Becky Thomas/ مدیر بازاریابی در Mohawk
برندهای تولیدکننده قهوه بیش از پیش رو به سوی بستهبندیهای طراحی محور برای خلق تجربیات خاطرهانگیز روی آوردهاند.اگر دو سال گذشته فقط یک چیز را به ما آموخته باشد آن این است که هیچ محدودیتی باعث کاهش مصرف قهوه در مردم نخواهد شد. حتی اگر نتوانند قهوه خود را به صورت روزانه در کافه مورد علاقهشان بنوشند، بسیاری ترجیح میدهند تا یک لیوان قهوه عالی را در شرایط آسایش در منزلشان بخورند.
افزایش تقاضا برای سفارش آنلاین قهوه بسیاری از خردهفروشان را بر آن داشت که دوباره به چگونگی بستهبندی محصولشان فکر کنند و زودتر به فکر راه چاره باشند. بستهبندی قهوه شما تنها نقش محافظتکننده برای تازه نگهداشتن دانههای قهوه از مرکز برشته کردن تا درب منزل خریدار را برعهده ندارد. یک بستهبندی خوب کمک میکند تا شخصیت برند و داستانش شکل بگیرد و نقل شود که این موضوعی بسیار مهم است چنانچه میخواهید ارتباطی طولانی با خریدارانتان داشته باشید و وفاداری به برند را نزد آنان ایجاد کنید.
هر سال ما با جامعه جهانی طراحان آزاد بر سر آخرین و بهترین گرایشهای طراحی گفتوگو میکنیم. با نگاهی کوتاه به پیشبینیهای آنها میتوان دریافت کرد که برندهای تولیدکننده قهوه به طرز روزافزونی به سمت بستهبندیهای پیشرو برای خلق تجربیات خاطرهانگیز پیش میروند.
در ادامه مقاله به 6 گرایش عمده بستهبندی که پیشبینی میکنیم صنعت قهوه در سال 2022 را تحت تسلط خود درمیآورند اشاره میکنیم.
1- آرامش در بستهبندی
پس از چند سال پرآشوب، مصرفکنندگان و شرکتها به یک اندازه به دنبال آرامش در همه جنبههای زندگی خود هستند. در سال 2022، ما شاهد خواهیم بود که بستهبندی قهوه این احساس را به رسمیت میشناسد و رنگهای آرامشبخش را در نمونه کارهای ساده به کار میگیرد. هدف این سبک طراحی بستهبندی، خلق تجربهای دلپذیر و خوشایند است مانند خود قهوهای که نوشیده میشود.
2- متن خارج از مرکز- طراحی مرکزی
این یک باور نادرست معمول است که یک طرح خوب نیاز به عناصری همچون عکسها و تصویرسازی دارد اما در سال 2022، تایپوگرافی در مرکز صحنه قرار گرفته است. با این گرایش، تایپفیسهای پیچیده بر بستهبندی قهوه چیره شدهاند و ارایهدهنده نوعی هنر بر روی بستهبندی هستند. انتظار میرود که زیباییشناسی بر خوانایی مقدم باشد آنهم با حروف در رنگهای پرجنبوجوش و متضاد. این نگرش میتواند به ویژه برای برندهایی با نامهای قوی و کیفیتهای عالی که باید با متنهای برجسته در کانون توجه باشند، صدق کند.
3- زیباییشناختی Y2K
شما ممکن است به یکباره سراغ متالیک تزیینی نروید هنگامی که صحبت از بستهبندی قهوه میشود اما سال 2022 شما را به تفکر دوباره فرا میخواند.
ویژگیهای زیباییشناختی Y2K میان سالهای دهه 1990 تا ابتدای 2000 دوباره ظاهر شد نهتنها در حیطه مد و طراحی بلکه در طراحی بستهبندی قهوه. این گرایش با نئونهای آبی و صورتی کمرنگ در برابر پسزمینههای نقرهای و سفید که با اشکال هندسی لایهبندی شدهاند برای ایجاد یک حاشیه از سایرین متمایز میشود. این روش با اینکه سبکی آیندهنگرانه است اما تا حدودی نیز حس نوستالژیک دارد و باعث میشود تا از نظر مصرفکنندگان جذاب باشد.
4- بهکارگیری موثر مواد اولیه خام
نگرانی مصرفکنندگان برای محیطزیست در سالهای اخیر رشد زیادی کرده است و کسانی که به مسایل و ارزشهای زیستمحیطی مورد توجه قرار گرفته توسط برندها مینگرند، بیشتر شده است. بهکارگیری مواداولیه اخلاقی و قابل کمپوست برای بستهبندی در سال 2021 عمومیت بیشتری گرفت و در 2022 پیشبینیها حاکی از طرحهایی است که نشان میدهد مواداولیه خام بستهبندی از چه ساخته شده است.
فلسفه کاری در عناصر مینیمال و نیز چاپ بر روی بافتهای خاکی و سفید استخوانی بنا شده است. این طرحها راهی موثر برای نشان دادن این ایده است که شما در مورد پایداری برندتان جدی هستید.
5- لایهبندی رنگها
سری کارهای Cut’n’ paste در لایههای رنگی مات، گرایش جدید دیگری است برای برندهای تولیدکننده قهوه که به دنبال موفقیت در بازار حساس به مسایل زیستمحیطی هستند.
امسال ما بیشتر شاهد تمرکز بر لایهبندی رنگها و اشکال هندسی، افکتهای و کاغذهای برشخورده و بافتهای خام هستیم که باعث ایجاد ماهیتی شبیه مواد قابل بازیافت میشوند. این کار که در مجموع بیشتر شبیه هنر کلاژ است امکانات بیپایانی دارد و هنر این گرایش این است که میتواند پرجنبوجوش و یا آرام باشد متناسب با فلسفه برند شما.
6- تصویرسازیهای کودکانه
پس از چند سال نهچندان شاد، مصرفکنندگان به دنبال کمی سرزندگی و اوقات خوش در زندگی میگردند. این موضوع در بسیاری از گرایشهای طراحی سال 2022 منعکس شده است.
در 2022 ما انتظار بستهبندیهای قهوه را داریم که بعضا عجیب هستند و گاهی نیمهجذاب و نیمههجوآمیزند تا بتوانند خنده را بر لب خریداران بنشانند. در هر صورت، برندهای قهوه از این تاکتیک برای برقراری ارتباط با جنبه کمتر جدی شخصیت برند خود استفاده میکنند و کمی سبکی و حال خوب را منتقل میکنند.
هنگامی که به این گرایشها مینگریم به این نتیجه میرسیم که تغییرات در رفتارهای مصرفکنندگان تاثیری عمیق بر نحوه کنشهای برندها با خریدارانشان گذاشته است. و در دنیایی که تجارت الکترونیک در حال گرفتن سهم زیادی از بازار است، طرحهای خوب بستهبندی برای تضمین پایداری روابط طولانیمدت برندها با خریداران، بسیار حیاتی به نظر میرسند.