هنر بسته بندی / واحد خبر: در حاشیه نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران گفت و گویی داشتیم با افشین فرنگی، مدیر دفتر تهران شرکت GreenField  . این شرکت در زمینه های مختلفی در صنعت چاپ و بسته بندی در سالیان گذشته اقدام به واردات ماشین آلاتی کرده که بعضی از آنها در زمان خود پیشرو بوده اند. گفت و گوی ما را با او می خوانید.

آقای فرنگی، کمی ما را بیشتر در جریان فعالیت های شرکت قرار دهید.

ما شرکت GreenField  هستیم. من مدیر دفتر ایران و مدیر فروش این شرکت هستم که سه دفتر در آلمان و انگلستان و ایران دایر کرده ایم. در چهار بخش عمده فعالیت می کنیم. بخش اول پس از چاپ است که شامل کانورتینگ کاغذ و مقوا و سیستم های برش و بسته بندی این گونه اقلام و بخش ماشین های دایکات و لب چسب  می شود. در این بخش نماینده برند ETERNA  هستیم  که مالکیت آن به صورت کامل در اختیار BOBST Group  است.

در سال 94 ما به ناچار به سمت بازار چین حرکت کردیم اما باید تصمیم می گرفتیم که وارد اقیانوس قرمز شویم یعنی ماشین آلاتی که 70 تا 80 درصد برندهای درجه 2 یا 3 باشند یا بر روی برندهایی کار کنیم که کمپانی های مطرح دنیا در آنها یا مالکیت دارند یا سهام دارند. به طبع ما به سراغ دسته دوم رفتیم. نمایندگی  GW  را گرفتیم که 50 درصد از سهام آن متعلق به Wohlenberg  آلمان است. نمایندگی ماشین سازی دونگ هنگ را گرفتیم که با Ofem   ایتالیا به صورت مشترک ماشین های فلکسو تولید می کنند و نیز چندین برند دیگر که در حال کار با آنها هستیم.

دسته دوم شامل ماشین های چاپ افست رول و فلکسو می شود که می توان در ماشین های چاپ افست عرض 33، 52 و 66 سانتی متر ارایه داد و در ماشین فلکسو از عرض 43 تا 2500 سانتی متر را خروجی گرفت و در بخش عرض کم FLEXIBLE PACKAGING هم به تازگی نمایندگی برندMARKANDY   شده ایم.

به تازگی هم کار بر روی ماشین های چاپ افست ورقی را شروع کرده ایم که در سایز لارج فرمت  تولید و عرضه می گردد و به وسیله مهندسان آلمانی طراحی و ساخته می شوند.

دسته سوم کار ما هم بر روی ماشین های صفر تا صد کارتن سازی از ساخت ورق گرفته تا کانورتینگ کارتن متمرکز است . از دو سال پیش هم ماشین های چاپ دیجیتال روی کارتن را وارد بازار ایران کرده ایم که نصب و به تولید مشغول است.

این ماشین بسیار جالب و کارآمد است. فکر می کنم خیلی چیزها را در بازار تغییر دهد.

بله منتهی هنوز راه طولانی در پیش داریم تا همه چیز ایده آل باشد چون سازگاری این ماشین با محیط و متریال های داخلی به علت کیفیت پایین ورق کم است . با این وجود همین حالا که با شما صحبت می کنم نمونه صنعتی ما نصب شده و 3 نمونه اکونومی ما هم تا دو ماه دیگر وارد ایران می شود.

فعالیت چهارم ما هم به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول که ارایه مشاوره است در مورد پروژه ها و  کارهایی که تا به حال خدمتتان اعلام کردم. بخش دوم هم که از سال ۱۴۰۰  آغاز شده در زمینه تعمیرات قطعات الکترونیکی و PLC   و Servo Drive   و اجزای مشابه می باشد که توانسته ایم رضایت نسبی بازار را هم داشته باشیم.

در بخش های زیادی از بازار ماشین آلات تعیین کننده ای وارد کرده اید.

بله. شاید بتوانم این ادعا را داشته باشم در آن زمانی که من در شرکت نورتک بودم، توانستیم کاری کنیم که با وارد کردن ماشین های مرتبط، درصد زیادی از لیبل های IML  در داخل کشور تولید شوند. همان طور که گفتم ما نخستین شرکتی بودیم که ماشین های چاپ افست مستقیم روی کارتن تا ضخامت  1.6 میلی متر را وارد ایران کردیم. ما به مشتریان راه کار می دهیم. این نیست که فقط ماشین بفروشیم.

آیا در این نمایشگاه نیاز جدیدی را شناسایی کرده اید که برای آن به دنبال راهکار باشید؟

سوال خوبی است. انشاالله در سال جدید ماشین آلات چاپ دیجیتال روی فلز را برای تیراژهای متوسط و پایین که در بازار دچار محدودیت هستند معرفی خواهیم کرد. همچنین در بسته بندی های انعطاف پذیر هم برای اندازه های متوسط به پایین یعنی 66 سانتی متر، که در بازار دچار مشکل هستند، با ماشین های برندMARKANDY  وارد خواهیم شد که نمایندگی آن را در اختیار داریم. در کارتن در حال برنامه ریزی برای میکروفلوت ها هستیم. فلوت هایی همچون G  و F که کارتن را قابل رقابت با مقوا در تولید جعبه خواهد کرد.

این نمایشگاه را چگونه ارزیابی کردید؟

به نظر من بعد از کرونا و برداشته شدن قرنطینه در چین، نمایشگاه پررونقی شد چرا که وقتی تحریم باشد سر و کله چینی ها زودتر پیدا می شود. ما هم در این رویداد شرکت کردیم تا بتوانیم بهترین بهره را ببریم.

جالب است، به نظر می آید که بازار برگشته است.چند تولید کننده لیبل که از دوستان من هستند و در این نمایشگاه غرفه داشتند، به دنبال سرمایه گذاری برای خرید ماشین های جدید هستند.

ببینید، شرکت های زیادی در پی سرمایه گذاری هستند اما بسیاری از آن ها مشکل مالی دارند. ما برنامه داریم تا سهمی حدود 20 تا 30  درصد از بازار را در اختیار داشته باشیم به همین خاطر شرکت هایی که با ما کار می کنند توجیه هستند و ما با آنها دچار مشکلات ابتدایی نیستیم. ما اولین شرکتی بودیم که ماشین پیشرفته افست رول لیبل را نصب کردیم یا ماشین روتاری دایکات لیبل با چاپ دیجیتال را که مشتری بتواند در بازار حرف برای گفتن داشته باشد. مثال دیگر را از سلفون بزنم که در بازار همه کارایی دستگاه سلفون را با متریال سلفون فیلم و یا متلایز می شناسند در صورتی که ما حدود 23 نوع متریال سلفون داریم و ماشین ها حتی قابلیت تجهیز به چاپ دیجیتال برای اطلاعات متغیر، انجام چاپ تمپلات، ویندو لمینت و تنوع های دیگر را دارد و دستگاه هایی را در این زمینه ارایه کرده ایم تا مشتری بتواند خود را در بازار متمایز کند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.