تغییرات پس از همه‌گیری کرونا در عادت‌های مصرف و خرید مصرف‌کننده، تولیدکنندگان کالا و بسته‌بندهای قراردادی‌شان را مجبور به ارزیابی مجدد نیازهای تجاری‌شان کرده است.

برخی سال‌ها به حدی خاص هستند که جهان را در یک جهت کاملا جدید قرار می‌‌دهند، مانند سال 2020. همه‌گیری کووید19 همه‌چیز را از شرایط عادی خارج کرد، میلیون‌ها نفر را به سوی فقر راند و موجب رکود جهانی اقتصاد شد.

برخلاف سایر صنایع و جهان در مقیاس بزرگتر، صنعت کالاهای مصرفی بسته‌بندی شده (CPG) موفق به چرخشی خوب در این دوران بسیار سخت شد. این صنعت رشد مطلق بیشتری را به نسبت چهار سال قبل تجربه کرد. در زمان همه‌گیری، صنعت CPG به سرعت خود را برای تغییر شرایط بازار و تغییر در رفتار مصرف‌کنندگان آماده کرد.

همزمان تولیدکنندگان اولویت خود را بر کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش و بهبود خلاقیت‌هایشان گذاشتند. به عنوان نتیجه چنین عواملی، بازار بسته‌بندی قراردادی، بر طبق پیش‌بینی‌ها رشد سالانه‌ای بین 10 تا 15درصد خواهد داشت.

باتوجه به این مسیر رشد، تولیدکنندگان همچنان به استفاده از منابع خارج از کشور در حوزه بسته‌بندی‌های قراردادی در سال‌های آینده ادامه خواهند داد. اما این مشارکت چگونه تکامل خواهد یافت؟

در ادامه به 6 گرایش که ارتباط تجارت CPG با بسته‌بندی‌های قراردادی پس از همه‌گیری را مشخص می‌کند، اشاره می‌شود.

1- خلاقیت

برندها باید رفتارها و نیازهای مصرف‌کنندگان برای کالاهای اساسی مانند غذاهای آماده خوردن و وسایل نظافتی را پشتیبانی کنند. علاوه بر این، تولیدکنندگان CPG برندهای کوچکتر را تملک می‌کنند و سرمایه‌گذاری مجدد برای ایجاد محصولات مطلوب و نوآورانه انجام می‌‌دهند. اکتشاف محصولات موجود فرصتی را برای بازتولید برندهای اصلی با کاربردی‌تر کردن خطوط فعلی تولید فراهم می‌کند، همچنین برندسازی مشترک با سایر محصولات شناخته شده یا شخصی‌سازی تجربه بسته‌بندی. توجیه و عقلانی شدن SKUها، مثال دیگری بر خلاقیتی است که در صنعت بسته‌بندی مورد استقبال قرار گرفت. برای کمتر کردن فشار چرخه تامین و توزیع، بسیاری از CPGها به سمت تلفیق و منطق‌تراشی SKUها رفتند. به طرز قابل توجهی این تغییری بزرگ در گرایش‌های سال‌های اخیر بود که بیشتر بر شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی محصول تمرکز داشت.

2- تطبیق‌پذیری و سرعت

عدم ثبات و قطعیت ناشی از پاندمی کرونا، تولیدکنندگان و همکاران بسته‌بندی را به سطوح بی‌سابقه‌ای از سرعت و سازگاری رسانده است. از حرکت CPGها در واکنش به درخواست‌های آشفته مصرف‌کنندگان تا شرکت‌های همکار بسته‌بندی که بازسازی تمام عملیات خود را برای پاسخگویی به دستورالعمل‌‌های جدید آغاز کرده‌اند، همگی بخش‌های چرخه تامین باید واکنشی سریع‌تر از همیشه را از خود نشان می‌دادند.

تنها تجارت‌هایی که توانستند به قدرکافی و به سرعت خود را تطبیق دهند در گام بعدی شوک‌های به وجود آمده توسط افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان را مدیریت کردند. در نگاه رو به جلو، چابکی گزینه‌ای مهم برای موفقیت کسب‌وکار خواهد بود. برندها باید خلاقیت به خرج دهند تا بتوانند سرسخت و پابرجا بمانند؛ این که انجام آن به شکل واگذاری یا بازسازی مجدد باشد کاملا به برند بستگی دارد.

CPGها با سرعت سرسام‌‌آوری به سمت خلاقیت حرکت می‌کنند. این کار نیازمند مشارکتی محکم بین CPG و شرکت‌های بسته‌بندی همکار است که از ایده‌های جدید در بازاریابی حمایت می‌کنند. دسترسی به بهترین تولیدات، تیم‌های هدایتگر و برنامه‌های ارتقای کیفی بی‌نظیر، کمک می‌کند تا شرکت‌های بزرگ به سرعت سقوط کنند سپس یاد بگیرند با ایده‌های جدید دوباره به پا خیزند.

