در سال‌های اخیر، جهان شاهد تغییر تقاضا به سمت طراحی بسته‌بندی‌های پایدارتر، به‌ویژه در بسته‌بندی کالاهای مصرفی بوده است. قوانین- به ویژه تنوع‌های مختلف مالیات بر پلاستیک- این تغییر را در صنعت بسته‌بندی به وجود آورده‌اند. این مقاله به بررسی مفهوم مالیات بر پلاستیک برای بسته‌بندی کالاهای مصرفی، چالش‌ها، و چگونگی اطمینان از عملکرد بسته‌بندی پایدار در طول زنجیره تأمین پیچیده می‌پردازد.

مالیات بر پلاستیک چیست؟

مالیات بر پلاستیک یک ابتکار است که به منظور ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای کسب و کارها و مصرف‌کنندگان برای کاهش وابستگی به پلاستیک‌های یک‌بار مصرف طراحی شده است. این مالیات تولیدکنندگان و صاحبان برندها را تشویق می‌کند تا مواد بسته‌بندی جایگزین را برای محصولات خود بررسی کنند. به عنوان مثال، در بریتانیا، اگر شما بسته‌بندی پلاستیکی تولید یا وارد کرده باشید که کمتر از ۳۰ درصد پلاستیک بازیافتی داشته باشد، باید مالیات بر بسته‌بندی پلاستیکی را بپردازید. جریمه‌ها بر اساس هر تُن بسته‌بندی اعمال می‌شوند. این امر به ویژه شرکت‌های متوسط تا بزرگ کالاهای مصرفی تند مصرف (FMCG) را تحت تأثیر قرار می‌دهد، جایی که جریمه‌ها می‌توانند به سرعت به مجازات‌های قابل توجهی تبدیل شوند.

 چالش‌ها برای کالاهای مصرفی

معرفی مالیات بر پلاستیک، تولیدکنندگان و صاحبان برندها را وادار می‌کند تا به بازطراحی بسته‌بندی‌ها با ترکیبات جدید مواد، استفاده از پلاستیک‌های غیرخام و مواد جایگزین دیگر بپردازند. این شامل مواد پرکننده و لایه‌های محافظ دیگر نیز می‌شود تا از پرداخت جریمه‌ها اجتناب شود.

بازطراحی بسته‌بندی‌ها نه‌تنها یک فرآیند پرهزینه است، بلکه بسیاری از ناشناخته‌ها را در مورد عملکرد بسته‌بندی، کیفیت، کارایی و دوام به همراه دارد. نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر بسته‌بندی نتواند با فشارهای زنجیره تأمین که باید در آن کار کند مقابله کند، خطر جدی برای یکپارچگی محصول و افزایش احتمال غیرقابل فروش شدن محصول در محیط خرده‌فروشی به وجود می‌آید.

تولیدکنندگان می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که هرگونه بازطراحی‌ تأیید شده  و سطوح عملکرد شناخته شده قبل از ورود طراحی‌های جدید بسته‌بندی به زنجیره تأمین، مشخص شده باشند.

مسیرهای مختلف حمل و نقل نیاز به ملاحظات مختلف در بسته‌بندی دارند

هنگامی که یک تیم، بسته‌بندی جدیدی را توسعه می‌دهد و از مواد جایگزین استفاده می‌کند، باید توجه ویژه‌ای به چالش‌هایی که بسته‌بندی در طول عمر خدمت خود با آن مواجه خواهد شد، داشته باشد. به عنوان مثال، یک کالای مصرفی با ارزش مانند یک گوشی موبایل جدید احتمالا در سراسر جهان با کانتینرهای حمل و نقل ارسال می‌شود که می‌توانند در طول یک سفر به شدت در دما و رطوبت متفاوتی قرار داشته باشند. پس از رسیدن بسته به خشکی، احتمالا از طریق کامیون با جاده‌هایی که می‌توانند در کیفیت متفاوت باشند، سفر خواهد کرد. بسته‌بندی باید قادر به تحمل لرزش‌ها و فشار ترمزهای شدید باشد.

به دنبال این موضوع، بسته باید با افت‌ها و تأثیرات مربوطه که ممکن است در جابه‌جایی دستی هنگام تخلیه اقلام در مقصد نهایی رخ دهد، سازگار شود. این سفر به تنهایی خطرات زیادی را برای یک بسته به همراه دارد. مسیرهای تأمین دیگر می‌توانند حتی برای بسته‌ها دشوارتر باشند، مانند حمل‌ونقل هوایی با نوسانات فشار و دما، بنابراین مهم است که قبل از ورود به زنجیره تأمین، اطمینان داشته باشید که بسته توانایی‌های لازم را دارد.