گزارش سال 2021 شرکت TetraPak درخصوص پایداری، خبرهای جدید حول پیشرفت‌ها در بسته‌بندی‌های پایه گیاهی، درب‌های متصل به بطری، بازیافت جعبه‌های اسپتیک و ضایعات غذایی را دربردارد.

به تازگی این شرکت گزارشی را از تمام انواع این نوع بسته‌بندی در امریکا و کانادا در سال 2021 منتشر کرده است. این گزارش با نام Sustainability Report 2021 بر روی سایت شرکت قرار داده شده است و شامل 8 موضوع می‌شود که در ادامه با هم می‌خوانیم.

1- بسته‌بندی‌های اسپتیک بدون فویل

در 2020 شرکت تتراپک نخستین نسل بسته‌بندی‌های اسپتیک بدون فویل رادر ابعاد تجاری محدود به بازار معرفی کرد تا جایگزین لایه ضدنفوذ آلومینیومی برای محصولات اسپتیک آن هم به وسیله فیلم پلیمری با روکش اختصاصی باشد. این فیلم خاصیت نفوذناپذیری یکسانی داشت با این تفاوت که تاثیر آن بر محیط‌زیست کمتر بود.

ارزیابی چرخه حیات (LCA) برای تخمین این کاهش هنوز به طور کامل انجام نشده است اما یک چیز قطعی است: لایه آلومینیوم فقط 5 درصد از کل ماده اولیه پایه را از لحاظ وزنی به خود اختصاص داده است اما یک‌سوم از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) را دربرمی‌گیرد. نخستین نسل از بسته‌بندی‌های بدون فویل اکنون در قفسه سوپرمارکت‌ها هستند و 25درصد از اثر کربنی را کاهش داده اند.

2- روکش‌های 100درصد تجدیدپذیر با پایه گیاهی برای کارتن‌ها

شرکت، کارتن محصولات یخ‌زده که از مواد پایه گیاهی تجدیدپذیر تولید شده بود را معرفی کرد که در سال 2020 حدود یک میلیارد از آنها فروخته شده بود. نخستین کارتن تتراپک در آمریکا و کانادا که از پلیمر پایه گیاهی (نیشکر) برای کاهش اثر کربنی استفاده کرده است، توسط شرکت Clover Sonoma به بازار معرفی شد. گرافیک‌های روی کارتن نمایانگر تعهد برند به پایداری بود که شامل مقوای دارای تاییدیه FSC می‌شد. از آنجایی که بسته‌بندی بی‌نهایت موفقیت‌آمیز بود Clover تصمیم گرفت تا تمام بسته‌بندی مایعات خود را تا سال 2025 به این نوع بسته‌بندی تجدیدپذیر تغییر دهد.

3- گسترش بازیافت کارتن‌های اسپتیک

تتراپک گزارش می‌دهد که تعداد کارخانه‌هایی که بسته‌بندی‌های کارتنی را در سرتاسر جهان بازیافت می‌کند از 40 در سال 2010 به بیش از 170 باب در زمان حال رسیده است. تعداد بسته‌های تتراپک جمع‌آوری شده برای بازیافت از 32 میلیارد 2010 به 49 میلیارد در سال 2020 رسیده است که نرخ کلی بازیافت 27درصدی را نشان می‌دهد.

صنعت همچنان به افزایش ظرفیت ادامه می‌دهد همزمان شش کشور اروپایی فعال در بازیافت جعبه‌های کارتنی در شراکتی با L-PAK در کشور روسیه، خط جدید بازیافت بسته‌های کارتنی با ظرفیت سالانه 12 هزار تن را راه‌اندازی کردند. مقوای فرآوری شده برای استفاده در کروگیت‌ها و سایر مواد اولیه شامل بسته‌بندی‌های ثانویه برای صنعت نوشیدنی و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- درب‌های پیچی

شرکت، تحقیق و توسعه برای درب‌های پیچی برای تطابق با الزامات جدید اتحادیه اروپا و تبدیل به قانون در جولای 2024 را شتاب بخشیده است. نخستین سری درب پیچی Tatra Pak برای معرفی در Heli Cap 26 Pro آماده شده که نگرشی پیچی فشاری و لولای قفل خودکار دارد. درب قابلیت تولید با مواد پایه گیاهی برای کاهش ضایعات را نیز دارد.

5- فیلم بسته‌بندی از محتوای بازیافت شده

تتراپک فیلم بسته‌بندی ثانویه قابل بازیافت تولید شده از 50درصد موارد پلاستیکی بازیافت شده را برای عرضه به سرتاسر اروپا آماده کرده است.

6- دیجیتال‌سازی کاهش ضایعات غذا

شرکت از مزایای فناوری‌های دیجیتال در بسته‌بندی و ماشین‌آلات خرید استفاده می‌کند. مراکز تازه به کدهای QR مجهز شده‌اند تا طول عمر محصول را افزایش و از ضایعات بکاهند. همچنین می‌توان محصولات را در چرخه توزیع دنبال کرد و چنانچه بسته آسیب دیده باشد، علت قابل تشخیص و پیگیری باشد.

کدها زمان واقعی انبارش و اطلاعات طول عمر محصول را برای خرده‌فروشان به نمایش می‌گذارند و آنها را قادر می‌سازند تا قیمت‌ها را داینامیک کنند آن‌هم با نزدیک شدن به پایان طول عمر محصول. همچنین خریداران را قادر می‌سازد تا خاستگاه محصول را شناسایی و گزینه‌های «مصرف تا تاریخ» و «بهترین زمان مصرف» را به خوبی در اختیار داشته باشند.

7- تبدیل ضایعات غذایی

یکی از نمونه‌های خوب برای کاهش ضایعات غذا، در آمریکا است جایی که Matriark Foods مازاد سبزیجات مزرعه و بقایای محصولات تازه برش خورده را که پتانسیل تبدیل به ضایعات و ارسال به مراکز دفن زباله دارند را مورد استفاده قرار داد. این مواد اولیه تبدیل به محصولات سلامت و کم سدیم برای استفاده در مدارس، بیمارستان‌ها، بانک‌های غذایی و سایر کانال‌های خدمات غذایی می‌شوند. این محصولات در مارچ سال 2020 به بازار معرفی شدند.

8- استریلیزاسیون eBeam با مصرف بهینه انرژی

پیشرفت‌های صورت گرفته در مبحث پایداری در بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی کارتنی نیز اتفاق افتاده است. گزارش تتراپک می‌گوید که همکاری با COMET منجر به بکارگیری استریلیزاسیون با جریان الکترونی (eBeam) برای جایگزینی روش سنتی پراکسید هیدروژن برای مواد اولیه بسته‌بندی شد آن هم با همان کارایی. این سیستم که در سال 2017 معرفی شد، می‌تواند در مصرف انرژی تا حدود یک‌سوم کاهش ایجاد کند. تتراپک این سیستم را از COMET خرید تا خطوط پرکنی خود را پایدارتر و بهینه‌تر کند.