هنر بسته بندی / واحد بین الملل: گروه زر یکی از بزرگترین کارخانجات صنایع غذایی خاورمیانه است. این شرکت چندی پیش یکی از بزرگترین خطوط کیک و بیسکویت را راه‌اندازی کرد. از شرکت‌های معتبری که در تجهیز این کارخانه به کار گرفته شد، Cama Group بود.

« گروه زردر سال 2006 تصمیم گرفت که وارد بازار شیرینی‌جات شود. » افشین مکرم، مدیر مهندسی فروش Cama چنین ادامه می‌دهد: «این گسترش سبد یک پیشرفت طبیعی بود زیرا شرکت قبلا بسیاری از مواد خام را مدیریت و پردازش می‌کرد.» نخستین ماشین Cama در سال 2019 تحویل کارخانه که قرار بود محصولات جدید را با نام زرکام تولید کند، شد اما پروژه به دلیل پاندمی کرونا به مدت 18 ماه به تعویق افتاد. در 2021 تولید با دو خط کامل و یک خط نیمه ‌استارت زد. جالب اینجاست که برخلاف بسیاری از کارخانه‌ها در جهان که هر واحد به صورت تک‌محصولی کار می‌کند، زر انواع شیرینی‌جات شامل کیک، ویفر و بیسکویت را در یک سایت واحد تولید می کند. این تنوع محصولی بدین معنا بود که کارخانه باید طیف گسترده‌ای از راهکارهای تکنولوژیکی را برای هر ایتم به صورت جداگانه فرآیند و بسته‌بندی می‌کرد. اما Cama تنها شرکتی بود که بسته‌بندی ثانویه را در تمام خطوط انجام می‌داد که هیچ ماشین‌ساز دیگری قادر به انجام چنین کاری نبود. مکرم دراین خصوص می‌گوید: «ما در نهایت در مجموع 24 ماشین در شش خط در حال کار خواهیم داشت. یک خط برای مینی‌کیک، دو خط برای ویفر، دو خط برای بیسکویت ساندویچی و خط آخر برای کراکر. تمام ماشین‌هایی که عرضه کردیم از نسل پیشرفته (BTG) هستند.»

سری ماشین BTG شرکت Cama، دارای ویژگی‌های طراحی و عملیاتی است که استاندارد را در بسته‌بندی ثانویه تعیین می‌کند. چارچوب مدولار، مقیاس‌پذیر و طراحی بهداشتی آن‌ها، بر پایه آخرین اصول اتوماسیون- از جمله فناوری پیشرفته چرخشی و خطی سروو- ساخته شده‌اند که می‌تواند به راحتی با ربات‌های تولیدی این شرکت ترکیب شوند و انعطاف‌پذیری و سازگاری مورد نیاز برای یک عملیات بسته‌بندی مدرن را ارایه دهند. ماشین‌‌ها از قابلیت‌های Industry 4.0 ازجمله AR و VR، آزمایش، آموزش و عملیات مجازی پشتیبانی می‌کند. اکثر ماشین‌های شکل‌دهی، بارگیری و دربندی از Cama خریداری شدند. سیستم‌های رباتیک و بازرسی کاملا یکپارچه برای بسته‌بندی محصولات فلوپک یا بدون بسته‌بندی برای عملیات برداشتن و گذاشتن (pick-and-place) در سایت تولید مستقر شدند. همچنین جعبه پرکن‌هایی برای قرار دادن بسته‌های تکی درون جعبه‌های چندتایی نصب شدند. اگرچه در حال حاضر زرکام از قابلیت کامل دیجیتال cama استفاده می‌کند اما این پلتفورم پیشرفته برای استفاده در آینده آماده است. مکرم به نکته مهمی اشاره می‌کند: « برای چنین پروژه معتبری، ما یک تیم پشتیبانی ایرانی اختصاصی را برای گروه زر با هدف نصب و راه‌اندازی مستقر کردیم. گروه زر می‌تواند با سه مهندس تمام‌وقت Cama در ایران تماس بگیرد بدون اینکه نگران محدودیت‌های زمانی، ویزا و زمان سفر باشد. ما حتی درگام‌های اولیه در شیرینی‌پزی، طراحی بسته‌بندی، انتخاب مواد اولیه، مکان‌یابی ماشین‌ها و معرفی محصولات نیز به آنها مشاوره دادیم که این براساس دانش عمیق ما از سایر صنایع و برنامه‌های کاربردی در سراسر دنیا بود. همیشه به مشتریانمان می‌گوییم که ما فقط یک تامین‌کننده نیستیم بلکه شریکی هستیم که از به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات با مشتریانمان خوشحال می‌شویم. زر اکنون به الگویی برای شرکت‌های دیگر در منطقه تبدیل شده است. » محسن امینی، مدیرعامل زرکام نیز در این خصوص چنین می‌گوید: « برای بهترین بودن در جهان باید از بهترین‌های جهان استفاده کنیم. بنابراین ضروری بود تا شرکایی را انتخاب کنیم که بتوانند در این راستا ما را همراهی کنند. ماشین‌آلات Cama توسط بسیاری از برندهای پیشرو شیرینی‌پزی در جهان استفاده می‌شد. بنابراین می‌دانستیم که میراثی بزرگ پشت این نام وجود دارد. زیرساخت‌های دیجیتال آنها و رابط کاربری‌شان در همه ماشین‌ها یکسان است بلکه اپراتورها چیزهای کمتری برای یادگیری دارند و ادغام و هماهنگی ماشین‌ها با هم راحت‌تر است. پشتیبانی قبل، حین و بعد از نصب و راه‌اندازی عالی بوده است. »