Ferrero امروز به لطف شهرت خود، جایگاه ثابتی را در بین برندهای برتر جهان به خود اختصاص داده است. این موفقیت بر اساس تعهد شناخته شده گروه به مسوولیت اجتماعی و مراقبت بنا شده است و بر شعار «ما به بهتر شدن اهمیت می‌دهیم» تأکید شده است، شعاری که نشان‌دهنده تعهد آنها برای ایجاد تأثیر مثبت بر مردم و سیاره است.گفت‌و‌گوی زیر را باPaola Avogadro ، مدیر طراحی بخش بسته‌بندی جهانی در رابطه با استراتژی پایداری گروه در رابطه با بسته‌بندی می‌خوانیم.

گروه فررو مدت‌هاست که به پایداری در بسته‌بندی متعهد است و هدف حال حاضر، طراحی بسته‌بندی‌هایی است که قابل استفاده مجدد، قابل بازیافت یا قابل کمپوست باشند. آیا می‌توانید برنامه عملیاتی که برای دستیابی به این هدف طراحی کرده‌اید را شرح دهید؟

تعهد همیشگی فررو ایجاد تعهدات هم بر مردم و هم بر سیاره بوده است. به رسمیت شناختن اهمیت آنها به عنوان موارد برابر، به جای اینکه در درجه دوم اهداف سودآوری قرار گیرند. امروزه مشارکت‌ها، همکاری‌ها، گواهینامه‌ها و دسترسی به فناوری‌های نوظهور همگی کلید موفقیت هستند. این موارد برای تدوین یک استراتژی جهانی پایداری متمرکز بر ستون‌هایی مانند حفاظت از محیط‌زیست، تامین پایدار، ترویج مصرف مسوولانه و غنی‌سازی مردم ضروری هستند.

تعهد به یک موضوع کلیدی خاص، یعنی مسئله پلاستیک و بسته‌بندی، برای ما در اولویت قرار دارد. از آنجایی که ما در بازار کالاهای مصرفی بسته‌بندی‌شده فعالیت می‌کنیم، متعهد به کاهش تدریجی استفاده از پلاستیک، جایگزینی بسته‌بندی‌های مشکل‌ساز و طراحی بسته‌بندی‌های خود به گونه‌ای هستیم که قابل بازیافت، قابل استفاده مجدد یا قابل کمپوست باشند. این گروه همچنین متعهد است که استفاده از پلاستیک بکر را تا ۱۰ درصد کاهش دهد و استفاده از پلاستیک بازیافتی را تا ۱۲ درصد افزایش دهد.

فررو تا سال ۲۰۲۲ به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است، به‌طوری که تقریبا ۸۹ درصد از بسته‌بندی‌های فررو مطابق با دستورالعمل‌های ecodesign guidelines (طراحی اکو جنبه‌های زیست‌محیطی را در تمام مراحل فرآیند توسعه محصول در نظر می‌گیرد و برای محصولاتی تلاش می‌کند که کمترین تأثیر زیست‌محیطی ممکن را در طول چرخه عمر محصول داشته باشند) طراحی شده‌اند و آنها را قابل بازیافت، قابل استفاده مجدد یا قابل کمپوست می‌سازند. طی سال‌های اخیر، چندین محصولی که در ایتالیا به بازار عرضه می‌شوند، دستخوش تغییراتی شده‌اند. طیف میان‌وعده‌های Kinder و Ferrero که در ایتالیا توزیع می‌شوند، از یک سیستم بسته‌بندی نوآورانه شامل یک فیلم کاغذی استفاده می‌کنند که در سطل‌های بازیافت کاغذ قابل دور ریختن است. این امر باعث کاهش ۸۰ درصدی استفاده از پلاستیک نسبت به بسته‌بندی قبلی ما شده است که به‌طور تقریبی معادل ۳۶۰ تن پلاستیک کمتر است.

