Lisa McTiguePierce

می‌دانیم که فضای کف کارخانه چه میزان ارزشمند است. بیایید با هم فکر کنیم که از فضای خالی زیر ماشین‌های بسته‌بندی چه استفاده‌ای می‌توان داشت؟

به یک کارخانه  تولیدی بروید و به خطوط ماشین‌آلات نگاه کنید. یا به طور خاص، نگاهی به زیر ماشین‌آلات خود بیاندازید. نکته‌ای به ذهنتان می‌آید؟ از آنجایی که تجهیزات بسته‌بندی دارای کنترل الکترونیکی حرکت و نیز فناوری‌های پیشرفته اتوماسیون هستند، کابل‌ها، دنده‌ها و قطعات مکانیکی همگی ناپدید شده‌اند. بسیاری از ماشین‌ها اکنون از کمر به پایین به جز پایه‌ها خالی هستند.

من این موضوع را هنگامی که به نمایشگاه Pack Expo 2021 رفتم متوجه شدم. زمانی که مقابل غرفه Syntegon توقف کردم شاهد کار ماشین ACE (جعبه‌ساز پیشرفته) این شرکت شدم که با طراحی مجدد Beckhoff روانه بازار شده بود و موتور و سروو آن در بالای چارچوب دستگاه نصب شده بود. این تحولی تازه در طراحی پیشرفته ماشین‌آلات به حساب می‌آمد که انعطاف‌پذیری بیشتری را نسبت به قبل ایجاد می‌کند. چون بر مکان‌یابی سیستم کنترل و درایو AMP تمرکز زیادی شده بنابراین دیگر نیازی به نصب کابینت نبوده است.

من در سال‌های گذشته همواره از تولیدکنندگان ماشین‌آلات پرسیده‌ام که چه کارهایی را در طراحی ماشین‌‌هایشان انجام می دهند تا از مزایای این اصلاح در کارهایشان بهره ببرند. به جز اینکه ماشین هایشان جمع‌وجور و کوچکتر شده، به نظر من تحول چندان دیگری در طراحی آنها صورت نگرفته است.

نکته‌ای که به نظرم می‌رسد این است که آیا عملکرد اتوماسیون بسته‌بندی باید به صورت افقی و در بخش میانی دستگاه اتفاق بیافتد؟ فقط به هزینه‌های گزاف تامین منابع فلزی و مواداولیه مربوط به تولید دستگاه فکر کنید که می‌توان با کوتاه کردن پایه‌های آن صرفه‌جویی کرد.

آن فضای خالی در پایین به هدر می‌رود هنگامی به این نکات توجه می‌کنید:

1- اجزای ماشین‌‌های بسته‌بندی امروزه فشرده‌تر هستند و می‌توانند به شکل خطی یا چرخشی کار کنند. چگونه کارکردهای ماشین‌‌های بسته‌بندی (هدایت و جداسازی ظروف، پرکنی، دربندی، لیبل‌زنی، کدزنی، جعبه پرکنی و…) به خاطر فناوری‌های به روز شده‌شان بهتر شده است؟

2- خطوط بسته‌بندی تماما خودکار شده‌اند بدون نیاز به کمک اپراتور و یا با کمک اندک او. قامت و ارتفاع میانی دستگاه دیگر مثل گذشته اهمیتی ندارد.

3- سیستم‌های عمودی فرم، فیل، سیل بیش از بقیه از لحاظ فضای اشتغال شده کف، اقتصادی هستند به نسبت سایر پرکن ها که آن هم به خاطر عمودی بودنشان است.

4- چه تعدادی از ماشین‌های بسته‌بندی کوچک بودنشان را به‌عنوان یک مزیت مطرح می‌کنند؟ تقاضا برای ماشین‌های کوچک به دلایل موجهی زیاد است. کارخانه‌های تولیدی نیاز به انجام کار بیشتر با امکانات کمتر دارند. آنها خروجی بیشتر را از همان فضا یا حتی فضای کمتر انتظار دارند.

5- هنوز برخی پیچیدگی‌های پیشنهادی من باید برطرف شوند به‌عنوان مثال بحث نظافت و ضدعفونی کردن و همچنین نگهداری و تعمیر که می‌تواند دردناک باشد. حتی با وجود داشتن محافظ‌های زانو و کمر، تکنسین‌های فنی می‌توانند دچار ناراحتی در حال تعمیر و کنترل دستگاه‌ها بشوند چنانچه مجبور باشند که بر روی زمین کار کنند. آیا این شغلی مناسب برای ربات‌های کنترل از راه دور نیست؟ اگر این ربات‌ها می‌تواند بمب‌ها را خنثی کنند پس به قدر کافی مهارت برای کار بر روی ماشین‌های بسته‌بندی را نیز خواهند داشت.

نظر من این است… بیایید  دوباره راجع به فضای مورد نیاز برای کار و عملیات بسته‌بندی فکر کنیم. آیا می‌توانیم به سمت بالا و پایین و یا حتی مارپیچ برویم به جای حرکت به سمت طراحی افقی؟ تا زمانی که حرکت نرم و ظرف یا بسته به طور ایمن در جای خود قرار گرفته باشد، هیچ مانعی برای حرکت به سمت طراحی‌های جدید و استفاده بیشتر از فضای سه‌بعدی وجود نخواهد داشت.