هنر بسته بندی / بین الملل: Coca Cola HBC Austria ، DS Smith و Krones به طور مشترك يك دسته مقوايي قابل بازيافت براي بسته هاي چندتايي نوشابه توسعه داده اند؛ راهكاري كه گفته مي شود سالانه حدود 200 تن پلاستيك شرينك رپ را حذف مي كند. اين راهكار كه براي بسته هاي چندتايي بطري هاي PET يك و نيم ليتري طراحي شده اما براي اندازه هاي ديگر نيز قابل استفاده است، با نام DS Smith Lift Up شامل يك كليپ مقوايي با دسته حمل يكپارچه و يك نوار كاغذي می شود. دسته داراي يك بخش نرم براي حمل راحت تر است و به مصرف كنندگان كمك مي كند نوشيدني هاي خود را راحت تر حمل كنند.

همزمان اين بسته بندي طوري طراحي شده كه حداقل ميزان مواد را مصرف كند و در پايان عمر صد درصد قابل بازيافت باشد. پيش بيني مي شود جايگزيني اين راهكار مبتني بر كاغذ kraft و كارتن، براي Coca Cola HBC حدود 200 تن صرفه جويي سالانه در مصرف پلاستيك ايجاد كند.
اين راهكار در رقابت براي دريافت جايزه پايداري امسال قرار دارد. Patricia Oddshammar، مدير طراحي و نوآوري DS Smith، توضيح مي دهد كه Lift Up چگونه قصد دارد با اهداف سال 2030 مقررات Packaging and Packaging Waste Regulation همسو شود؛ به ويژه براي غلبه بر چالش هاي تامين پلاستيك بازيافتي براي رسيدن به الزام 35 درصد محتواي بازيافتي در فيلم هاي شرينك پلاستيكي.
او گزارش مي دهد كه يك ارزيابي چرخه عمر (LCA) كه توسط يك نهاد مستقل تاييد شده، نشان ميدهد Lift Up ميزان انتشار CO2 را در مقايسه با يك بسته شرينك فيلم استاندارد تا 42 درصد كاهش مي دهد.
علاوه بر اين، اين بسته با همكاري شركت سازنده ماشين هاي بسته بندي Krones توليد مي شود و Oddshammar اشاره مي كند كه نصب كليپ و نوار كاغذي بر روي خطوط پرسرعت Variopac Krones معمولا مصرف انرژي را در فرايند توليد تا 58 درصد كاهش مي دهد. Lift Up در ابتدا براي بسته هاي چندتايي يك و نيم ليتري Coca Cola، Fanta، Sprite و Mezzo Mix در اتريش استفاده مي شد. اكنون براي بسته هاي دو تايي تا هشت تايي بطري هاي PET كوچك و بزرگ نيز قابل استفاده است و همه آنها مي توانند بر روي يك خط بسته بندي واحد توليد شوند.
Stefano Rossi، مديرعامل بخش Packaging Solutions در DS Smith، ميگويد: ما به همكاري در اين راهكار نوآورانه بسته بندي افتخار مي كنيم، زيرا ضايعات غيرضروري و پلاستيك يكبار مصرف را حذف مي كند. مفهوم DS Smith Lift Up با استفاده از روش Circular Design Metrics طراحي شده است تا حداقل مواد ممكن را مصرف كند، تاثير بر محيط زيست را كاهش دهد و در فروشگاه ها ظاهر بسيار خوبي داشته باشد. همكاري با Coca Cola HBC و Krones كليد كاهش پلاستيك يكبار مصرف و ايجاد تغيير نوآورانه در مقياس گسترده است.
Marcel Martin، مدير امور شركتي و پايداري در Coca Cola HBC، اضافه مي كند: اين نخستين راهكار بسته بندي از اين نوع براي بسته هاي چندتايي يك و نيم ليتري Coca Cola، Fanta و Sprite است. اين نتيجه ذهن كارآفرينانه ما، باور كامل به همكاري با شركاي مورد اعتماد و تمركز ما بر دستيابي به انتشار خالص صفر تا سال 2040 است. ما مي دانيم كه مسير پيش رو بزرگ است، اما به نوآوري، همكاري و سرمايه گذاري ادامه خواهيم داد تا نوشيدني هاي خود را به شيوه هاي پايدار ارائه دهيم.
اين تحول در ادامه اعلام Coca Cola مبني بر آزمايش يك بسته چندتايي جديد در آلمان انجام مي شود كه در آن فيلم پلاستيكي با نقاط چسبي و يك دسته كاغذي قابل بازيافت جايگزين مي شود. اين راهكار كه براي بسته هاي شش تايي بطري هاي 1.25 ليتري Coca Cola Original و Coca Cola Zero استفاده مي شود، با هدف كاهش ضايعات پلاستيكي و بهبود قابليت بازيافت توسعه يافته است.
پيشتر نيز همكاري Liberty Coca Cola Beverages و WestRock (كه اكنون Smurfit Westrock است) منجر به بسته بندي نوشيدني هاي Coca Cola در پاكِت هاي مقوايي قابل بازيافت براي بطري هاي 12 اونس و 16.9 اونس شده بود، كه هدف آن جايگزيني 200 هزار پوند پلاستيك حلقه اي در بسته هاي چندتايي بطري هاي نوشيدني بود