هنر بسته بندی: بازار درب و درپوش‌های پلاستیکی به 57 میلیارد دلار تا سال 2025 خواهد رسید؛ CAGR 5.2درصد بین سال‌های 2020 و 2025. اصلی‌ترین عامل محرک بازار همانا تقاضا برای آب بسته‌بندی شده در بطری، نیاز به راحتی، نگرانی بابت ایمنی و سلامت محصول، تمایز محصول و برندینگ و کاهش اندازه بسته‌بندی‌ها بوده است.

درب‌ها و درپوش‌های پلاستیکی برای سیل کردن محتویات ظروف، ایمن کردن محصول بسته‌بندی شده و افزایش طول عمر آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقرون به‌صرفگی، سبکی و قابلیت تطبیق درب و درپوش‌ها نقشی حیاتی در رشد کلی بازار دارند. درپوش و درب‌های پلاستیکی کاربردهای خود را در بخش های مختلف مصرف نهایی ازجمله نوشیدنی، دارویی، غذا ، بهداشت شخصی، منزل و نیز سایر بخش‌ها به خوبی تعریف کرده‌اند. افزایش در تقاضا برای آب درون بطری، نیاز به راحتی، نگرانی بابت ایمنی و سلامت محصول، تمایز محصول و برندینگ و کاهش اندازه بسته‌ها مهمترین عوامل پیشران در بازار درب و درپوش هستند.

در بحث ارزش، بخش درب‌های شاهد دستکاری شدن (TE) بر طبق ارزیابی‌ها بیشترین سهم از این بازار را در بحث فناوری، در مدت زمانی یادشده به خود اختصاص داده‌اند.

در فناوری پس از قالب (post-mold)، برش، یک عملیات ثانویه برای دستیابی به درپوش‌ها و درب‌های TE است. قالب‌گیری و برش درب و درپوش‌های پلاستیکی در تزریق یا ماشین قالب‌گیری فشاری، زمان‌بر هزینه‌‌زا است به همین خاطر برش درب و درپوش‌های پلاستیکی فرآیندی جداگانه است چراکه مقرون به صرفه و از لحاظ زمانی نیز صرفه‌جویی می‌شود در مقایسه با برش درون ماشین قالب‌گیری.

بخش درب‌های پیچی بر طبق پیش‌بینی‌ها سریع‌ترین رشد را در میان سایر بخش‌ها در زمان یادشده دارد. درب پلاستیکی پیچی محصولی به خوبی مهندسی شده است که بر روی ظرف پیچیده و بسته و یا باز می‌شود. این درب‌ها دارای رزوه های پیوسته یا بریده هستند. باید به گونه‌ای طراحی شوند تا مقرون به صرفه، متناسب با محتویات و با باز شدن آسان باشند. همچنین دارای سیل موثر و کارا و هماهنگ با محصول، بسته بندی و قوانین زیست‌محیی محیطی محل تولید باشند. در صنعت نوشیدنی، درب‌ها و روکش‌های پلاستیکی TE هستند که کمک‌ می‌کنند تا از جعل و دست‌اندازی به محصول جلوگیری شود. نوار TE یک هشدار مرسوم برای آگاهی دادن نسبت به باز شدن محصول در درب‌ پیچی بطری‌هاست.

پیش‌بینی می‌شود که صنعت دارویی بیشترین CAGR را در همین دوره زمانی تجربه کند.

بسیار مهم است که کیفیت محصولات دارویی در حین فرآیند تولید حفظ شود. محصولات دارویی می‌توانند با ذرات هوا غبار و میکروارگانیزم‌ها آلوده شوند. برای جلوگیری از آلودگی، درب‌ها و درپوش‌های پلاستیکی معمولا داروها را مهروموم می‌کنند. بسته‌بندی محصولات سلامتی، بیشترین اهمیت را درخصوص محافظت محتویات از هوا، غبار و رطوبت دارند.  افزایش بیماری‌های مزمن، افزایش جمعیت سالمند و افزایش درآمد، موتور محرک در جوامع در حال توسعه در رابطه با تقاضا برای محصولات سلامتی هستند که درنتیجه باعث افزایش تقاضا برای درب و درپوش‌های پلاستیکی نیز می‌شوند.

منطقه آمریکای شمالی پیشرو بازار درب و درپوش‌های پلاستیکی در بازار از لحاظ حجم هستند.

امریکای شمالی، بر طبق پیش‌بینی‌ها، سریع‌ترین رشد بازار در مدت زمانی یادشده را از آن خود خواهند کرد. افزایش در مصرف CSD و غذاهای بسته‌بندی شده و رشد تقاضا برای غذاهای راحت همگی از بازار در امریکای شمالی حمایت می‌کنند. بهبود در شرایط اقتصادی و افزایش در تقاضا برای بسته‌بندی‌های خلاقانه نیز منجر به رشد بازار درب و درپوش‌های پلاستیکی شده است. رشد در این منطقه، به ویژه امریکا، در پنج سال گذشته توانی بوده است. درپوش‌های پلاستیکی تقریبا جایگزین همه نوع درپوش ممکن در امریکا شده است.

حقایق آماری

بخش PP بر طبق پیش‌بینی‌ها، سریع‌ترین رشد را از لحاظ نوع ماده اولیه خواهد داشت. علت، مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی و فشارهای مکانیکی (خستگی پلاستیک)، قابلیت ارتجاعی بالا، دوام و سختی مناسب است به همین خاطر انتخاب اول در بسته‌بندی شوینده‌ها، سفیدکننده‌ها و کمک‌های اولیه هستند.