از شرکت‌های بسته‌بندی انتظار ارایه خدمات و محصولات بیشتر و همزمان به‌کارگیری منابع کمتر می‌رود. علاوه بر این، ارایه محصولات متنوع و پایداری زیست‌محیطی بیشتر با هدف پاسخ به مصرف‌کنندگان بیش از پیش نکته‌سنج. خوشبختانه، بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر می‌توانند به شرکت‌ها برای پاسخ به نیازهای پایداری‌شان بدون کاهش موثر در امکان تولید کمک کنند.

با به‌کارگیری مواداولیه کمتر به ازای هر بسته و ایجاد امکان بیشتر برای اولیه محصولاتی با جلوه های تصویری خلاقانه و رنگ‌بندی متنوع‌تر، این استراتژی باعث بهبود سلامت محیط‌زیست می‌شود و کمک می‌کند تا محصولات مختلف در قفسه فروشگاه‌ها خوش بدرخشند.

هنوز البته چالش‌هایی وجود دارد. فرآیند تغییر و تعویض برای بسته‌بندی‌های منعطف – چنانچه به درستی انجام نشود و تجهیزات درستی نیز به کار گرفته نشود- می‌تواند به گودالی عمیق برای تولید تبدیل شود.

هنگامی که ماشین‌آلات بیش از حد پیچیده یا اپراتور آموزش کامل و درستی ندیده باشد، تغییرات طولانی‌تر می‌شود و فرآیند تولید نیز سودآوری سابق را نخواهد داشت. بسته‌بندها باید از قابل اعتماد بودن تجهیزاتشان مطمئن باشند چراکه اغلب دستگاه‌ها با آب فشار بالا و مواد شیمیایی قوی شسته می‌شوند. با توجه به گرایش‌ها در بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، به پنچ راه برای تسهیل چالش‌های تولید اشاره می‌شود:

1- تضمین صحت سیل

یکی از هدف‌های مرسوم و مشترک در تولیدکنندگان نوشیدنی، یافتن راهی برای افزایش طول عمر محصولات است. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف مطمئن شدن از سیل کافی و دقیق فیلم بسته‌بندی است. حسگرها می‌توانند صحت سیل را بررسی کنند. همزمان کنترل‌کننده‌های حرارتی می‌توانند تضمین کنند که درجه حرارت به قدری بالا نرود که باعث سوزاندن فیلم شود. این موضوع به‌ویژه برای تولیدکنندگانی که به دنبال کاهش اثر کربنی پلاستیک با نازک کردن فیلم هستند بسیار حساس است چراکه میله اجرای سیل ممکن است به طور تصادفی باعث سوزاندن فیلم‌های نازک‌تر شود.

موتورهای Servo همچنین نقشی مهم در تضمین صحت سیل برعهده دارند. از آنجایی که این موتورها مسوول جابه‌جایی محصول در طول خط تولید هستند می‌توانند سرعت را با نیاز فرآیند سیل‌کنی تنظیم کند. با قرار گرفتن پلاستیک در محل مناسب و جلوگیری از معطل ماندن بیش از حد آن، سرووها کمک می‌کنند تا دقت برش و سیل‌بندی مناسب تضمین شود.

گلایه تولیدکنندگان از مشکلات همیشگی فرآیند سیل می‌تواند اغلب به وسیله به‌روزرسانی کنترل‌کننده حرارت، سیستم سروو و یا هر دوی آنها حل شود.

2- جابه‌جایی بین فیلم‌های متفاوت

پشتیبانی از واحدهای نگهداری موجودی (SKUs) – همراه با تلاش‌ها برای بهره بردن از فواید پایداری در تولید و بسته‌بندی- نیازمند داشتن توانایی برای جابه‌جایی راحت بین انواع مختلف فیلم‌هاست. فناوری‌های مدولار مانند ربات‌های همکار، می‌تواند این تغییرات را به خاطر انعطاف‌پذیریشان در سازگاری با وظایف جدید و توانایی‌شان در کار ایمن همراه با پرسنل انسانی، آسان‌تر سازد.

فناوری‌های مدولار قابلیت تنظیم و مطابقت آسان با نیازها را دارند. خطوط تولید انعطاف‌پذیرتر نیز خواهند شد چنانچه ردپای کمتری از خود بر جای بگذارند. بسیاری از فناوری‌ها، از دوربین‌های کوچک تا ابزارهای پیش‌بینی تعمیر و نگهداری، فضای بیشتری را برای تغییرات لی‌اوت آزاد می‌کنند یا کارکردهای جدیدی را در هنگام نیاز می‌افزایند.

