هنر بسته بندی / بین الملل: تقاضای جهانی برای ماشین‌آلات فرم،‌ فیل، سیل بر طبق پیش‌بینی‌ها، با رشد سالانه 6.9درصدی به 5.2 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید. بر پایه گزارشی که Freedonia Group منتشر کرده است، آسیا/ پاسیفیک، آمریکای شمالی و اروپای غربی شاهد افزایش رشد تقاضای 86 درصدی خواهد بود زیرا هر یک دارای بخش‌های تولیدی متبوع و بسیار رقابتی هستند.

فروش محصول ترکیبی در بازارهای کوچک‌تر افریقا، خاورمیانه، اروپای شرقی و بازارهای امریکای جنوبی و مرکزی مطابق با پیش‌بینی‌ها، رشد سالانه 8 درصدی در سال 2026 خواهد داشت اما سود مطلق اندک خواهد بود.

گرایش‌های کلیدی موثر بر این رشد شامل موارد زیر هستند:

* افزایش میزان تولید موادغذایی با ارزش‌افزوده، بزرگترین بازار برای ماشین‌آلات FFS که منجر به ساخت کارخانه‌های جدید و گسترش سایت‌های موجود خواهد شد.

* رقابت در کاربردهای جدید مانند نوشیدنی‌ها و مواد شیمیایی که در حال حاضر بیشتر با ماشین پرکن ایستاده بسته‌بندی و پر می‌شوند.

* ادامه تغییر به سمت تکنیک‌های دستی بسته‌بندی در صنایع کوچک و متوسط در سرتاسر جهان.

* افزایش تقاضا برای ماشین‌های مدرن FFS در بازارهای جاافتاده و برخی بازارهای درحال گسترش مانند تایلند که در آن نگرانی‌هایی درخصوص نیروی کار و کاهش هزینه‌ها مطرح است.

* قوانین جدید زیست‌محیطی و ابتکارات صنعتی باعث افزایش به‌کارگیری بسته بندی‌های پایدار شده است که احتمالا شرکت‌ها را وادار به جایگزینی ماشین‌های قدیمی‌تر با تجهیزات جدید FFS که با این نوع مواد جدید سازگار باشند می‌کند.

* بازارهای رو به رشد از بسته‌های سخت به سمت منعطف‌ها حرکت می‌کنند به ویژه پاکت‌های ایستاده (Pouches) .اینجاست که ماشین‌های فرم فیل سیل به عنوان تجهیزات اصلی برای کار و تولید این نوع محصولات مطرح می‌شوند.

پلی‌اتیلن

بازار جهانی پلی‌اتیلن رشد 4.87 درصدی در CAGR مابین سال‌های 2022 تا 2927 را تجربه خواهد کرد. در 2021، بازار جهانی PE از نظر تولید بین 108.69 تا 119.8 میلیون تن بوده است و بر طبق پیش‌بینی‌ها به 134.84 تا 148.64 میلیون تن در سال 2027 خواهد رسید. بر پایه گزارشی که ResearchAnd Markets بر روی PE جهانی منتشر کرد، ارزش جهانی بازار PE، 139.95 میلیارد دلار است که تا سال 2027 به رقم 186.16 میلیارد دلار خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود درخواست از 120.50 میلیون تن 2021 به 154.33 میلیون تن سال 2027 برسد.

این ماده که برای تولید محصولات گوناگونی ازجمله ظروف پلاستیکی و انواع فیلم استفاده می‌شود، متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع پلاستیک بر روی زمین است. گزارش بازار PE را به سه بخش از لحاظ تراکم تقسیم می‌کند:

تراکم بالا HDPE، تراکم پایین LDPE و خطی با تراکم پایین LLDPE. پنج بازار بزرگ (بسته‌بندی، ساختمانی، خانگی، کشاورزی و سایر) و چهار منطقه اصلی (آسیا پاسیفیک، امریکای شمالی، اروپا و سایر مناطق دنیا) نیز برای این محصول وجود دارند.

نکات مهم:

– HDPE حدود 43 درصد از سهم بازار را در 2021 به خود اختصاص داد.

