James Clark مدیر ارشد در BlueBox Packaging

هنگامی که بسته‌بندی خود را به‌روز می‌کنید، مطمئن شوید که پیام درست را منتقل می‌کند، به مصرف‌کننده ارزش ارایه می‌دهد و محصول شما را از رقبا متمایز می‌نماید.بسته‌بندی یک محصول نخستین چیزی که مصرف‌کنندگان به آن توجه می‌کنند به همین خاطر باید از لحاظ دیداری جذاب باشد. ظاهر محصول شماست که تعیین می‌کند آیا به فروش می رسد یا بر روی قفسه باقی می‌ماند. یک محصول متوسط می‌تواند از طراحی عالی بهره‌مند شود در حالی‌که یک طراحی بسته‌بندی ضعیف می‌تواند حتی به بهترین محصول آسیب برساند. اگر بسته‌بندی شما غیرواضح، قدیمی یا خسته‌کننده باشد نمی‌توانید محصول خود را با موفقیت بازاریابی کنید. به همین خاطر، تغییرات به موقع به همان اندازه مهم هستند که خود ظاهر طراحی. اما چه زمانی باید بسته‌بندی‌تان را به روز کنید؟ برخی از شرکت‌ها بسته‌بندی برندهای خود را در یک دوره زمانی خاص اصلاح می‌کنند تا ظاهری تازه و به روز داشته باشند. اگر متوجه این چهار علامت شدید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که بسته‌بندی خود را به روز کنید.

1. طرح قدیمی با خسته‌کننده است

ممکن است نیاز باشد تا طرح بسته‌بندی خود را به‌روز کنید چنانچه در مقایسه با گرایش‌ها و متدهای روز طراحی، قدیمی به نظر می‌آید. انتخاب بسته‌بندی که یک دهه پیش انجام دادید ممکن است دیگر به برند یا حتی صنعت شما در امروز مرتبط نباشد. تغییر در بسته‌بندی در هر سال یا دو سال ممکن است باعث شود تا مشتریان وفادارتان را از دست بدهید. شش سال زمان کافی و منطقی برای یک طرح بسته‌بندی است تا در صنعت خرده‌فروشی به روز شود، اما این نباید تنها دلیل برای اصلاح بسته‌بندی باشد.

واحدهای بازاریابی و طراحی باید با هم همکاری کنند تا با دقت و احترام بسته‌ای را طراحی کنند که به یک موقعیت استراتژیک و مرتبط برای مخاطبان هدف مرتبط باشد.

2- رقیبان بسته‌بندی‌شان را تغییر دهند

گاهی اوقت مشتریان به محصولات جایگزینی روی می‌آورند که بسته‌بندی شیک‌تری دارند. مراقب تغییراتی باشید که رقبای شما در طراحی خود ایجاد می‌کنند، زیرا اگر آنها در این زمینه موفق شوند، می‌توانید با کاهش فروش مواجه شوید. به آنچه که آنها با بسته‌بندی جدید خود به درستی انجام می‌دهند نگاه کنید و سعی کنید آن را در محصول خود بهبود بخشید. اگر تغییرات قابل توجه است و با روندهای فعلی مطابقت دارد، طراحی بسته‌بندی محصول خود را به‌روز کنید. مطمئن شوید که هرگونه تغییری در هماهنگی کامل با هویت و ارزش‌های برند باشد. با چنین کاری، شما می‌توانید شرکت و محصول خود را از رقبایتان متمایز کنید.

در هنگام طراحی مجدد محصول، عناصری از طراحی را به کار گیرید که شما را از رقبایتان متمایز کند. بسته به ماهیت، اندازه و شکل محصول و همچنین ملاحظات بازاریابی، محصولات خرده‌فروشی بیشتر در بسته‌های مقوایی، پاکت، کیسه، ساشه، جعبه‌های سخت، قوطی‌ و جار ارایه می‌شوند.

3. هزینه بسته‌بندی خارج از کنترل باشد

تاثیر زمان‌بر هزینه‌های مواداولیه بسته‌بندی قابل توجه است. باتوجه به افزایش هزینه بسته بندی، سود کسب‌وکار شما ممکن است هر سه ماه کمتر شود حتی اگر فروش شما پایدار باشد. این نشان می‌دهد که شما به ایده‌های جدید بسته‌بندی نیاز دارید.

اگر علایمی پیدا کردید که طرح بسته‌بندی‌تان قدیمی یا ناکارآمد است، برای آن هزینه نکنید. تغییرات بسته‌بندی باید به صورت استراتژیک در نظر گرفته شود تا هزینه‌ها را به حداقل برساند و در عین دارا بودن کیفیت، تجربه مشتری و هویت برند حفظ شود.

هزینه بسته‌بندی می‌تواند کاهش یابد چنانچه مواد، طرح‌ها و تامین‌کنندگان جایگزین را بررسی کنید. نتیجه اینکه استراتژی بسته‌بندی شما با اولویت‌های مصرف‌کننده در حال تحول و اهداف پایداری و در عین حال بهبود کارایی و کاهش ضایعات همسو می‌شود.

4. قوانین جدید و نیاز صنعت

تغییرات جدید در قوانین ممکن است پس از معرفی محصول به بازار تصویب شود. طراحی بسته‌بندی خرده‌فروشی قدیمی خود را مطابق با آخرین الزامات نظارتی تنظیم کنید. داروها یا برخی از محصولات غذایی که در صورت استفاده نادرست ممکن است باعث آسیب به مصرف‌کننده شوند، نیازمند بسته‌بندی‌های ایمن شاهد دستکاری شدن (tamper-evident) هستند.

علاوه بر این، خرده‌فروشی‌ها می‌توانند تقاضای تغییرات کنند چراکه برخی از دسته‌بندی‌های محصولات در قفسه‌های خود عملکرد ضعیفی داشته‌اند. همه چیز ممکن است به دلایل زیادی تغییر کند و همچنین ممکن است مجبور شوید خودرا باآنها مطابقت دهید.

طراحی مجدد بسته‌بندی‌های محصولات خرده‌فروشی و برجسته ساختن محصولتان ممکن است نیاز به کمک یک تامین‌کننده باتجربه در زمینه بسته‌بندی داشته باشد. شما می‌توانید ظاهر بسته را در صورت نیاز به روز کنید تا مطمئن شوید که پیام درست را منتقل می‌کنید. همچنین ارزشی را به مصرف‌کننده ارایه می‌دهید و شرکت خود را از رقبا متمایز می‌نمایید. به این فکر کنید که آیا مشتریان شما همچنان برند را می‌شناسند یا خیر.