درباره نظرسنجی

در ژانویه ۲۰۲۳، یک نظرسنجی جهانی با حضور 10250 مصرف‌کننده به سفارشِ Two Sides، یک سازمان غیرانتفاعی که از پایداریِ چاپ، کاغذ و بسته‌بندی کاغذی حمایت می‌کند، انجام شد. این نظرسنجی به صورت آنلاین توسط Toluna، یک شرکت تحقیقاتی مستقل، اجرا شد.

این نظرسنجی دوسالانه به دنبال درک تغییرات در ترجیحات، ادراکات و نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات چاپی، کاغذی و بسته‌بندی کاغذی است و به‌طور خاص در مورد

· درک زیست‌محیطی مصرف‌کنندگان (Environmental Perceptions):

· عادات خواندن مصرف‌کنندگان (Reading Habits):

· ترجیحات بسته‌بندی

 (Packaging Preferences):

· نگرش نسبت به محصولات بهداشتی (Attitudes Towards Tissue Products):

پاسخ می‌دهد.

حوزه جغرافیایی نظرسنجی

برای درک بهتر ترجیحات مصرف‌کنندگان در سطح جهانی، نظرسنجی در کشورهای مختلفی اجرا شده است. این نظرسنجی با گردآوری نظرات مصرف‌کنندگان در کشورهای زیر، رویکردی جهانی را در پیش گرفت:

  • – آرژانتین (۴۰۰ نفر)
  • – برزیل (۱۰۰۰ نفر)
  • – شیلی (۳۵۰ نفر)
  • – پاراگوئه (۲۰۰ نفر)
  • – آفریقای جنوبی (۵۰۰ نفر)
  • – ایالات متحده (۱۰۰۰ نفر)
  • اروپا:
    • – اتریش (۵۰۰ نفر)
    • – بلژیک (۶۰۰ نفر)
    • – دانمارک (۵۰۰ نفر)
    • – فنلاند (۳۵۰ نفر)
    • – فرانسه (۱۰۰۰ نفر)
    • – آلمان (۱۰۰۰ نفر)
    • – ایتالیا (۱۰۰۰ نفر)
    • – نروژ (۳۵۰ نفر)
    • – سوئد (۵۰۰ نفر)
    • – بریتانیا (۱۰۰۰ نفر)

یافته‌های کلیدی برای ایالات متحده:

نظرسنجی نشان می‌دهد که درک مصرف‌کنندگان آمریکایی از تأثیر زیست‌محیطی کاغذ در حال بهبود است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های صنعت کاغذ برای افزایش آگاهی در مورد پایداری در حال به ثمر رسیدن است و مصرف‌کنندگان آمریکایی درک بهتر و نگرش مثبت‌تری نسبت به تأثیر زیست‌محیطی کاغذ پیدا کرده‌اند.

تمایل مصرف‌کنندگان به مواد چاپی افزایش یافته است

یافته‌های کلیدی دیگر نظرسنجی حاکی از افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به محصولات چاپی در تمام دسته‌بندی‌های مورد مطالعه پس از همه‌گیری است.

با توجه به این مزایا، جای تعجب نیست که تقاضا برای محصولات چاپی در حال افزایش است. صنعت چاپ و بسته‌بندی کاغذی فرصتی عالی برای استفاده از این روند و ارایه محصولات و خدمات نوآورانه به مصرف‌کنندگانی دارد که به نیازها و خواسته‌های در حال تحول آنها پاسخ می‌دهد.

مشتریان آمریکایی در حال افزایش آگاهی از اثرات زیست‌محیطی محصولاتی هستند که هر روز استفاده می‌کنند، اما همچنان شکاف بزرگی بین درک و واقعیت در مورد پایداری محصولات کاغذی وجود دارد، با این حال این شکاف از سال ۲۰۲۱ باریکتر شده است. بسیاری از رایج‌ترین افسانه‌ها در مورد پایداری کاغذ به‌طور معمول توسط تبلیغات فریبنده شرکت‌ها و رسانه‌های فرهنگ عامه تداوم می‌یابد، که نیاز به از بین بردن این افسانه‌ها را بیش از هر زمان دیگری مهم می‌کند.

یافته‌های کلیدی: درک محیط‌زیست

نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به کاغذ و محیط‌زیست پس از همه‌گیری بهبود یافته است، اما همچنان فرصت‌های قابل توجهی برای آموزش محیط زیست وجود دارد.

  • – 44٪ از مصرف‌کنندگان معتقدند که محصولات کاغذی برای محیط‌زیست مضر هستند، که این رقم نسبت به 48٪ در سال 2021 بهبود یافته است.
  • – تعداد مصرف‌کنندگانی که معتقدند مساحت جنگل‌های ایالات متحده در حال افزایش است به 21٪ افزایش یافته است، در حالی که این رقم در سال 2021، 17٪ بود.
  • – فقط 12٪ از مصرف‌کنندگان معتقدند که نرخ بازیافت کاغذ در ایالات متحده بیش از 60٪ است، که این رقم در سال 2021، 11٪ بود.

