Nahla Davies  / کارشناس فنی

انواع گوناگونی از محصولات درون بطری‌های شیشه‌ای عرضه می‌شوند چه دارو باشد، چه مکمل، روغن‌های پایه، آبجو … و یا هر چیز دیگری که به ذهن شما بیاید. بطری‌های شیشه‌ای همه جا هستند و شما آنها را در هر گوشه‌ای از خرده‌فروشی یا داروخانه مشاهده می‌کنید. مطمئنا بطری‌‌های شیشه‌ای زمانی که به‌عنوان بسته‌بندی محصول استفاده می‌شوند کاربردی و مقرون به صرفه هستند اما آنها همچنین می‌توانند ماهیت برتر محصول را نیز نشان دهند. از این بهتر اینکه شیشه 100 درصد قابل بازیافت است و می‌توان آن را چندین بار و بدون آسیب به کیفیت یا خلوص بازیافت کرد. این امر شیشه را به ماده‌ای پایدار و سازگار با محیط‌زیست تبدیل می‌کند که می‌تواند به کاهش تغییرات آب و هوایی و صرفه‌جویی در منابع طبیعی کمک کند و در عین حال از پلاستیک‌های یک بار مصرف اجتناب شود. این ویژگی‌ها آن را به‌تنهایی تبدیل به ماده بسته‌بندی عالی برای انواع مختلف محصولات می‌کند.

اما اگر به دنبال استفاده از بطری‌های شیشه‌ای برای بسته‌بندی محصولات خود هستید، باید بدانید که رنگ شیشه یک عامل مهم به حساب می‌آید. نکته اصلی از انتخاب شیشه به‌عنوان ماده بسته‌بندی این است که آیا محصول شما تحت تاثیر اشعه فرابنفش قرار می‌گیرد یا خیر. اگر اینطور است ممکن است بخواهید یک بطری شیشه‌ای رنگی را انتخاب کنید زیرا شیشه شفاف محافظت چندانی در برابر اشعه UV ارایه نمی‌دهد.

اگرچه شیشه دارای رنگ‌ها و طیف‌های رنگی مختلف است، اما پنج نوع شیشه رنگی، رایج‌ترین نوع شیشه‌های رنگی برای بسته‌بندی محصول و بطری‌سازی هستند: کهربایی، آبی، سبز، برفک‌دار و شفاف.

به همین دلیل به بررسی انواع مختلف بطری‌های شیشه‌ای رنگی و چگونگی مقاومت آن رنگ‌ها در برابر اشعه UV، علاوه بر برخی محصولات روزمره که می‌توانند بیشترین بهره را از شیشه‌های رنگی ببرند، می‌پردازیم.

شیشه کهربایی (Amber Glass)

کهربایی یا قهوه‌ای تیره، بهترین انتخاب برای جذب و جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش برای محافظت از محصولاتی است که ممکن است در معرض نور فاسد شوند یا تغییر رنگ دهند. به همین علت است که بسیاری از انواع آبجو در بطری‌های کهربایی پر می‌شود. هنگامی که آبجو در معرض UV قرار می‌گیرد ممکن است کدر شود، مواد جامد شروع به جدا شدن کنند و ویژگی‌های طعم عوض شود. اگر آبجو حاوی مقادیر زیادی رازک باشد، UV نیز می‌تواند با رازک واکنش نشان دهد و به آبجو آسیب بزند. بسته‌بندی شیشه‌ای کهربایی توسط شرکت‌های داروسازی و تولیدکنندگان اسانس و محصولات گیاهی در اولویت اول است.

شیشه آبی(Blue Glass)

شیشه آبی نیز با جذب نور فرابنفش مانند کهربا، اما سطوح متوسطی از محافظت در برابر این اشعه را ارایه می‌دهد. با این حال، هنوز هم می‌تواند مقداری نور آبی را از خود عبور دهد و به نسبت شیشه کهربایی محافظت کمتری می‌کند. اگرچه بطری‌های آبی کبالت همچنان استفاده می‌شوند زیرا محافظت کافی در برابر اشعه فرابنفش را ارایه می‌دهند و در عین حال ظاهری منحصربه‌فرد و پیچیده به محصول می‌دهند که در قفسه خودنمایی می‌کند.

به همین دلیل است که ممکن است بسیاری از برندهای تولیدکننده مشروب و عطر از این رنگ برای جذابیت بیشتر استفاده ‌کنند.

شیشه سبز(Green Glass)

بطری‌های شیشه‌ای سبز مانند بطری‌های شیشه‌ای کهربایی یا آبی کبالت محافظت زیادی در برابر اشعه فرابنفش ندارند با این حال آنها هنوز هم محصول را از نور مرئی محافظت می‌کنند. بطری‌های شیشه‌ای سبز معمولا برای شراب استفاده می‌شوند چون از نور مرئی محافظت می‌کنند. همچنین می‌تواند رسوبات تولیدشده در طول فرآیند پیری یا رسیدن را پنهان کنند.

علاوه بر این در گذشته، آبجوسازی‌هایی که برای تهیه بطری‌های شیشه‌ای کهربایی برای آبجوهای خود مشکل داشتند، در عوض رنگ سبز را انتخاب می‌کردند زیرا ارزان‌تر بودند و یافتن شان آسان‌تر بود و نسبت به همتایان شفاف خود محافظت بیشتری در برابر اشعه فرابنفش داشتند.

شیشه برفک‌دار(Frosted Glass)

شیشه مات یا برفک‌دار یکی دیگر از انواع رایج بسته‌بندی‌های شیشه‌ای است که برای لوازم آرایشی، عطر و مشروبات الکلی استفاده می‌شود. سطح شیشه می‌تواند زیبایی زیادی رابه محصول و بطری بدهد، کاری که بطری‌های رنگی انجام نمی‌دهند. اگرچه شیشه مات می‌تواند مقداری از نور مرئی که از آن عبور می‌کند را مسدود کند اما نمی‌تواند اشعه فرابنفش را متوقف کند.

شیشه بی‌رنگ(Clear Glass)

شیشه شفاف عملا محافظتی در برابر اشعه فرابنفش و نورمرئی ارایه نمی‌دهد اما معمولا برای بسیاری از محصولاتی که تحت تاثیر این شرایط قرار نمی‌گیرند استفاده می‌شود. بطری‌های شیشه‌ای شفاف اغلب برای محصولاتی استفاده می‌شوند که دیدن محتویات آنها بخشی از جذابیت است. محصولاتی همچون چای، دمنوش، چای سرد یا سالسا.

بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نسبت به محیط زیست با وجدان تر و از ردپای کربن خود آگاه‌تر می‌شوند. همچنین ممکن است شرکت‌ها متوجه شوند که تولید بسته‌بندی شیشه‌ای جدید و بازیافت آن نسبت به بازیافت پلاستیک، انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری ایجاد می‌کند. صرف‌نظر از این، شیشه‌های رنگی دارای خواص بسیار مهمی برای برندهایی هستند که نگران محصولات خود و قرار گرفتن در معرض نور هستند. همچنین می‌توانند ویژگی‌های زیبایی‌شناسی خاصی را به آنها ارایه دهند یا هویتی قابل تصاحب داشته باشند که مصرف‌کنندگان با آن احساس راحتی کنند. اما اگر یک اسب‌کاری واقعی می‌خواهید کهربایی را انتخاب کنید.