3- تمرکز بیشتر بر پایداری

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، پایداری نقشی بی‌بدیل در صنعت CPG یافته است. بازار جهانی بسته‌بندی‌های پایدار، مطابق با پیش‌بینی‌ها، تا سال 2027 نرخ رشد مرکب سالانه 6 درصدی خواهند داشت و به رقمی معادل 412.7 میلیارد دلار خواهند رسید.

 پایداری را با بهینه‌سازی منابع و نیاز برای اجرا و بهبود استانداردهای اجتماعی و زیست‌محیطی در چرخه تولید و توزیع می‌شناسند.

تولیدکنندگان بیش از پیش به شرکت‌های همکار بسته‌بندی برای کمک به انجام ابتکارات در زمینه پایداری نیازمندند و در بسیاری از مواقع برندها مشخصات و ویژگی‌های جدیدی را درخواست می‌کنند که وظیفه آزمایش و تایید آنها برعهده شرکت‌های همکار بسته‌بندی است.

4- سرمایه‌گذاری مشترک بر روی منابع بزرگ و انسانی

شرکت‌هایی که بر روی پرسنل خود سرمایه‌گذاری می‌کنند در واقع بر روی آینده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یک شرکت خوب فقط به نگهداری استعدادها فکر نمی‌کند بلکه به جذب آنها نیز می‌اندیشد. حدود 70درصد از امریکایی‌ها اهمیت بیشتری به فضا و فرهنگ همکاری می‌دهند تا خود دستمزد و حدود نیمی از جویندگان کار می‌گویند که فرهنگ کاری شرکت برای آنها بسیار مهم است.

همه‌گیری کووید 19 زمینه‌ای را برای کارکنان فراهم کرده است تا بتوانند به بررسی و به دست آوردن دیدگاه‌های جدید در مورد مشاغل خود بپردازند. بدون سرمایه‌گذاری در منابع انسانی، کمبود نیروی کار از حال حاضر نیز بدتر خواهد شد.

در سرمایه‌گذاری بزرگ، داشتن شریکی از بخش بسته‌بندی‌های قراردادی به CPGها این اجازه را می‌دهد تا کمی از بار عملیاتی بکاهند. بسته‌بند‌های قراردادی بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را بر روی راندمان عملیات و راه‌کارهای افزایش سرعت در عرضه به بازار (مانند تجهیزات برای تولید بزرگتر و با حجم بیشتر) و نیز فناوری‌هایی جدید (مدیریت اطلاعات و ربات‌ها) انجام می‌دهند.

5- افزودن تامین‌کننده‌های معتبر

چرخه تامین حکم ستون فقرات جامعه مدرن را دارد و شرکت‌ها می‌توانند تجارت و کل صنایع را کاملا فلج کنند. در آینده نزدیک همکاری‌ها شامل انعطاف‌پذیری و شفافیت بیشتر در بحث چرخه تامین خواهند شد. کسانی که به دنبال ارایه راه‌کارهای خلاقانه همگام با نیاز و تغییرات صنعت باشند در آینده بیشتر مورد درخواست خواهند بود.

6- حرکتی بزرگ به سمت تجارت الکترونیک

برای شرکت‌های CPG، توسعه تجارت الکترونیک به معنای از دست دادن صدها میلیون دلار در فرصت‌های فروش از دست رفته است. در سرتاسر جهان فروش از طریق کانال‌های آنلاین رشدی نمایی داشته است.

با تغییر جهت به سمت اقتصاد دیجیتال، مصرف‌کنندگان بیشتری کالاهای خود را از خرده‌فروشان الکترونیکی و وب‌سایت خود شرکت‌ها خریداری می‌کنند. تولیدکنندگان CPG باید سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی این‌گونه فروش و زیرساخت‌های آن انجام دهند. سرمایه‌گذاری‌هایی همچون تثبیت SKU در تجارت الکترونیک، پیگیری عملکرد آنلاین و بهبود فرآیندهای جداگانه برنامه‌ریزی.

نگاه به آینده

راه پیش‌رو چندان روشن و آشکار نیست. تجارت‌ها باید در سیستم‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که انعطاف‌پذیری و چابکی را تقویت می‌کنند. صنایع باید خود را تغییر دهند چنانچه می‌خواهند بقا یابند و در دنیای نامطمئن رشد کنند. این روندها حاکی از تغییر به سمت بهینه‌سازی هزینه همزمان با افزایش ظرفیت تولید خواهد بود.

اگر این پاندمی چیزی را به دنیا آموخته باشد آن این است که مردم و اجتماعات آنها دیگر توان مقابله با پدیده نادر اینچنینی دیگری را ندارند. درس‌هایی که آموخته‌ایم، اگرچه، به ما ثبات و درک چگونگی آماده شدن برای رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی دیگر را داده‌اند.