تیم فنی شرکت   Vizit

مترجم: کامیاب کاویانی / طراح و مدرس چاپ

تیم‌های طراحی محصول و بسته‌بندی، تحقیقات بازار و تعیین استراتژی، نیازمند سیستم‌های چابکی هستند که به آنها اطلاعات لازم برای سنجش میزان رقابت‌پذیری برندشان در بازار را ارایه دهد. آن‌ها نیازمند اطلاعاتی بیش‌تر از آنچه تا امروز در دسترس‌شان بوده است، برای تجزیه و تحلیل موثر هستند. آن‌ها نیازمند استفاده از اطلاعاتی هستند که به وسیله هوش مصنوعی پیش‌بینی شده باشد و دریچه‌ای از آینده را برای آن‌ها باز نماید. این امر موجب توانایی آن‌ها در اجرای موثر ایده‌هایشان خواهد شد. آنها به هوش مصنوعی دیداری (Visual Intelligence) نیاز دارند.

 طراحی بسته‌بندی؛ چهره‌ محصول و کمی بیشتر از آن:

دیگر هیچ شکی برای میزان اثرگذاری ظاهر یک بسته‌بندی در افزایش فروش آن وجود ندارد. امروز می‌دانیم بیش از ۹۳ درصد افراد، ظاهر گرافیکی یک بسته را می‌خرند نه آنچه درون آن است. در دنیای دیجیتال محور امروزی، فرآیند طراحی و تولید یک بسته‌بندی بسیار فراتر از آن است که یک مصرف‌کننده در قفسه‌های فروشگاهی می‌بیند و ظاهر محصول فقط تنها چیزی است که خریدار آن‌را به صورت آنلاین و یا حضوری برای خرید انتخاب می‌کند. از طریق چیدمان محصول در قفسه‌ها گرفته تا تصاویر تبلیغاتی و یا بازاریابی‌های آنلاین محصولات، در تمام موارد این ظاهر گرافیکی یک بسته است که کار می‌کند و منجر به خرید می‌شود یا نمی‌شود.

پرداختن به چالش‌ها؛ تجزیه و تحلیل محتوای دیداری

رقابت بین برندها در بالاترین سطح خود قرار دارد؛ در حالی‌که مصرف‌کنندگان در اقیانوسی از محتوای دیداری شناور هستند. به گفته اندرو کلر، مدیر خلاقیت جهانی Ogilvy، بیشتر مصرف‌کنندگان به‌طور روزانه به اندازه ارتفاع مجسمه آزادی در فضاهای مجازی محتوا پیمایش می کنند و صفحات را بالا و پایین می‌کنند. تصویر پشت تصویر با انواع ارایه‌های متفاوت اما  کمترین میزان از داده به برندها برگشت داده می‌شود تا بتوانند تحلیل خود را ارایه کنند.

هیچ کمبودی در پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل داده برای ردیابی عملکرد برند یا سنجش موفقیت یک کمپین وجود ندارد. اما وقتی نوبت به محتوا و مفاهیم دیداری می‌رسد، قدرت پیش‌بینی تحلیل‌ها به نسبت کم است و برندها در جستجوی داده‌ها در تاریکی قدم می‌زنند.

برای معرفی محصول جدید، نوسازی برند و یا یک ابتکار در ارایه محصول و یا کمپین‌های تبلیغاتی، در هر کدام از این موارد تیم اجرا‌کننده نیازمند داشتن دانش و بینش کافی از آنچه در ارتباط با مخاطبان رخ خواهد داد هستند.

برای ارایه مفاهیم خلاقانه، تیم طراحی محصول به بینش و اطلاعات به‌دست آمده از هوش مصنوعی نیازمند است تا روند نیازهای مصرف‌کننده با سرعت شناسایی شود.

