اگر به تازگی بسته هاي پستي را بيشتر در پاکت هاي کاغذي ديده اي تا کيسه هاي پلاستيکي، يا برندهاي محبوبت را در حال جايگزيني ظروف مقوايي و بسته هاي کاغذي به جاي پلاستيک ديده باشي، در واقع شاهد يک تحول در دنياي بسته بندي هستي. در سراسر بريتانيا، کسب و کارها در حال بازنگري روش هاي بسته بندي، پوشش دهي و ارسال محصولاتشان هستند و بسته بندي کاغذي بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. اين تغيير که در صنعت با عنوان «fiberisation» شناخته مي شود، به جايگزيني رو به رشد پلاستيک با مواد کاغذي اشاره دارد. اين روند که پيشتر عمدتا با تقاضاي مصرف کننده براي گزينه هاي سبزتر پيش مي رفت، اکنون به واسطه قوانين جديد بسته بندي در بريتانيا که مسووليت زيست محيطي را بيشتر بر دوش توليدکنندگان مي گذارد، سرعت گرفته است. با سازگار شدن برندها، ويژگي هاي پايدار کاغذ (تجديدپذير، قابل بازيافت و تجزيه پذير بودن) برتري مشخصي براي آن ايجاد کرده است.

طبق قانون نسبتا جديد «Extended Producer Responsibility (EPR)» در بريتانيا که از سال ۲۰۲۴ به صورت مرحله اي اجرا شد، کسب و کارهايي که بسته بندي عرضه يا وارد مي کنند قانونا موظف اند هزينه کامل جمع آوري و بازيافت بسته بندي هاي مصرف شده را پرداخت کنند. هدف اين قانون اين است که بار مالي و زيست محيطي از دوش ماليات دهندگان برداشته شده و بر توليدکنندگان قرار بگيرد تا طراحي بهتر و بسته بندي پايدارتر تشويق شود.

در عمل، اين يعني بسته بندي بايد با تفکر بازيافت پذيري طراحي شود. مواد سخت يا پرهزينه براي بازيافت، مانند پلاستيک هاي انعطاف پذير يا مواد ترکيبي، اکنون تحت نظام گزارش دهي جديد هزينه بيشتري دارند. براي بسياري از برندها، اين موضوع يک انگيزه روشن براي حرکت به سمت کاغذ و مقواي قابل بازيافت است که به طور گسترده از طريق سيستم بازيافت خانگي بريتانيا جمع آوري مي شود و نرخ بازيافت بالايي دارد.

مقررات «Producer Responsibility Obligations (Packaging and Packaging Waste) Regulations 2024» اين نظام را بيشتر اصلاح مي کند و برچسب گذاري و گزارش دهي بازيافت را استانداردسازي مي کند. در پاسخ به اين تغييرات، خرده فروشي ها و توليدکنندگان بزرگ در حال بازطراحي همه چيز هستند، از فنجان هاي قهوه گرفته تا جعبه هاي تجارت الکترونيک، تا هم قانون را رعايت کنند و هم هزينه ها را کاهش دهند.

در رويداد «Packaging Innovations 2025» در برمينگهم، عبارت «fiberisation» بيش از هر چيز ديگري شنيده مي شد. صنعت در حال تجربه يک تغيير سريع به سمت بسته بندي کاغذي است و شرکت ها به شدت در طراحي هايي سرمايه گذاري مي کنند که پلاستيک را با الياف منابع تجديدپذير جايگزين مي کند. از ظرف هاي غذاي آماده تا بطري هاي مواد شوينده، برندها در حال آزمايش گزينه هاي خلاقانه کاغذي هستند که نه تنها اهداف بازيافت را تامين مي کند، بلکه براي مصرف کنندگان علاقه مند به پايداري نيز جذاب است.

اين تغيير هم اکنون در قفسه هاي بريتانيا قابل مشاهده است. سوپرمارکت هايي مانند Tesco و Sainsbury’s گزينه هاي کاغذي براي بسته بندي مواد غذايي معرفي کرده اند و برندهاي فروشگاهي کيسه هاي پلاستيکي را با کيسه هاي کاغذي محکم و قابل استفاده مجدد جايگزين کرده اند. رشد بسته بندي اليافي فقط يک حرکت بازاريابي نيست، بلکه به يک ضرورت رقابتي تبديل شده است.

ويژگي هاي زيست محيطي کاغذ روشن است. کاغذ از الياف چوبي تجديدپذير ساخته مي شود، قابل بازيافت و تجزيه پذير است و زيرساخت بازيافت بريتانيا از پيش براي آن بهينه شده است. طبق گزارش «Confederation of Paper Industries»، بريتانيا حدود ۸۰ درصد از بسته بندي هاي کاغذي و مقوايي را بازيافت مي کند، که از بالاترين نرخ هاي بازيافت در اروپا است.

