Mintel از آخرین گرایشهای جهانی بستهبندی برای سال 2023 رونمایی کرد که عوامل کلان محیطی موثر بر صنعت بستهبندی در سال 2023 و پس از آن را بررسی میکند.
گرایشها با استفاده از آنالیز PESTEL مورد ارزیابی قرار گرفت که چهارچوبی است برای تجزیه و تحلیل و مشاهده فاکتورهای کلان محیطزیست که بر روی سازمانها، شرکتها یا صنایع تاثیر دارند. در این مقاله David Luttenberger، مدیر جهانی بستهبندی در Mintel، به ما اطلاعات بیشتری از این گرایشها میدهد اعم از عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی، زیستمحیطی و قانونی که بر ارزیابیهای جهانی و تصمیمگیریهای کلیدی موثر هستند.
در حال حاضر تاثیرات خارجی فوقالعاده زیادی بر نوآوری بستهبندی و زنجیره تامین بستهبندی وجود دارد. فشارها از جنبه محیطزیست، موضوع جنگ اوکراین، تورم جهانی، مسایل اجتماعی، چالشهای قانونی، مسوولیت توسعه یافته تولیدکننده و سایر فشارها بدینمعناست که بستهبندی باید مسیرهای جدید و چالشبرانگیزتری را به سمت بازار طی کند.
عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر بستهبندی
بیثباتی اقتصادی و افزایش هزینههای کالاها، مصرفکنندگان را وادار به تجدیدنظر در بودجه و مخارج اختیاری کرده است. در سرتاسر دستهها، برندها از پیامرسانی و فناوری و استراتژیهای خردهفروشی استفاده میکنند تا به مصرفکنندگان نشان دهند که بستهبندی چگونه میتواند بودجه را افزایش دهد.
مصرفکنندگان به برندها مینگرند تا به آنها کمک کنند با محصولات و بستهبندیهایی که با تواناییهای خرید مطابقت دارند و ارزش را بدون مصالحه منعکس میکنند، بر استرسهای اقتصادی غلبه کنند. ارایه بستههایی که پیشنهادات ارزش مالی را نشان میدهند در حالی که کیفیت، راحتی، تازگی، ایمنی و مسوولیتهای زیستمحیطی را به خطر نمیاندازد، در سال 2023 و پس از آن یک تمایز خواهد بود.
عوامل اجتماعی موثر بر بستهبندی
از کمبود مواد غذایی و منابع اخلاقی گرفته تا استفاده مسوولانه از آب و زمین، مصرفکنندگان میخواهند درباره محصولاتی که میخرند و برندهایی که آنها را تولید میکنند بیشتر بدانند. علاوه بر دستاوردها، برندها و تولیدکنندگان بستهبندی باید در مورد نقاط ضعف خود شفاف باشند. مصرفکنندگان شفافیت را از طریق لیبلزنی واضحتر و اینکه آیا واقعا ادعا برای تولید محصول بهتر صحت دارد، دنبال میکنند.
در آینده، بستهبندی تصویری از ارزش ویژه یک برند را ترسیم میکند که به طور فزایندهای سرمایههای اجتماعی و زیستمحیطی در آن نقش ایفا میکنند. مصرفکنندگان دوست دارند بشنوند که شرکتها در مورد موضوعات بحثبرانگیز مربوط به تنوع، تفاوت، همه شمول بودن و برابری چه میگویند.
عوامل قانونی موثر بر بستهبندی
قوانین بیشماری برای محافظت از مصرفکنندگان در برابر اقدامات تجاری فریبنده یا متقلبانه وضع شده است. قوانینی جدید در مورد استفاده از پلاستیک و مواد آلاینده و همچنین حفاظت از سلامت انسان و زمین، مصرفکنندگان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
برای حرکت رو به جلو و ماندن در رقابت، شرکتها باید به قوانین فعلی و اینده در مورد پلاستیک، PEAS و EPR تسلط داشته باشند. مصرفکنندگان از قوانینی حمایت میکنند که به نفع محیطزیست است. پشتیبانی آنها موجب ممنوعیتهای اضافی میشود که فشار هزینهای قابل توجهی را بر تولیدکنندگان در مسیر انجام وظایف و یافتن جایگزینهای مناسب، هر چند پرهزینهتر، وارد میکند.