 چالش‌های تحقیقات سنتی؛ سنجش میزان قدرت محتوای دیداری

روش‌های سنتی جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کنندگان نظیر نظرسنجی‌ها، جلسات گروه‌های متخصص، گروه‌های A/B (به کارگیری دو گروه برای جمع‌آوری اطلاعات از رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول) و غیره همگی در ارایه اطلاعات بی‌نقص و هدفمند نقص‌هایی دارند. آن‌ها به یک هوش بالاتر نیازمند هستند. این روش‌‌ها در ارایه راه‌های مقیاس‌پذیر به تیم‌های طراحی محصول برای درک درست از محتوای دیداری ارایه شده دارای ضعف هستند زیرا:

 زمان‌بر هستند؛ اجرای نظرسنجی‌ها و انواع روش‌های جمع‌آوری داده محصولات روانه بازار شده، نیازمند هفته‌ها و ماه‌ها زمان است.

گران‌قیمت هستند؛ اغلب حتی اجرای محدود تست‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری و صرف مبالغ بالایی هستند.

بازتابنده نیستند؛ این روش‌ها با رفتارهای امروزی خریداران مدرن مطابقت ندارند که شهودی، احساسی و به سرعت در حال تغییر هستند.

 مقیاس‌پذیر نیستند؛ محدودیت‌های هزینه‌ای، نمونه‌ها و هدف‌گذاری، مانع از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز تیم‌ها در تمامی اجراها و ایده‌های طراحی محصول می‌شوند.

حلقه گم شده؛ هوش دیداری

پیش‌بینی و تجزیه و تحلیل داده‌‌ها موضوعی جدیدی نیست. اغلب برندها به‌طور معمول با استفاده از پیش‌بینی‌ و تحلیل داده‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله برنامه‌ریزی رسانه‌ای، تاکتیک‌های شخصی‌سازی شده، اجرای کمپین‌ها، بازاریابی و سایر عوامل این چرخ را به حرکت درآورده‌اند. اما قطعه گم‌شده از پازل، تحلیل داده‌است که آنهم به علت عدم دسترسی به بینش اندازه‌گیری میزان اثربخشی یک محصول یا طراحی بر مخاطبان آن است و این همان چیزی است که هوش دیداری برایمان به ارمغان می‌آورد و در واقع به تیم‌های طراحی محصول و طراحی بسته‌بندی در زمان درست، قدرت تحلیل داده‌های مورد نظر را خواهد داد که آیا این طرح جدید مورد استقبال قرار گرفته شده یا خیر.

الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی Vizit با شبیه‌سازی جامعه هدف، هوش دیداری را در جنبه‌های مختلف یک محصول یا سایر عناصر دیداری ارایه می‌کنند. Vizit به سرعت شناسایی می‌کند که کدام ویژگی‌ها احتمالا با گروه مصرف‌کننده هم‌خوانی دارند.

 رویکردی جدید: درک دیداری مبتنی بر هوش مصنوعی

نرم‌افزار Vizit با استفاده از هوش مصنوعی، قدرت سنجش میزان ارتباط محتوا با مخاطبان را از طریق ارتباط مابین عناصر دیداری و هزاران داده دیجیتالی داراست.

 حساب کاربری مخاطب و پیمایش دیجیتال؛‌ Vizit هزاران تصویر دیجیتالی را رصد و جمع‌آوری می‌کند که مخاطبان مصرف‌کننده به صورت آنلاین در معرض آنها قرار می‌گیرند.

 تحلیل مجموعه داده‌های دیداری؛ الگوریتم Vizit عناصر درگیر‌کننده محتوای دیداری برای مخاطبان خاص را شناسایی می‌کند.

 امتیازدهی و محک زدن؛ مدل‌های Vizit اولویت‌های یک کاربر را بررسی و براساس آن امتیازدهی می‌کند.

 چابکی در طراحی محصول و بسته‌بندی

هوش دیداری ارایه شده از طریق پلتفرم، سرعت و چابکی مورد نیاز برای فرآیند طراحی بسته‌بندی را امکان پذیر می کند. می‌توان گفت برندها قادر خواهد بود طراحی بسته‌بندی‌شان را تا رسیدن به نتیجه مطلوب بارها اصلاح نمایند که منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان و هزینه خواهد شد.

