هنر بسته بندی / بین الملل: تحقیق موسسه Two Sides از نگرشهای مصرفکنندگان راجع به چاپ، کاغذ، بستهبندیهای پایه کاغذ و نیز کاغذ تیشو پرده برمیدارد.در ژانویه سال 2023، تحقیقی جهانی از 10250 مصرفکننده توسط Two Sides به صورت آنلاین و به کمک شرکت تحقیقاتی Toluna انجام شد.


این نظرسنجی دوسالانه، به دنبال درک تغییرات اولویتبندی برداشتها و نگرشهای مصرفکنندگان نسبت به بستهبندیهای کاغذی، کاغذ و نیز چاپ بود. به ویژه مسایل زیر مورد توجه قرار گرفتند:
– ادراکات محیطی
– عادات خواندن
– اولویتهای بستهبندی
– نگرش نسبت به محصولات تولیدشده از تیشو
نظرسنجیها به صورت ملی در چند کشور انجام شد: آرژانتین (400)، برزیل (1000)، شیلی (350)، پاراگوئه (200)، افریقای جنوبی (500)، امریکا (1000)، اروپا شامل اتریش (500)، بلژیک (600)، دانمارک (500)، فنلاند (350)، فرانسه (1000)، آلمان (1000)، ایتالیا (1000)، نروژ (350)، سوئد (500) و انگلستان (1000).
این سند چندیافته کلیدی را برای اروپا ارایه میدهد. صنعت چاپ و کاغذ توسط افسانههایی احاطه شده است که بسیاری از آنها رشد در باورهای غلط درخصوص تاثیر کاغذ بر جنگلها دارند. برای سالیان ارایهدهندگان خدمات، این افسانههای زیستمحیطی را در تلاش خود برای سوق دادن مصرفکنندگان به سمت ارتباطات دیجیتال تقویت کردهاند. نیاز به شکستن این اسطورهها و افزایش آگاهی از پایداری کاغذ، اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است.
یافتههای کلیدی:
ادراکات محیطی
– تنها 15 درصد از مصرفکننگان میدانند که جنگلهای اروپا در حال رشد هستند.
– تنها 18 درصد از مصرفکنندگان درک میکنند که نرخ بازیافت کاغذ از 60 درصد در اروپا فراتر رفته است.
عادتهای رسانهای
– 65 درصد از مصرفکنندگان ترجیح میدهند کتابهای چاپ شده بخوانند.
– 58 درصد از مصرفکنندگان به تبلیغات آنلاین توجهی نمیکنند.
– 52 درصد از مصرفکنندگان بر این باورند که کودکان با خواندن کتابها و جزوات چاپی فراگیری بهتری دارند تا موارد دیجیتال.
اولویتهای بستهبندی
– 55 درصد از مصرفکنندگان بستهبندیهای کاغذی را ترجیح میدهند چون بر این باورند که دوستدار محیطزیست هستند.
– 39 درصد از مصرفکنندگان معتقدند که دولتمردان و مسوولین محلی بیشترین مسوولیت را برای کاهش مصرف بستهبندیهای غیرقابل بازیافت برعهده دارند.
محصولات تیشو
– 62 درصد از مصرفکنندگان میخواهند تا صنعت تیشو سرمایهگذاری بیشتری در بحث پایداری انجام دهد.
– 41 درصد از مصرفکنندگان نگران تاثیرهای زیستمحیطی محصولات تولیدشده از تیشو هستند.
ادراکات زیستمحیطی
تحقیق 2023 نشان داد که تعداد مصرفکنندگانی که میدانند جنگلهای اروپا از لحاظ اندازه در حال رشد هستند به 15 درصد در سال 2023 رسیدهاند در مقایسه با 10 درصد سال 2021.
نکته: بین سالهای 2005 تا 2020، جنگلهای اروپایی در حدود 58390 کیلومترمربع رشد داشتند. این مساحتی بزرگتر از کشور سوئیس است.