– بسته‌بندی 60 درصد از کل بازار این بخش را در اختیار دارد.

– بازار آسیاپاسیفیک حدود 51 درصد از سهم کل بازار در 2021 را به خود اختصاص داد.

بسته بندی‌های خمیری قالب‌گیری شده

بر طبق پیش‌بینی‌ها اندازه بازار جهانی بسته‌بندی‌های خمیری قالب‌گیری شده تا سال 2030 به 9.11 میلیارد دلار خواهد رسید که نشان از رشد 7.4 درصدی CAGR بین سال‌های 2022 تا 2030 دارد.

گزارش ResearchAndMarkets همچنین به رشد تقاضا برای بسته‌بندی‌های پایدار حافظ محیط‌زیست، افزایش آگاهی نسبت به مدیریت ضایعات و نگرانی‌های زیست‌محیطی نسبت به پلاستیک‌های یکبار مصرف اشاره می‌کند.

بسته‌بندی‌های قالب‌گیری شده از پالپ که از فیبرهای گیاهی تهیه شده‌اند کاملا تجدیدپذیر و زیست تخریب‌پذیر هستند. از لحاظ تاریخی این نوع بسته‌بندی محدود به شانه‌های تخم‌مرغ و بسته بندی‌های اولیه و ساده می‌شوند اما تقاضا برای آنها به خاطر ویژگی‌های مبتنی بر پایداری‌شان رو به افزایش است.

نکات برجسته بازار

– بخش خمیر چوب بازار را با سهم درآمدی 86.2 درصدی از منابع در سال 2021 تحت تاثیر خود قرار داد. در دسترس بودن فراوان چوب خام و کاغذ باطله با هزینه کمتر، بیشترین نقش را در سهم عمده این بخش در 2021 داشته است.

– بخش حمل‌نقلی بیشترین سهم بازار را با 57.3 درصد در سال 2021 به خود اختصاص داد که آن هم به خاطر نفوذ زیاد محصولات خمیری قالب‌گیری شده مانند صدفی‌ها و سینی‌های مورد استفاده در بسته‌بندی میوه و تخم‌مرغ بوده است.

– سینی‌های به کارگرفته شده در بخش محصولات غالب با سهم درآمدی 41.6 درصد خود را بالاتر از بقیه نشان دادند که به علت فراوانی و در دسترس بودن، هزینه کم و قابلیت بالای جذب ضربه در حین حمل محصولات شکستنی بوده است. کاربردها شامل بطری شیشه‌ای نوشیدنی، بطری‌های شراب، تخم‌مرغ و سایر بخش‌ها می‌شود.

– بخش قطعات الکترونیکی بالاترین CAGR با 8.8 درصد را مطابق با پیش‌بینی‌ها داشته است.

یک تحقیق که در جولای سال 2022 توسط Future Market Insight  انجام شد، بیان کرد که بازار بسته‌بندی واکسن در سال 2021 از 1.15 میلیارد دلار پیشی گرفته است و رشد 13.1 درصدی در CAGR را مابین سال‌های 2020 تا 2030 تجربه خواهد کرد.

پیشرفت و حرکت واکسیانسیون، به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته، تحت تاثیر افزایش آگاهی از مزیت‌های آن، دسترسی به واکسن، تلاش‌های عمومی و خصوصی مداوم برای تشویق مردم برای استفاده به عنوان بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیرانه قرار دارد.

کشورهای درحال توسعه نیز در حال بهبود روند واکسیناسیون بر پایه خدمات دولتی هستند. این در اصل به خاطر تجربیات قبلی مصرف‌کنندگان و دولت‌ها در ویروس‌هایی همچون H1N1، هپاتیت و به تازگی کرونا بوده است. ویال‌ها و سرنگ‌های از پیش پر شده دو نوع از پرکاربردترین شکل‌های بسته‌بندی واکسن هستند که در کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. راحتی استفاده و در دسترس بودن مواد اولیه‌ای همچون شیشه و پلاستیک، موتور محرک بازار بسته‌بندی جهانی هستند.

