هنر بسته بندی: کشور عراق نقش پررنگ و بسیار مهمی در تجارت خارجی محصولات غذایی دارد. عراق با سهم بیش از ۸۰درصدی، بزرگ‌ترین مشتری محصولات لبنی ایران به‌شمار می‌رود.

 

رییس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی و هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان و مجتمع صنایع غذایی گلها ضمن بیان این مطلب به هنر بسته بندی گفت: طی شش ماهه نخست امسال ۲۲۱هزار و ۳۱۰ تن انواع محصولات لبنی از جمله پنیر، آب پنیر، دوغ، خامه، شیر خشک، شیر، کره و روغن‌های مشتق از شیر به ارزش ۳۸۴میلیون و ۱۶۰هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به همین بازه زمانی سال گذشته ۳.۹۶درصد از نظر وزنی و ۲۴.۵۸درصد از نظر ارزشی رشد را نشان می‌دهد. در حال حاضر بیشترین سهم بازار عراق به ترتیب در اختیار ترکیه، ایران، چین، روسیه، آمریکا، عربستان و کویت است.

دکتر مهدی کریمی‌تفرشی افزود: اخیرا دولت عراق به منظور حمایت از تولیدات داخلی کشورش برای پنج قلم کالای صادراتی افزایش تعرفه در نظر گرفته است. از میان این اقلام سه قلم مربوط به گروه لبنیات بوده و دو قلم دیگر در حوزه صنایع فلزی و کالاهایی مانند کابل برق هستند. این کشور تعرفه صادرات محصولات لبنی ایرانی به کشورش را بیش از ۲.۵ برابر افزایش داد و در حال حاضر تعرفه صادرات ماست، شیر و شیرخشک به عراق از 15درصد به ۴۰درصد افزایش یافته است.  

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به این‌که کشورهای اتحادیه عرب مشمول تعرفه در بین خودشان نیستند محصولات کشورهایی مانند عربستان و مصر به راحتی وارد این کشور شده و همچنین نظر به امضای پروتکل اقتصاد کشور ترکیه با عراق، این موضوع بیش از همه ایران را تحت فشار قرار داده و باعث افزایش قیمت محصولات ایرانی در بازار عراق و از دست دادن توان رقابت خواهد شد.

وی با بیان اینکه، وزارت صنایع عراق سالانه حدود یک میلیارد دلار برای واردات لبنیات از ایران، ترکیه و عربستان اختصاص می‌دهد گفت: به نظر می‌رسد در این شرایط عراق برای کاهش خروج ارز اقداماتی را در جهت افزایش تعرفه انجام داده است. همچنین وی اظهار داشت: در چنین شرایطی یکی از راهکارهایی که می‌توان برای استمرار حضور موثر ایران در بازارهای عراق در نظر گرفت راه‌اندازی واحدهای تولیدی در این کشور با واردات مواد اولیه با تعرفه صفر درصدی به این کشور و بهره‌گیری از نیروهای کار ایرانی و عراقی است که هم به اقتصاد این کشور و هم به توسعه حضور محصولات ایرانی در عراق کمک می کند.

وی، عراق را همواره بزرگ‌ترین و نخستین مشتری انواع محصولات کشاورزی ایران به‌ویژه محصولات لبنی برشمرد و افزود: با این حال نباید این اصل مهم را فراموش کرد که در تجارت جهانی، تنوع در بازارهای صادراتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تنها به یک کشور برای صادرات متکی بودن صحیح نیست با این وجود خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور مشتری محصولات لبنی ایران هستند و این بازار در حال گسترش است و صادرات حدود ۷۰۰میلیون دلاری محصولات و فرآورده‌های حوزه دام و طیور در سال حاکی از همین مساله است.

دکتر مهدی کریمی‌تفرشی در پایان افزود: اما با توجه به این‌که عراق بازار بسیار مهمی برای محصولات ایرانی محسوب می‌شود باید با تمام توان برای حل این مشکل تلاش کنیم تا بتوانیم در کنار رقبای منطقه‌ای خود، در این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری محصولات لبنی ایران حضور داشته باشیم و امیدواریم که این موضوع با سفر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به عراق به راهکارهای مثبتی ختم شود و وزارت محترم خارجه با رایزنی‌ها و پیگیری‌های جدی به حل این مساله و استمرار حضور پررنگ ایران در بازارهای عراق کمک کند. همچنین انعقاد پروتکل‌های اقتصادی مابین دو کشور می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی در آینده تا حد زیادی جلوگیری کند.