این پلتفرم، بینش و نوآوری تیم طراحی را ۹۹ درصد سریع‌تر می کند همچنین صرفه‌جویی ۹۵ درصدی در مقایسه با سایر روش‌های قدیمی را به همراه دارد و ناگفته نماند که افزایش حجم دارایی‌های آزمایش شده بیش از ۹۰ درصد خواهد شد.

 ارایه بینش عمیق با حداکثر کارایی

هوش دیداری منبعی سازگار، خلاق و انعطاف‌پذیر است که بینش‌های کلیدی را با حداکثر کارایی ارایه می‌کند. به جای سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت در مدل‌های تحقیقاتی قدیمی که با سرمایه‌گذاری‌های گزاف، تحقیق و توسعه بازاریابی همراه است، هوش دیداری از فناوری هوش مصنوعی و بینایی رایانه برای شبیه‌سازی مخاطبان، جذب بینش مصرف‌کننده و شناسایی روندهای دیداری در زمان واقعی استفاده می‌کند.

الگوریتم‌های شناختی ارایه شده، تعصبات ناخودآگاه را از فرآیند طراحی بسته‌بندی و یا اندازه‌گیری ترجیحات مخاطب برای درک بهتر ویژگی‌های دیداری که باعث ایجاد پاسخ‌های درونی می‌شود، حذف می‌کند.

فناوری هوش دیداری Vizit از برداشت‌های ناخودآگاه ما استفاده می‌کند و به‌عنوان یک ابزار تحقیقاتی مکمل عمل می‌کند که به تیم‌های توسعه اجازه می‌دهد تا طرح‌های ناکارآمد را قبل از رسیدن به مراحل طراحی حذف کنند. این یک نگاه عمیق است که بازدهی بسیار زیادی در هزینه ارایه می‌دهد و تیم‌های نوآوری محصول و بینش را سریع‌تر به ایده‌های بهتر می‌رساند.

 افزایش اثربخشی طراحی بسته‌بندی با هوش دیداری

یک نام تجاری برجسته در حوزه تولید مواد غذایی، توانست در کمتر از یک هفته بیش از ۲۰ طرح بسته‌بندی را با مخاطبان مشخص به کمک هوش مصنوعی بررسی کند. بینش‌های به‌دست‌آمده با استفاده از فناوری Vizit، این برند را قادر ساخت تا فرآیند ریبرندینگ برای بسته‌بندی محصولات خود را اجرا کند که باعث افزایش فروش ۵۵ درصدی و کاهش ۲۰ درصدی زمان پیدا کردن در قفسه‌ها شد. به‌جای این‌که به‌دنبال شناسایی میزان بازخورد ایده‌های اولیه مفهومی یا طرح‌های جدید برای بسته‌ها باشید هوش دیداری به تیم‌های نوآوری محصول و بینش اجازه می‌دهد تا عناصر دیداری خاصی را که باعث تعامل می‌شوند، بررسی کنید. این ویژگی هوش مصنوعی به برندها انعطاف‌پذیری می‌دهد تا سوالات مناسب را در زمان مناسب بپرسند. این یعنی به حداکثر رساندن سرمایه‌گذاری در زمان و به حداقل رساندن هزینه‌ها.

* راهنمای طراحی جدید برای قفسه فروشگاهی دیجیتال (برند Tyson)

همانطور که در مقاله اخیر در Retail Dive توضیح داده شد، Tyson Foods فناوری هوش دیداری Vizit را برای بهینه‌سازی ارایه محصولات خود در قفسه دیجیتال پیاده‌سازی کرد.

جنیفر فیتینگ، مدیر تجارت الکترونیک Tyson: این فناوری به تایسون کمک می‌کند تا درک جدیدی از خواسته‌ها و نیازهای منحصربه‌فرد مصرف‌کنندگان دیجیتال و ترجیحات خرید بصری آن‌ها به دست آورد. این نرم‌افزار مشخص  و اندازه‌گیری می‌کند که چه اجزای خاصی از یک تصویر یا طرح – نحوه آماده‌سازی و بسته‌بندی گوشت تازه، راهنمای مصرف یا وزن هر بسته‌بندی – بیشترین تاثیر را در مصرف‌کنندگان ما دارد.