بسته‌بندی‌های شما نمادین هستند و طی سال‌های اخیر مدل‌های خاصی را بازتعریف و نسخه‌های پایدار جدیدی را خلق کرده‌اید. آیا در حال بررسی پروژه‌هایی برای آزمایش مواد بسته‌بندی کمپوست‌پذیر جدید هستید؟

هدف اصلی ما ایجاد بسته‌بندی‌هایی مطابق با دستورالعمل‌های اکودیزاین با تمرکز بر پایداری آن است. فررو سابقه‌ای طولانی در نوآوری برای بهبود این پایداری دارد. چالش‌ها در این زمینه طی سال‌های اخیر به‌طور تصاعدی در حال افزایش بوده و نیازمند مشارکت و کارگروهی با همه افراد درگیر در زنجیره تامین است.

برای اطمینان از قابلیت بازیافت بسته‌بندی، طراحان باید مواد را با دقت انتخاب کنند تا هیچ یک از اجزا با بازیافت تداخلی نداشته باشند و بسته نهایی پس از دور ریختن در سطل‌های مناسب، قابل تفکیک و بازیافت به مواد اولیه ثانویه باارزش باشد. برای تسهیل این انتخاب در مراحل اولیه، تعریف دستورالعمل‌های شفاف اکودیزاین ضروری است. با در نظر گرفتن این موضوع، فررو به طور فعال در گروه‌های کاری درون انجمن‌هایی مانند ۴Evergreen، Ceflex و Recyclass شرکت می‌کند که در آن بازیافت‌کنندگان، تامین‌کنندگان و کسب‌وکارها با هم کار می‌کنند با هدف بهبود زنجیره جمع‌آوری و بازیافت زباله و همچنین شناسایی فرصت‌هایی برای استفاده از مواد اولیه ثانویه.

فررو سال‌هاست که از مواد مختلفی براساس ویژگی‌های خاص آنها در ارتباط با محصول استفاده می‌کند و سال‌هاست برای حفظ آنچه به‌طور معمول به عنوان 5 R شناخته می‌شود تلاش می‌کند: حذف (بسته‌بندی اضافی)، کاهش (مصرف مواد)، استفاده مجدد (بسته‌بندی)، تجدیدپذیری (مواد)، و قابلیت بازیافت (بسته‌بندی)، برای تضمین اقتصاد دایره ای بهتر. با قبول تعهد جدید جهانی اقتصاد پلاستیک جدید (New Plastics Economy Global Commitment)، فررو انتخاب کرده است که نقش ملموس و فعالی ایفا کند، نقشی که در آن متعهد به حذف تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی حیاتی یا غیرضروری از طریق بازطراحی، نوآوری و مدل‌های تحویل جدید است. ما به نقش این ابتکارات که برای ایجاد صرفه‌جویی با گرد هم آوردن تلاش‌های شرکت‌های مستقل که برای رسیدن به یک هدف مشترک طراحی شده‌اند، ایمان راسخ داریم. مطابق با این تعهد جهانی، ما بر این باوریم که سرمایه‌گذاری بر روی افراد و مهارت‌های جدید نیز ضروری است، بنابراین بخش‌های تحقیق و توسعه خود را تقویت کرده‌ایم و نیروی محرکه لازم برای پیشبرد آزمایش برای پروژه‌های جدید و مواد بسته‌بندی برای کاربردهای هدفمند را فراهم کرده‌ایم.

مواد کمپوست‌پذیر بخشی از راه‌حل‌های ما برای بسته‌بندی‌های پایدار هستند. ما در فررو کل زنجیره تأمین را در نظر می‌گیریم، از مواد اولیه تا دفع نهایی، و براساس انتخاب درست‌ترین مواد برای هر کاربرد خاص فعالیت می‌کنیم.

بدون شک، در موارد مشخص و در کشورهای خاصی، مواد کمپوست‌پذیر در مقایسه با پلاستیک‌های استاندارد، کاهش قابل توجهی در کاهش تأثیرات مخرب زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند. اما در برخی موارد دیگر، همچنان پلاستیک‌های استاندارد (مانند بطری‌های PET که به شدت قابل بازیافت هستند و از یک زنجیره تأمین جهانی تثبیت‌شده بهره می‌برند) انتخاب بهتری هستند، زیرا مواد کمپوست‌پذیر مزیت خاصی به همراه ندارند.

ما بر این باوریم که اطمینان از برقراری ارتباط شفاف و مناسب با مصرف‌کنندگان در مورد این موضوع، بسیار حیاتی است.