ویال‌ها به‌طور قطع پرکاربردترین نوع بسته‌بندی‌های دارویی هستند که به وسیله سرنگ‌های از پیش پر شده تعقیب می‌شوند. بر طبق بررسی‌ها ویال‌ها حدود چهارپنجم از سهم بازار در این بخش را در سال 2021 به خود اختصاص دادند. برخی از بازیگران اصلی در بازار در پی گسترش امکانات تولید خود بودند تا بتوانند نیاز جهانی به تولید واکسن کووید را برطرف کنند.

پایداری از رشد پشتیبانی می‌کند

برای بهبود انعطاف‌پذیری طبیعی اقتصادی و اجتماعی بسته‌بندی، پیشرفت محصول و تولید محتوا حیاتی است. ویال‌های تولیدشده از شیشه به‌طور چشمگیری بر بازار چیره هستند چراکه هیچ واکنشی با محتویات از خود نشان نمی‌دهند و می‌توان چندین دوز را در یک بسته تکی بسته‌بندی کرد. از آنجایی که آمپول‌های پلاستیکی شانس آلودگی را کم می‌کنند، مصرف چنین محصولاتی به احتمال زیاد در سال‌های آینده چندبرابر خواهد شد. اگرچه از دیدگاه پایداری، سرنگ‌های از پیش پرشده توانسته‌اند تا گوی سبقت را از ویال‌ها بربایند.

سرنگ‌های از پیش پر شده تک واحد و آماده مصرف به علت‌های زیر از لحاظ راحی ایمن هستند:

– آسانی ذاتی در مصرف

– حذف بسیاری از مراحل مستعد خطا در تهیه و تحویل واکسن

– کاهش خطر آلودگی متقابل

– تضمین دوز صحیح در هر بار تزریق

در مقایسه، لیبل‌های چاپی جداشونده بر روی سرنگ‌های از پیش پرشده واکسن امکان ثبت شماره سریال را آسان‌تر می‌کند و به روز‌رسانی پرونده ایمن‌سازی بیمار نیز با سرعتی سریع‌تر از ویال‌ها انجام می‌شود. بازار بسته‌بندی واکسن بر طبق پیش‌بینی‌ها رشدی دورقمی را تجربه کرد چراکه تقاضا برای واکسن در بیمارستان‌ها و سایر مراکز پزشکی افزایش یافت. از لحاظ ارزشی، بسته‌بندی واکسن بین سال‌های 2020 تا 2030 حدود 3.5 برابر خواهد بود.

کدهای  QR و تگ‌های RFID توسط تولیدکنندگان بسته‌بندی واکسن به کار گرفته می‌شوند تا ایمنی واکسن در حین بسته‌بندی، حمل و انبار تامین شود. به همین خاطر اغلب بازیگران کلیدی در حال نصب خطوط تمام‌خودکار و کاهش تماس مستقیم انسان هستند.

لیبل‌های شرینک/ استرچ- اسلیو

بازار جهانی لیبل‌های شرینک اسلیو و استرچ احتمالا رشدی در حدود 3.67 میلیارد دلار خواهند داشت که شتابی 4.87 درصدی در CAGR بین 2021 تا 2026 را شامل خواهد شد. گزارش Technavio همچنین پیش‌بینی می‌کند که بازار، حداکثر رشد در لیبل‌های اسلیو مقرون به‌صرفه PVC را در همین دوره خواهد داشت.

رشد در بخش غذا و نوشیدنی در دوره پیش‌بینی شده چشمگیر خواهد بود که علت اصلی آن نیاز به برندینگ موثر برای کمک به خریداران در انتخاب صحیح کالای موردنظرشان است.

39درصد از رشد بازار از همین دوره از APAC خواهد آمد. تغییرات در کسب زندگی و جمعیت‌شناسی، به‌ویژه در جمعیت طبقه متوسط، باعث رشد در بازارهای منطقه‌ای خواهد شد. اگرچه رشد در تقاضا برای محصولات بهداشت شخصی بسته‌بندی شده احتمالا رونق رشد بازار لیبل‌های شرینک و اسلیو استرچ در APAC را در پی خواهد داشت.