3- آسان‌سازی به‌کارگیری ماشین‌ها

چنانچه تغییرات فراوانی زیادی داشته باشد، اپراتورها باید ماشین‌هایی قابل دسترس‌تر و کاربردپسندتر در اختیار داشته باشند. ماشین‌‌های پیچیده تنها فرآیند انجام تغییرات را طولانی می‌کنند.

این چالش‌ها را می‌توان با آموزش بیشتر اپراتورها به‌ویژه به شکل ویدیویی پشت سر گذاشت به همین خاطر تولیدکنندگان باید قبل از انتخاب تامین‌کنندگان اتوماسیون از نحوه ارایه آموزش‌هایشان مطمئن شوند. این موضوع کمک‌کننده خواهد بود چنانچه تامین کنندگان بتوانند دفترچه‌های راهنمای خلاصه را نیز در کنار انواع مشروح آن ارایه کنند. فناوری HMI (رابطه بین انسان و ماشین) با دیدی بهتر می‌تواند تغییری بزرگ در توانایی اپراتورها در به‌کارگیری تجهیزات جدید یا همان قدیمی‌ها به روش‌های جدید ایجاد کند.

4- آسان‌تر کردن شستشوی ماشین

تمیز نگه داشتن همه چیز یکی از چالش‌های بزرگ در کارخانجات تولید غذا و نوشیدنی است. شستشوی مداوم برای نگهداری پاکیزگی موضوعی بسیار حیاتی است اما مواد شیمیایی قوی، فشار بالا و حرارت بسیار زیاد می‌تواند به حسگرهای داخلی و سایر ابزارها آسیب بزند و باعث شود تا قبل از زمان پیش‌بینی شده از کار بیافتند.

خوشبختانه شرکای اتوماسیون، خطوط تولید ویژه‌ای را برای تولیدکنندگانی که به‌طور مداوم نیاز به شستشوی ماشین‌آلات دارند ارایه می‌دهند. محصولات درجه‌بندی شده در IP69K برای انجام شستشوی مداوم و زیاد و فشار زیاد جت آب توصیه می‌شوند. بخش‌های مختلف دستگاه‌ها شامل حسگرها، ربات‌های جاگذار، سوئیچ‌های قطع‌کن  اضطراری می‌شوند که باید در مقابل شستشو مقاومت خوبی داشته باشند. برای شستشوی سبک محصولات دارای رده IP67 اغلب مناسب هستند.

برای کار کردن بهتر با پیچیدگی‌هایی که بسته‌بندی‌های انعطاف‌‌پذیر عامل آن بوده‌اند، تولیدکنندگان نیاز دارند تا اطمینان داشته باشند که تجهیزات آنها به خوبی و درستی عمل می‌کند. برخی از ماشین‌آلات کار را برای پرسنل نگهداری برای دسترسی به نقاط کلیدی دشوار می‌کنند و به همین خاطر سازندگان ماشین‌آلات باید راه‌هایی برای دسترسی آسان‌تر به این نقاط در طراحی‌هایشان بیابند که ایمنی را نیز تضعیف نکنند.

پیش‌بینی در شرایط نگهداری و تجهیزات خود تشخیصی تاثیر خوبی برای ایجاد اطمینان بخشی دارند. بسیاری از فناوری‌های جدیدتر دارای مکانیزم‌های خودتشخیصی درونی هستند که به اپراتورها در هنگام ضعیف شدن تماس‌های الکتریکی هشدار می‌دهند تا قطعات جایگزین شوند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از راهکارهای بی‌شمار برای تعمیرات پیش‌بینی شده تا بازرسی کردن مداوم تجهیزات استفاده کنند.

با توانایی افزایش گزینه‌های سفارشی‌سازی، پشتیبانی از پایداری زیست‌‌محیطی و بهبود راندمان تولید، داشتن استراتژی برای یک بسته‌بندی منعطف، استانداردی طلایی برای بسیاری از شرکت‌ها به حساب می‌آید. ارزش این استراتژی هنگامی بیشتر می‌شود که بتوان ماشین‌آلاتی مناسب خریداری کرد هم از لحاظ صحت سیل و هم سرعت تغییر، آسانی استفاده و قابلیت تمیز شوندگی.