برای برندی مانند فررو که همواره در خانه‌های سراسر جهان یک کالای اساسی بوده است، چگونه با چالش پاسخگویی به توجه فزاینده به بسته‌بندی‌های پایدارتر و در عین حال تضمین استانداردهای بالای ایمنی مواد غذایی و سلامت محصولی که در خود جای داده است، روبرو می‌شوید؟

در فررو، بسته‌بندی به همراه محصول ساخته می‌شود و نقش اساسی ایفا می‌کند. محصولات ما حاوی مواد اولیه تازه و با دقت انتخاب شده مانند فندق، کاکائو، شیر و ویفر هستند که همگی نسبت به عوامل خارجی حساس هستند. بسته‌بندی باید تضمین کند که محصول از زمان تولید در کارخانه، در سراسر فرآیند توزیع، تا زمانی که به خانه مشتری برسد و در آنجا باز و مصرف شود، در شرایط عالی باقی می‌ماند. اما هنگام انتخاب بسته‌بندی، فراتر از تنها محافظت فکر می‌کنیم، زیرا موضوع بسیار مهم دیگری در مرکزیت تمام انتخاب‌های ما قرار دارد که آن هم ایمنی مواد غذایی است. علاوه بر این، هر بسته‌ای با فرآیندی ساخته می‌شود که در آن طراحی و فناوری دست به دست هم می‌دهند تا پاسخی بهینه هم برای نیازهای محصول و هم برای ملاحظات زیست‌محیطی ارایه دهند.

حاصل این رویکرد بسته‌بندی‌هایی است که اکنون ۵۰ سال است وجود دارند و در سراسر جهان به راحتی قابل شناسایی هستند، نمادهایی مانند شیشه یا لیوان‌های Nutella که نمونه‌های بارز دایره‌ای بودن و استفاده مجدد نیز هستند، مطابق با نیازهای روز.

بسته‌بندی ایمن، دربسته و محافظ محصول، که همواره اولویت‌های فررو بوده است، طی همه‌گیری بیماری‌های همه‌گیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ما به شدت بر اهمیت انتخاب مواد مناسب برای هر نیاز اعتقاد داریم، به همین دلیل باید اذعان کرد که پلاستیک بار دیگر در محافظت از محصولات خاص، ارزش خود را ثابت کرده است.

مسئله مهم دیگری که برای خانواده‌ها به همان اندازه اهمیت دارد، جلوگیری از ضایعات مواد غذایی است و بسته‌بندی در این زمینه نیز نقش اساسی ایفا می‌کند. پلاستیک تضمینی را ارایه می‌دهد که در حال حاضر ما به دنبال دستیابی به آن از طریق مواد جدید بر پایه کاغذ یا مواد تجزیه‌پذیر هستیم که در حال توسعه هستند. با این حال، باید اذعان کنیم که رسیدن مواد جدید به سطوح عملکردی که پلاستیک در طول ۵۰ سال توسعه خود به آن دست یافته است، زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل است که امروزه ترکیب تحقیق در مورد مواد جدید با کار هدفمند بر توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش اثربخشی بازیافت پلاستیک بسیار مهم است.

بسته‌بندی چه نقشی در خرده‌فروشی ایفا می‌کند، استانداردهایی که امروزه خرده‌فروشان نیاز دارند چیست و چه تاثیری بر سطح تولید دارند؟

بسته‌بندی همواره نقش اساسی در خرده‌فروشی ایفا کرده است و با موارد زیر به مدیریت کارآمد تدارکات، افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت محصول در کل فرآیند توزیع کمک می‌کند:

  • – مدیریت کارآمد تدارکات
  • – افزایش ماندگاری محصول
  • – حفظ کیفیت محصول در کل فرآیند توزیع

در نهایت، بسته‌بندی همچنین به دستیابی به اهداف مشترک مرتبط با کاهش ضایعات مواد غذایی کمک می‌کند و در عین حال، هنگام قرارگیری روی قفسه، اولین تأثیر را از شرکت و محصول به مصرف‌کننده ارایه می‌دهد.