اما مزايا فراتر از مديريت پسماند است. در حين رشد درختان، آنها دي اکسيد کربن جذب کرده و در الياف چوب ذخيره مي کنند. هنگامي که اين چوب تبديل به کاغذ مي شود، اين کربن تا زمان تجزيه يا بازيافت شدن کاغذ در آن باقي مي ماند و عملا نقش يک مخزن کربن را ايفا مي کند. مديريت صحيح جنگل ها تضمين مي کند که درختان برداشت شده جايگزين شوند و چرخه طبيعي کربن و تنوع زيستي حفظ شود.

به طور خلاصه، هنگامي که کاغذ به صورت مسوولانه تامين شود، فقط قابل بازيافت نيست بلکه باززاينده است. اين ماده به خوبي با اقتصاد چرخشي همخواني دارد، جايي که مواد دوباره توليد مي شوند نه اين که دور ريخته شوند.

بزرگ ترين چالش براي سلطه کاغذ در بسته بندي همواره کارکرد آن بوده است. پلاستيک ذاتا در برابر آب مقاوم و بادوام است، در حالي که کاغذ در برابر رطوبت يا چربي مشکل دارد. اما پيشرفت هاي علمي اخير اين موضوع را به سرعت تغيير مي دهد.

پژوهشگران بريتانيا و اروپا اکنون پوشش هاي مبتني بر Lignin ، يک جايگزين زيستي براي فيلم هاي پلاستيکي، را توسعه مي دهند. لينگين يک پليمر طبيعي در چوب است و هنگامي که به عنوان پوشش استفاده شود مي تواند کاغذ را در برابر آب و روغن مقاوم کند، در حالي که کاملا قابل بازيافت باقي مي ماند. اين نوآوري ها باعث مي شود که حتي بسته بندي غذا و ظروف مايعات که پيشتر عمدتا در انحصار پلاستيک بودند، اکنون گزينه هاي مناسب براي fiberisation باشند.

در همين حال، پيشرفت در چاپ و طراحي باعث شده بسته بندي کاغذي از هر زمان ديگر متنوع تر و جذاب تر شود. از جعبه هاي با کيفيت و بافت دار تا پاکت هاي ساده، برندها اکنون مي توانند پايداري و زيبايي را همزمان ارائه دهند.

البته هيچ ماده اي بي نقص نيست. در حالي که حرکت به سمت بسته بندي کاغذي گامي مهم به جلو است، بايد با تامين مسوولانه منابع و سيستم هاي بازيافت کارآمد همراه باشد. افزايش تقاضا براي الياف نبايد به جنگل زدايي يا مديريت نادرست زمين منجر شود. به همين دليل گواهينامه هايي مانند FSC و PEFC اهميت زيادي دارند تا تضمين کنند کاغذ از جنگل هاي مديريت شده پايدار تامين مي شود.

همچنين براي کسب و کارهاي کوچک و متوسط، الزامات گزارش دهي EPR مي تواند چالش هاي لجستيکي ايجاد کند. براي برخي، تغيير به بسته بندي کاغذي شامل هزينه هاي اوليه يا تغيير در زنجيره تامين است. اما با رشد اقتصاد مقياس و پيشرفت فناوري، کاغذ به طور فزاينده اي از نظر هزينه با پلاستيک رقابت مي کند.

براي مصرف کننده، اين تحول يعني انتخاب بسته بندي پايدار آسان تر مي شود. کالاهاي روزمره، از جعبه هاي سريال تا بسته هاي پستي، بيشتر احتمال دارد در کاغذ قابل بازيافت يا کمپوست شدني برسند. اما آگاهي همچنان مهم است. بررسي نشانه هاي بازيافت، پرهيز از بسته بندي هاي چندماده اي و استفاده مجدد از کيسه ها و جعبه هاي کاغذي همگي به تقويت اقتصاد چرخشي کمک مي کند.

حتي اقدامات کوچک مانند بازيافت کاغذ کادويي يا انتخاب دفترچه هاي داراي گواهينامه FSC در راستاي همان هدف بزرگ تر قرار مي گيرد: پشتيباني از صنعتي که به سمت پايداري مبتني بر الياف پيش مي رود.

قوانين جديد بسته بندي بريتانيا نگاه کسب و کارها به پسماند را دگرگون کرده و کاغذ در نهايت به عنوان يکي از سازگارترين و پايدارترين مواد موجود شناخته شده است. اين ماده تجديدپذير، قابل بازيافت و بخشي از سيستمي است که از هم اکنون کار مي کند.