گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی، آقای سهیل چهره ای، با قائم مقام مدیر عامل شرکت پولاد پویش از غرفه داران حاضر در نمایشگاه بسته بندی استانبول (Eurasia Packaging 2022)

سهیل چهره ای: جناب بختیاری، لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید. من حسام بختیاری هستم. قائم مقام مدیرعامل شرکت پولاد پویش.

در همین ابتدا یک سوال مهم دارم. اینکه ما یک زمان و شاید حتی حالا به طور موردی، وارد کننده ظروف IML از ترکیه بودیم. الان چه شده است که یک شرکت ایرانی می آید داخل ترکیه، IML اش را می آورد در این بازاری که ما از آن وارد می کردیم و می گوید که حرف دارد برای گفتن و آمده که بفروشد. چه اتفاقی افتاده؟

در حقیقت همانطور که به درستی اشاره کردید فکر می کنم نزدیک به 8 سال پیش بود که وارد حوزه IML شدیم.

با توجه به فعالیتی که مجموعه ما از قبل می کرد که ساخت دستگاه تزریق پلاستیک بود و بعد هم تولید پریفورم، با یک پیش زمینه مهندسی وارد این قضیه شدیم و در واقع می شود گفت به توصیه مشتری هایمان نظیر شرکت کاله و بقیه شرکت ها که آن موقع این ظروف را وارد می کردند،  وارد این بازار شدیم و سرمایه گذاری کردیم و خداروشکر جواب داد,  توانستیم خطوط تولید جدیدتری اضافه کنیم و رفته رفته به دانش مجموعه اضافه شد.

توانستیم خطوط تولید جدیدتری اضافه کنیم و رفته رفته به دانش مجموعه اضافه شد در این زمینه، از بحث طراحی محصولات گرفته تا شناسایی نیاز بازار. توانستیم با تیمی که جمع کردیم، مواد اولیه ­ای را با ترکیب خودمان تولید و مزایای رقابتی ایجاد کنیم. مزایایی مانند وزن پایین­ تر ظروف همزمان با کیفیت بالاتر آنها. این مزایا باعث شد بتوانیم بازار را توسعه دهیم تا حالا که دیگر برنامه­ های صادراتی را پیش گرفته ایم تا هم به ترکیه و هم از طریق ترکیه به کشورهای دیگری که در این حوزه هستند این محصول را صادر کنیم.

چیزی که شما به این نمایشگاه آورده اید و من در حال دیدنشان هستم، پریفورم و IML است. این دو بخش را قصد دارید در این نمایشگاه عرضه کنید؟

در این نمایشگاه بله اما بیزنس­های جدیدی داریم که در دست راه­ اندازی هستند در همان حوزه تزریق پلاستیک .

بازار هدف هم که فعلا کشورهای همسایه هستند.

هم کشورهای همسایه و هم کمی دورتر. ترکیه مثل هاب می­ ماند که از کشورهای مخلتفی به اینجا می­ آیند. ما با کشورهای خیلی زیادی در این نمایشگاه توانستیم ارتباط بگیریم. البته چالش­های خودش را دارد با توجه به تحریم ­ها و مسایل مختلفی که درخصوص دریافت پول و ارسال کالا سر راه است. نیازمند این است که یک تیم صادرات قوی وجود داشته باشد که بتواند این­گونه مسایل را حل و کالا را صادر کند.

Post Show Report نمایشگاه سال قبل را که می خواندم متوجه شدم آفریقایی­ها نزدیک به 200 درصد افزایش حضور داشتند نسبت به دوره قبل تر. خب اینجا به صورت سنتی بازار شرق اروپا هم هست. می خواستم ببینم که شما این حضور به خصوص کشورهای آفریقایی را حس کردید.

بودند اما زیاد نه.

بیشتر از چه کشورهایی بودند؟

بیشتر می­شود گفت کشورهای عربی بودند. از ترکیه زیاد بودند و نیز کشور های عربی. البته از کشورهای دیگر هم آمدند ولی عمدتا می­شود گفت که ازکشورهای عرب زبان آمده بودند.

خیلی عالی. اگر نکته دیگری دارید بفرمایید.

 نکته خاصی  ندارم. ممنون از شما