هنر بسته بندی / بین الملل: بر اساس گزارش جدید بازار از Smithers ، ارزش بازار چاپ لیبل و بستهبندی در سال ۲۰۲۴، ۵۱۷.۹ میلیارد دلار بوده و در مجموع معادل ۱۴.۳ تریلیون A4تولید شده است.تحقیقات کاملا جدید منتشر شده در گزارش «آینده چاپ بستهبندی تا سال ۲۰۲۹» نشان میدهد که ثبات به بازار بازگشته است. رشد در سال ۲۰۲۴ از سر گرفته شده و در پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۹ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۳.۶+ درصد برای حجم و ارزش ادامه خواهد داشت. این امر ارزش بازار را در سال ۲۰۲۹ به ۶۱۸.۲ میلیارد دلار (با قیمت ثابت سال ۲۰۲۳) خواهد رساند و تولید به ۱۷.۱ تریلیون چاپ A4 افزایش خواهد یافت.


این گزارش، بخش چاپ بستهبندی را بر اساس مواد بستهبندی، فرآیند چاپ، منطقه جغرافیایی و بازارهای ملی پیشرو تقسیمبندی میکند. این تقسیمبندی بر اساس تحلیل تحولات فنی و تجاری پیشرو – از جمله افزایش پذیرش چاپ دیجیتال، بهبود اتوماسیون خطوط چاپ بستهبندی، تغییرات در جمعیتشناسی و زیرساختهای خردهفروشی، درخواست صاحبان برند برای بستهبندی پایدارتر و استفاده از هوش مصنوعی در طراحی چاپ – انجام شده است.
فرآیندهای چاپ برای بستهبندی و لیبلها شاهد سطوح بالاتری از اتوماسیون هستند و عملیات پیش از چاپ، چاپ و تکمیلی به طور فزایندهای توسط نرمافزارهای پیشرفته به هم متصل و کنترل میشوند. این امر به نفع چاپ دیجیتال و روشهای آنالوگ است که میتوانند در خطوط تبدیل ادغام شوند و سطوح بالای اتوماسیون، ساخت بستهبندی را سادهتر میکند.
چاپ فلکسو با اختلاف زیاد بزرگترین بخش از نظر حجم و ارزش است. از نظر ارزش، بزرگترین بخشهای بعدی چاپ افست لیتو و سایر چاپهای آنالوگ هستند. از چاپ افست لیتو به طور گسترده برای چاپ کارتن، پیشچاپ مقوا و لیبلهای چسب خیس استفاده میشود، در حالی که سایر چاپهای آنالوگ نشاندهنده استفاده زیاد از چاپ افست خشک برای چاپ بستهبندیهای فلزی و برخی پلاستیکهای سخت است.
چاپ دیجیتال اکنون یک فرآیند تولید اصلی برای لیبلها است و با وجود بسیاری از دستگاههای چاپ جوهرافشان تکگذر برای عملیات پیش ازچاپ و پس از چاپ و همچنین بسیاری از دستگاههای عریض و تخت چندگذر مورد استفاده برای بستهبندیهای مقوایی با حجم کم، در حال نفوذ به بستهبندیهای مقوایی است. چاپ دیجیتال در حال پیشرفت در زمینه کارتنها است و از تونر با حجم کم برای چاپهای کوتاه استفاده میشود، در حالی که عرضه دستگاههای تغذیه با ورق(sheetfed) B2 و B1 جایگزین برخی از دستگاههای افست میشود.
سه منطقه – آسیا، اروپای غربی و آمریکای شمالی – ۸۱.۵ درصد از ارزش تولید چاپ بستهبندی جهانی و ۸۲.۰ درصد از حجم آن را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص دادهاند؛ این سهمها در سال ۲۰۲۹ تقریبا بدون تغییر باقی خواهند ماند. آسیا بزرگترین منطقه است که چین با پایگاه تولیدی قوی و بازار صادراتی و همچنین افزایش تقاضای مصرفکنندگان داخلی برای کالاهای بستهبندی شده، رهبری آن را بر عهده دارد.