تحقیق نشان داد که 18 درصد از اروپاییان میدانند که نرخ بازیافت کاغذ و بستهبندیهای کاغذی در اروپا به بیش از 60درصد رسیده است. این رقم در سال 2021، 16 درصد بود. در حال حاضر نرخ بازیافت کاغذ در اروپا 71 درصد است.
عادتهای رسانهای
تغییرات بزرگی در اولویتهای مصرفکنندگان درباره محصولات چاپ شده بعد از همهگیری کرونا ایجاد شده است.

نمیتوان از این موضوع چشمپوشی کرد که اینترنت، روشهای دریافت اخبار و اطلاعات را تغییر داده است اما رشد وابستگی به ارتباطات دیجیتال، چالشهای خاص خود را به همراه دارد. تحقیق اذعان میکند که مصرفکنندگان نگرانیهای بیشتری نسبت به سبک زندگی بر پایه ارتباطات دیجیتال احساس میکنند.

48% از مصرفکنندگان نگران ضررهای دنیای دیجیتال بر سلامتشان هستند
45% بر این باورند که آنها درک بهتری از مطلب پیدا میکنند هنگامی که آن را به صورت چاپی میخوانند
محصولات تیشو
محصولات تیشو بخشی حیاتی از زندگی روزمره ما هستند. این محصولات را همه دارای ارزش بالایی میبینیم اما برخی اوقات قدردان آنها نیستیم چراکه آنها نقشی بیبدیل در بهداشت و پاکیزگی برعهده دارند. با این وجود افسانهها درخصوص تاثیرات زیستمحیطی این محصولات وجود دارد.
این گزارش به ترجیحات مصرفکنندگان در این خصوص پرداخته است که مطابق با آن، 63درصد از مصرفکنندگان بر این باورند که بهتر است محصولات تولیدشده از تیشو از فیبرهای بازیافت شده تولید شوند و 64 درصد به دنبال محصولات بازیافت شده از تیشو هستند.

58% بر این باورند که باید اطلاعات بیشتری درخصوص پایداری محصولات تولیدشده از تیشو منتشر شود
43% از مصرفکنندگان فکر میکنند که این محصولات اسراف هستند
41% از مصرفکنندگان نگران تاثیرات زیستمحیطی محصولات تولیدشده از تیشو هستند
اولویتهای بستهبندی:
همزمان با افزایش کسانی که خرید آنلاین انجام میدهند، آگاهی از انتخابهای بستهبندی و توجه به تاثیرهای زیستمحیطی مواد بستهبندی در حال افزایش است.
بستهبندیهای کاغذی، بستهبندی ترجیح داده شده در میان 10 نفر از هر 15 پرسششونده بود. 55 درصد از مصرفکنندگان آن را انتخاب بهتری برای محیطزیست میدانند و 76 درصد آن را انتخابی خوب برای کمپوست در منزل.


نتیجهگیری:
- با وجود اینکه دیدن پیشرفتهایی در تصورات مصرفکنندگان امیدوارکننده بود، اما نظرسنجی نشان داد هنوز کارهای زیادی برای آگاهسازی مصرفکنندگان درخصوص پایداری صنعت کاغذ و مشتقات آن باید انجام شود.
- ما باید هنوز هم برای آموزش مصرفکنندگان درباره نقش حیاتی صنعت کاغذ در اقتصاد پایدار دایرهای و به ویژه تلاشها برای سالم و مولد نگه داشتنی جنگلهای اروپایی سرمایهگذاری کنیم.
- این تصور که جنگلهای اروپا در حال کوچک شدن هستند و کوچک انگاشتن نرخ بازیافت صنعت، یک تلنگر است.
- در اختیار گذاشتن اطلاعات و حقایق کوچک درخصوص پایداری به مصرفکنندگان، باید به عنوان یک اولویت در صنعت مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت محصولات جذاب، کاربردی و پایدار تولید شوند.