امروزه، فشار زیادی از سوی رسانه‌ها برای رسیدگی به مسایل زیست‌محیطی وجود دارد که اغلب بر احساسات ما تأثیر می‌گذارد. خرده فروشی، رویکردها و سیاست‌های زیست‌محیطی برندهای خصوصی را با انتظارات مصرف‌کنندگان که خواهان آرامش خاطر ناشی از انتخاب محصولاتی با بسته‌بندی طراحی شده با در نظر گرفتن پایداری هستند، هماهنگ کرده است. توانایی تجارت برای پاسخ مثبت به این انتظار مصرف‌کننده، حیاتی است و اساس روابط اعتماد بین دو طرف را تشکیل می‌دهد.

به همین دلیل و برای مقابله با فشار فزاینده مقررات، خرده‌فروشی‌ها به طور قابل توجهی سطح اولویتی را که به بسته‌بندی پایدار اختصاص می‌دهند، افزایش داده‌اند و از صاحبان برند مانند فررو مشارکت فعالانه‌تری نسبت به گذشته درخواست می‌کنند. ما اغلب از مشتریان اصلی خود در مورد مواد بسته‌بندی‌مان، به‌ویژه قابلیت بازیافت و محتوای بازیافتی آن‌ها سوال می‌شویم و با اهداف مشترک برای قابلیت بازیافت و کاهش با آنها همسو هستیم. این امر برقراری گفت‌وگوی سازنده را امکان‌پذیر می‌کند.

مواد پایدارتر، سبک‌تر، کمتر… چه روند بسته‌بندی را می‌توانیم برای آینده انتظار داشته باشیم؟

بسته‌بندی از دیرباز نقش اساسی در خرده‌فروشی داشته است. این نقش با کمک به مدیریت کارآمد تدارکات، افزایش ماندگاری محصول روی قفسه و حفظ کیفیت آن در کل فرآیند توزیع، پررنگ می‌شود. در نهایت، بسته‌بندی به دستیابی به اهداف مشترک مرتبط با کاهش ضایعات مواد غذایی نیز کمک می‌کند و همچنین اولین تصویری است که مصرف‌کننده در قفسه از محصول و شرکت سازنده دریافت می‌کند.

امروزه، فشار زیادی از سوی رسانه‌ها برای رسیدگی به مسایل زیست‌محیطی وجود دارد که اغلب بر احساسات ما تاثیر می‌گذارد. خرده‌فروشی، رویکردها و سیاست‌های زیست‌محیطی برندهای اختصاصی را با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق داده است، مصرف‌کنندگانی که خواهان آرامش خاطر ناشی از انتخاب محصولاتی هستند که بسته‌بندی آن‌ها با رویکرد پایداری طراحی شده است. توانایی اصناف در پاسخ مثبت به این انتظار مصرف‌کننده، اساسی است و مبنای روابط اعتماد بین این دو طرف را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل و برای مقابله با فشار روزافزون قوانین، خرده‌فروشی اولویت بسته‌بندی پایدار را به طور قابل توجهی افزایش داده است و از مالکان برندهایی مانند فررو خواستار مشارکت فعالانه بیشتری نسبت به گذشته است. ما اغلب از مشتریان عمده خود در مورد مواد بسته‌بندی خود، به ویژه قابلیت بازیافت و میزان مواد بازیافتی سوالاتی دریافت می‌کنیم و با آن‌ها در راستای اهداف مشترک برای قابلیت بازیافت و کاهش ضایعات همسو هستیم.

خلاصه اینکه، بسته‌بندی از مواد مناسب برای کاربرد خاص خود استفاده خواهد کرد، بدون اینکه هیچ ماده‌ای را رد کند یا جریمه کند و رویکردی مبتنی بر علم و شواهد را در پیش بگیرد. از هر ماده غیرضروری که بتوان آن را حذف کرد، صرف‌نظر خواهد شد. ما مواد قابل کاهش را بدون خدشه‌دار کردن ایمنی و کیفیت مواد غذایی کاهش خواهیم داد. در نهایت، کنجکاوی و گشودگی برای کاوش مواد جدید و هنوز ناشناخته، رویکردی پیشگیرانه برای توسعه و آزمایش فناوری‌های موثرتر برای انتخاب و بازیافت و در نهایت افزایش استفاده از مواد بازیافتی با گرید غذایی برای بستن این چرخه پرفضیلت، ضروری است.