دورنمای Mintel از گرایشهای جهانی سال 2023
گزارش دورنمای Mintel از گرایشهای بستهبندی در سال 2023 به کاربردهای آن در صنایعی همچون غذا و نوشیدنی، زیبایی و بهداشت شخصی و نیز خانگی میپردازد و آیندهای که بستهبندی با این صنایع دارد.
عوامل کلان موثر بر بستهبندی در همه دستههای مصرف نهایی، از جمله آنچه که درگزارش 2023 Mintel در غذا و نوشیدنی، زیبایی و مراقبت شخصی بیان شد، همگی جهانی هستند. چگونگی آشکار شدن چالشها در هر دسته متفاوت است اما دادهها، بینشها و توصیههای گفته شده در همه دستههای استفاده نهایی و بازارهای منطقهای قابل اجرا و عمل هستند.
گرایشهای بستهبندی در بخش غذا و نوشیدنی
اگرچه هزینههای زندگی در حال افزایش هستند، اما مصرفکنندگان در سال 2023 صرفا با قیمتهای پایین ترغیب نمیشوند. آنها انرژی را در غذاها و نوشیدنیهای مقرون به صرفه پیدا میکنند که نوید شفافیت و تطبیقپذیری را میدهد. تولیدکنندگان بستهبندی باید قادر باشند تا درخصوص ارزشهای افزوده غذایی ارتباط خوبی برقرار کنند و آمادهسازی و تقسیمبندی محصول را کارآمدتر کنند.
طراحی بستهبندی شفاف یا تمیز (Clean Packaging) باید برجستهکننده محتویات طبیعی و فواید سلامتیبخش محصول برای خریداران باشد. در آینده، برندهایی که به دنبال جلب اعتماد خریداران برای قرار گرفتن در آشپزخانهشان هستند، باید مصرف انرژی را به حساب آورند و بستهبندیهایی را تحویل دهند که در حین پخت حداقل انرژی را نیاز داشته باشند.
گرایشها در بخش بستهبندیهای بهداشت شخصی و زیبایی
مصرفکنندگان پس از پاندمی کرونا، به دنبال تجربه، مسوولیت اجتماعی و ارزشگذاری برندها در فروشگاه و پلتفورمهای آنلاین هستند. تولیدکنندگان بستهبندی باید ویژگیهای فیزیکی، احساسی، بصری، دیجیتالی و محیطی ارایه دهند که با تغییر سبک زندگی مصرفکنندگان مطابقت داشته باشد.
بستهبندی بخشی جداییناپذیر از تجربه مصرفکننده محصولات زیبایی است- چه از طریق ساختارهای جدید و مواداولیه سازگار با محیطزیست و چه سیستمهای توزیعی که محصول را 100درصد تخلیه میکنند و راجع به ارزشهای برند اطلاعرسانی میکنند.
شرکت ها باید استراتژیهایی را خلق کنند که پذیرا و زمینهساز نسل بعدی بستهها در ایجاد ارتباط با مشتری در خردهفروشی، خانه و یا هر کانال دیگر ارتباطی باشند.
گرایشها در بخش بستهبندیهای بهداشت خانگی
شرکتها باید بر خلاقیتهایی سرمایهگذاری کنند که فاکتورهایی همچون کاهش وزن، مدیریت مواداولیه، افزایش طول عمر، پایان زندگی یا زندگی دوم را پوشش دهد. کلید رضایت از نسل آینده بستهبندیهای نظافت منزل، طراحی ساده، توزیع آسان محصول و پایبندی به مسایل زیستمحیطی خواهد بود.