی که در کل مراحل کاشت، داشت و برداشت و نگهداری به میوه‌ها و سبزیجات اضافه می‌شوند، آلودگی ایجاد می‌کنند و ممکن است به بدن انسان آسیب برسانند.

وی با بیان اینکه بهترین گزینه در خرید محصولات، رسیده و نه چندان جوان غیر بسته بندی است، عنوان کرد: احتمال ابتلا به بیماری های موجود در سبزیجات به ویژه در افراد باردار، نوزاد، بیش از 65 سال و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، بیشتر از دیگران است. بنابراین افرادی که خارج از این گروه قرار دارند، کمتر به وسیله باکتری های موجود در گیاهان بیمار می شوند. 

وی با تاکید بر اینکه مهمترین نکته درمصرف میوه و سبزیجات شست و شوی آنها با آب نمک است، توصیه کرد: استفاده از هر نوع شوینده و ضد عفونی کننده، آلودگی میوه‌ها و سبزیجات را بیشتر می‌کند وشست و شوی سبزیجات با مایع ظرفشویی بدترین کار ممکن است. بهترین گزینه این است که از سبزیجات کاملا رسیده ، غیر بسته بندی استفاده کرده و برگهای آنها را کاملا بشویید.

www.afkarnews.ir