برای تایسون و بسیاری دیگر،  قابلیت‌های هوش دیداری Vizit به‌طور کامل جایگزین طرح‌های تحقیقات بازار موجود نیست، بلکه آن‌ها را تقویت می‌کند. تیم‌های نوآوری محصول را قادر می‌سازد تا سریع‌تر مسیر اصلاح را تکرار کنند، سریع‌تر به مفاهیم بهتر، طرح‌های بسته‌بندی جدید و محتوای ظاهری موثرتر برسند.

 تاثیر هوش دیداری بر طراحی و تولید محصول

 گام اول: ساخت طرح مفهومی

مرحله ایجاد یک کانسپت اغلب به تاکتیک‌های زمان‌بر تحقیقات بازار اختصاص دارد که ممکن است هفته‌ها، حتی سال‌ها طول کشیده و منجر به هزینه‌های نجومی شود. هوش مصنوعی هنگامی که در کنار طرح‌های تحقیقات بازار استفاده می‌شود، بینش‌هایی ارایه می‌دهد که به تیم‌های طراحی محصول کمک می‌کند تا سریع‌تر به موثرترین طرح‌ها بپردازند و عناصر دیداری که در ارایه نتایج دلخواه ناکام هستند را از طرح‌های آزمایشی حذف ‌کنند.

 گام دوم: آزمایش و تکرار

هنگامی که یک طرح مفهومی معرفی شد، یا به یک گروه منتخب از ایده‌ها محدود شد، تیم طراحی محصول باید آن طرح را در بین دسته‌های مخاطبان مختلف مورد آزمایش قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند که مفهوم یادشده چقدر مورد نظر مخاطبان قرار گرفته است. هوش مصنوعی به تیم‌ها توانایی بررسی، آزمون و خطا در زمان واقعی برای بررسی میزان اثر آن محصول بر گروه‌های هدف را می‌دهد. به جای معرفی یک مفهوم در یک زمان مشخص، مخاطب به مخاطب، پلتفرم عملکرد برند Vizit اثربخشی را در بین چندین مخاطب به‌طور همزمان و فوری می‌سنجد.

– گام سوم: تحویل

اتمام مراحل طراحی و آزمایش پایان کار تیم طراحی نیست، رفتار مصرف‌کنندگان می‌توان یک شبه تغییر کند و باعث ایجاد اختلال در روند فروش شود. مفاهیم موجود باید بازطراحی و مورد آزمایش مجدد برای هماهنگی کامل با مصرف‌کنندگانی باشند که به سرعت در حال تغییر هستند. با در دست داشتن نبض بازار رقابتی، برای حفظ مشتری، تغییرات باید به سرعت اجرا شوند. این پلتفرم به تیم‌های توسعه امکان بررسی تغییرات در رفتار و نوع برخورد مصرف‌کنندگان را در یک محصول می‌دهد.

 به کارگیری هوش مصنوعی Vizit در صنعت طراحی محصول و بسته‌بندی

Vizit  چالش‌هایی که برندها با آن روبه‌رو هستند را می‌داند. دنیای دیجیتال ما اتصال بی‌نظیری را امکان‌پذیر کرده است و سرعت نوآوری به‌طور تصاعدی در حال افزایش است و چشم‌اندازی رقابتی ایجاد می‌کند برخلاف آنچه تاکنون دیده‌ایم. برندها نه‌تنها باید سریع عمل کنند، بلکه باید براساس بینش‌های ارزشمندی که سناریوهای دنیای واقعی را منعکس می‌کنند، تصمیم بگیرند.

برندها تشنه بینش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که می‌توانند پیش‌بینی کنند کدام عناصر بصری و طراحی به احتمال زیاد منجر به نتایج درآمدزا می‌شوند. این چیزی است که هوش بصری ارایه می‌کند: توانایی آزمایش، بهینه‌سازی و نظارت بر دارایی‌های بصری در زمان واقعی با استفاده از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده مبتنی بر هوش مصنوعی.