– 43٪ از مصرف‌کنندگان معتقدند که کاغذ و بسته‌بندی‌های کاغذی علت اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند که به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند، که این رقم از سال 2021 بدون تغییر باقی مانده است.

واقعیت: مساحت خالص جنگل‌های ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰، ۱۸ میلیون هکتار افزایش یافت که معادل ۱۲۰۰ زمین فوتبال آمریکایی در روز است.

  • – سازمان‌خوار و کشاورزی ملل متحد (FAO)

واقعیت: نرخ بازیافت کاغذ و بسته‌بندی کاغذی در ایالات متحده ۶۸ درصد است که بیش از هر ماده دیگری در جریان پسماندهای جامد شهری این کشور به حساب می‌آید.

  • – آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده

واقعیت: صنعت خمیر کاغذ و کاغذ تنها مسوول 6/0 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده است.

  • – آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده

عادات رسانه‌ای

رسانه‌های مکتوب در طول همه‌گیری اختلالات قابل‌توجهی را شاهد بودند زیرا بسیاری از مردم برای دریافت اخبار و اطلاعات آنلاین شدند اما مصرف رسانه‌های چاپی پس از همه‌گیری علیرغم اختلالات اولیه، احیا شد. گرایش فزاینده‌ای به نسخه‌های فیزیکی کتاب‌ها و مجلات وجود دارد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در دو سال گذشته تعداد افرادی که ترجیح می‌دهند کتاب‌ها و مجلات را به صورت چاپی بخوانند، افزایش یافته است. این امر نشان‌دهنده تغییر احتمالی در ترجیحات مصرف‌کنندگان به سمت رسانه‌های فیزیکی است.

  • – نیمی (50%) از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند کتاب را به صورت چاپی بخوانند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱، ۴۴% بود.
  • ۴۷% از مردم ترجیح می‌دهند مجلات چاپی بخوانند، در حالی که این رقم قبلا ۳۸% بود.
  • – همانطور که انتظار می‌رود، بزرگسالان جوان با سن ۱۸ تا ۲۴ سال ترجیح می‌دهند همه انواع رسانه را به صورت آنلاین بخوانند، با این حال، حتی در میان این گروه، بیش از ۳ نفر از هر ۱۰ نفر ترجیح می‌دهند کتاب و مجلات را به صورت چاپی مطالعه کنند.
  • – %51 از افراد می‌گویند در مقایسه با خواندن آنلاین، در هنگام خواندن چاپی، درک بهتری از داستان پیدا می‌کنند. این رقم نسبت به ۴۴% در سال گذشته، افزایش یافته است.
  • – ۵۸% از مردم ابراز نگرانی کردند که در صورت ناپدید شدن روزنامه‌های چاپی، با مشکل مواجه شوند. این رقم نسبت به ۴۹% در گذشته، افزایش یافته است.
  • – ۴۳% از مردم به اخبار چاپی نسبت به اخبار آنلاین بیشتر اعتماد دارند. این رقم نسبت به ۳۴% در گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است.
  • – ۴۷% از مردم گفتند نسبت به تبلیغاتی که به صورت چاپی می‌بینند، احتمال بیشتری وجود دارد که عکس‌العمل نشان دهند تا تبلیغات آنلاین. این رقم نسبت به ۳۹% در گذشته، افزایش یافته است.

رسانه‌های الکترونیکی

کاملا واضح است که اینترنت نحوه دریافت و خواندن اخبار و اطلاعات را برای بسیاری از افراد تغییر داده است. با این حال، رسانه‌های دیجیتال مجموعه چالش‌های منحصر به فردی را به همراه دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از مصرف‌کنندگان نگرانی‌هایی در مورد سلامتی و سبک زندگی خود در رابطه با استفاده از ارتباطات دیجیتال دارند.

81% از مصرف‌کنندگان معتقدند که باید حق انتخاب شیوه دریافت صورت‌حساب و اظهارات خود را داشته باشند.

65% از مصرف‌کنندگان نگران هستند که اطلاعات دیجیتال شخصی آنها هک، سرقت یا گم شود.

65% از مصرف‌کنندگان نگران هستند که استفاده بیش از حد از این رسانه‌ها به سلامت آن‌ها آسیب برساند.

59% از مصرف‌کنندگان اذعان دارند که وقت زیادی را صرف دستگاه‌های دیجیتال می‌کنند.

39% از مصرف‌کنندگان اذعان داشتند که از اضطراب ناشی از حجم بالای اطلاعات دیجیتال رنجمی‌برند.

ترجیحات بسته‌بندی

با افزایش تعداد کالاهای خریداری شده به صورت آنلاین، آگاهی از انواع مواد مورد استفاده برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل محصولات نیز در حال افزایش است، همانطور که علاقه به تأثیرات زیست‌محیطی این مواد بسته‌بندی نیز بیشتر شده است.

