با افزایش تمایل مصرفکنندگان به خرید آنلاین و مستقیم از برندها (DTC/ direct to consumer) که با ارزشهایشان همخوانی دارد، نقش طراحی بستهبندی در تجارت الکترونیک و فروش آنلاین بیشتر از همیشه مهم شده است. برخلاف محیط فروشگاه فیزیکی، قبل از خرید، تنها چیزی که مشتری ممکن است از برند شما ببیند، تصویری روی صفحه نمایش است تا روز تحویل. از اینجا، نحوه بستهبندی و تحویل برند شما میتواند واکنش احساسی قوی از مصرفکننده به همراه داشته باشد (چه خوب و چه بد). برند شما فقط یک فرصت دارد تا ارتباط احساسی که مصرفکننده در محیط خردهفروشی از دست داده است را به او ارایه دهد – برندهایی که در DTC موفق هستند این را خوب میدانند. آنها میدانند که پیشنهاد و تجربه تحویل باید به اندازه تجربه در محیط خردهفروشی مدرن خوب، اگر نه بهتر باشد.

در این مقاله به بررسی طراحی موفق بستهبندی در DTC و تجارت الکترونیک میپردازیم:
1. تجربه بازکردن بستهبندی را در نظر بگیرید
فکر کنید مشتری شما هنگام باز کردن بستهبندی چه احساسی خواهد داشت؟ چگونه میتوانید پیامرسانی و طراحی بستهبندی خود را برای ایجاد تجربهای منحصربهفرد و بهیادماندنی تنظیم کنید؟ Calgee Plant-based Omega 3 با دریایی از رنگ آبی فورا ما را به یاد اقیانوس، ماهی و طبیعت میاندازد – آیا این همان چیزی است که معمولا از یک برند ویتامین Omega 3 انتظار دارید؟

2- با پیام دادن بیانیه بدهید
پیامرسانی در لحظه باز کردن بستهبندی فرصتی منحصربهفرد برای ایجاد ارتباط عمیقتر با مصرفکننده و تکیه بر هیجان آنها برای برند شما است. BrewDog با پیامرسانی خود مستقیما به اصل مطلب میپردازد.

3- به تاثیرگذاری فکر کنید
در دریای تحویلهای آنلاین و جعبههای مقوایی که در ثانیهای به بازیافت میروند چگونه میتوانید برند خود را متمایز کنید؟ یک رنگ برجسته، یک چاپ جسورانه، یک فرمت متفاوت که تجربه را تغییر دهد؟ چیزی که کمی خارج از عرف و سنت باشد میتواند تاثیر زیادی داشته باشد.
AllBirdsتجربه تحویل کاملا متفاوتی از جعبه کفش در فرمت bag-in-box استاندارد دارد. جعبهها شکل و اندازه اختصاصی دارند و با تصاویر لایهبندی شدهاند – حتی قالبهای پدینگ کفش نیز با چهرههای گویا برجسته شدهاند.

4- از فرصت استفاده کنید
برخلاف فروش در محیط خردهفروشی DTC ، به شما امکان میدهد تجربه برند را بهطور خاص تنظیم کنید و داستان برند خود را به مصرفکنندگان بفروشید. تخفیفهای خرید مجدد، دفترچههای برند، استیکرها (چه کسی استیکرهای رایگان را دوست ندارد) – و موارد دیگر، همه میتوانند در ایجاد مصرفکنندگان مشتاق و متعهد که برند شما را درک میکنند و با آن همراستا هستند، کمک کنند.
Huel میداند که در محدوده تحویل DTC خود میتواند هزینه بیشتری برای مشتری صرف کند و اقلام اضافی رایگان مانند تیشرت Huel که به نماد برند تبدیل شدهاند (و همچنین یک قطعه بازاریابی و روابط عمومی بسیار قوی) ارایه دهد.

5- بستهبندی باید محافظت کند
ما میتوانیم زیباترین بستهبندی برند را طراحی کنیم، اما اگر کار خود را انجام ندهد و محصول شما به صورت آسیبدیده یا شکسته به دست مصرفکننده برسد، مشتری خوشحال نخواهد بود و در بلندمدت این امر بر درآمد شما تاثیر خواهد گذاشت. مطمئن شوید که بستهبندی شما مناسب بوده و از محصول محافظت میکند.

6- پایداری اولویت داشته باشد
از مواد پایدار و قابل تجزیه استفاده کنید که دوستدار محیطزیست بوده و اهداف پایداری برند شما را حمایت میکنند.

7- بازکردن را آسان کنید
هیچ چیز ناامیدکنندهتر از تلاش برای باز کردن یک کالای خرید آنلاین و نیاز به قیچی، چاقو و سپس اره برقی برای باز کردن جعبه نیست!
8- و در نهایت دفع آن را آسان کنید
تعداد لایههای بیشتر بستهبندی به معنای بستهبندی بیشتر برای بازیافت است. اگر برای تحویل دو جعبه نیاز باشد، تقریبا میتواند یک کیسه بازیافت کامل پر از مقوا باشد، که باعث ناامیدی برای آنچه میتوانست سفارش بسیار کمی داشته باشد، میشود.