این نظرسنجی از مصرف‌کنندگان پرسید که کدام ماده بسته‌بندی را ترجیح می‌دهند – کاغذ/کارتن، پلاستیک، شیشه یا فلز – که مربوط به 15 ویژگی مختلف زیست‌محیطی، زیبایی‌شناسی و کاربردی است.

از بین 15 ویژگی ذکر شده، کاغذ برای 10 مورد (ازجمله تمام دسته‌بندی‌های مرتبط با محیط‌زیست) ترجیح داده شد، شیشه برای 4 مورد، فلز برای 1 مورد و پلاستیک برای هیچ موردی ترجیح داده نشد.

مصرف‌کنندگان بسته‌بندی کاغذی/مقوایی را برای ۱۰ ویژگی ترجیح می‌دهند:

59% قابلیت کامپوست خانگی

52% قیمت کمتر

50% بهتر برای محیط‌زیست

47% وزن کمتر

43% آسانی بازیافت

39% آسانی در باز و بسته کردن

37% ایمنی در استفاده

33% کاربرد بیشتر

32% آسانی انبارداری

32% اطلاعات بیشتر راجع به محصول

علاوه بر ترجیح کلی برای بسته‌بندی کاغذی، 56٪ از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند اقلام سفارش داده شده به صورت آنلاین با بسته‌بندی کاغذی ارسال شوند، که این رقم نسبت به سال 2021 که 52٪ بود افزایش یافته است. 50٪ از مصرف‌کنندگان می‌گویند که به‌طور فعال در حال برداشتن گام‌هایی برای افزایش استفاده از بسته‌بندی کاغذی هستند، در حالی که این رقم در سال 2021، 41٪ بود. 47٪ از مصرف‌کنندگان از خرید از خرده‌فروشی که به‌طور فعال در تلاش برای کاهش استفاده از بسته‌بندی غیرقابل بازیافت نیست، خودداری می‌کنند، در حالی که این رقم در سال 2021، 39٪ بود.

دستمال کاغذی: واقعیت در برابر افسانه

محصولات بهداشتی مانند دستمال کاغذی، حوله کاغذی و دستمال توالت بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما هستند و مزایای بهداشتی قابل توجهی را ارایه می‌دهند. با این حال، افسانه‌های زیست محیطی زیادی در مورد تأثیر آنها بر جنگل‌ها و محیط‌زیست وجود دارد.

یکی از باورهای رایج این است که تولید دستمال کاغذی منجر به نابودی جنگل‌ها می‌شود. اما جالب اینجاست کهنظرسنجی نشان می‌دهد 65٪ از مصرف‌کنندگان بر این باورند که استفاده از کاغذ بازیافتی برای تولید این محصولات بهتر از استفاده از درخت است و46٪ از آنها به‌طور فعال به دنبال خرید محصولات ساخته شده از کاغذ بازیافتی هستند.

45% استفاده از دستمال کاغذی را اسراف می‌دانند

46% نگران مسایل زیست‌محیطی دستمال کاغذی هستند

63% دوست دارند تا اطلاعات بیشتری در خصوص پایداری کاغذ تیشو داشته باشند

63% خواهان سرمایه گذاری بیشتر در پایدارتر کردن فراِند تولید تیشو هستند

نتیجه‌گیری

« خوشبختانه شاهد بهبود در درک و نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به کاغذ و محیط‌زیست هستیم، اما برای اینکه محصولات کاغذی در یک بازار دایما در حال تغییر رقابتی باقی بمانند، باید این روند را تسریع کنیم.

درست است، در حال حاضر مصرف‌کنندگان بیشتری در تصمیمات خرید خود به تأثیرات زیست‌محیطی توجه می‌کنند، اما اغلب این تصمیمات براساس افسانه‌های قدیمی، تیترهای فرهنگ عامه و «سبزشویی» شرکت‌ها به جای حقایق گرفته می‌شود.

باید به تلاش‌ها برای آموزش مصرف‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان تجاری در مورد نقش اصلی صنعت کاغذ در ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای پایدار همچنان بیافزاییم.

صنعت کاغذ و بسته‌بندی کاغذی، داستان زیست‌محیطی عالی و مبتنی بر واقعیت دارد: چرخه عمر کاغذ در حال حاضر دایره‌ای است.»«

Kathi Rowzie: مدیر امریکای شمالی two sides

حقیقت: طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰، مساحت خالص جنگل‌های ایالات متحده ۱۸ میلیون آکر افزایش یافته است. این معادل کاشت روزانه ۱۲۰۰ زمین فوتبال آمریکایی است.

حقیقت: طبق گزارش آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده (EPA)، نرخ بازیافت کاغذ و بسته‌بندی‌های کاغذی در ایالات متحده 68٪ است که از هر ماده دیگری در جریان زباله‌های جامد شهری ایالات متحده بیشتر است.

حقیقت: طبق گزارش آژانس حفاظت محیط‌زیست ایالات متحده (EPA)، صنعت خمیر و کاغذ تنها 6. 0درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده را به خود اختصاص داده است. با این حال، برای درک کامل‌تر، باید به نکات دیگری نیز توجه کرد.