در این مقاله نگاهی اجمالی به آخرین راهکارهای ROVEMA در بسته‌بندی قهوه و اینکه این راهکارها چگونه باعث حذف بسته‌بندی‌های غیرضروری بدون نیاز به کاهش کیفیت خواهد شد، انداخته‌ایم.

قهوه محصولی بسیار حساس است که باید در حین مراحل کشت، برداشت و فرآیندهای بعدی با آن بسیار ملایم برخورد شود. بسته‌بندی می‌تواند نقشی مهم در تضمین این‌که قهوه در بهترین شرایط به دست مشتری می‌رسد ایفا کند.

محافظت از محصول نکته‌ای کلیدی است. قهوه درون پاکت‌هایی پر می‌شود که صددرصد غیرقابل نفوذ در برابر عبور گازها هستند تا بتوان عمر مفید آن را تا بیش از 2 سال نیز تضمین کرد. به  این ترتیب هیچ تبادل هوایی نباید وجود داشته باشد و از این‌رو قهوه با همراهی گازهای محافظتی، ترکیبی از نیتروژن و دی‌اکسید‌کربن درون پاکت پر می‌شود. چنانچه اکسیژن بیش از حد پیش‌بینی شده به قهوه برسد، چربی یا روغن موجود در قهوه می‌تواند فاسد و ترش شود. علاوه بر این پاکت‌ها باید دارای ویژگی نفوذناپذیری بالایی باشند تا این‌که چربی از میان آن به بیرون نشت نکند. از آنجایی که قهوه محصولی با درجه احساسی بسیار بالا است، ایجاد تصویر باکیفیت از ان (طراحی بسته‌بندی) نیز تاثیر بسیار زیادی در نقطه فروش دارد.

هنگامی که صحبت از بسته‌بندی قهوه می‌شود، نیاز تولیدکنندگان بزرگ و کوچک قهوه برای بو دادن آن متفاوت خواهد بود. در حالی‌که تولیدکنندگان بزرگ به‌طور کلی وابسته به سیستم‌های توزین اختصاصی برای هر ماشینی در زمان تنظیمات و تجهیز ماشین‌آلات خود هستند، تولیدکنندگان کوچکتر گرایش به سیستم‌های انعطاف‌پذیرتری دارند که با آن بتوانند هر دو نوع قهوه را بر روی یک ماشین بسته‌بندی کنند. شرکت های پیشرو متوجه نیاز روزافزون به سیستم‌های توزین و دربندی ترکیبی و خلاقانه‌ای شده اند که بتواند هم دانه قهوه و هم قهوه آسیاب شده را با هم در یک دستگاه وزن کند. این کار ورود به فرآیندهای بسته‌بندی خودکار را تسهیل می‌کند.

تمام انواع قهوه در ماشین‌های فرم- فیل- سیل بسته‌بندی می‌شوند و می‌توان آنها را برای کاربردهای مختلف تنظیم کرد.

مواد اولیه پایدار برای بسته‌بندی

رشد بزرگی در گرایش مصرف‌کنندگان برای بسته‌بندی‌های قابل بازیافت وجود دارد. از آنجایی که الزامات پایه برای مواداولیه بسته‌بندی در قهوه در حال حاضر نیز بالاست- از ضدنفوذ بودن تا داشتن ظاهر جذاب- تولیدکنندگان قهوه با چالش‌هایی در ترکیب این مواد جدید و فرآیندهای بسته‌بندی درگیر هستند.

تاکنون اغلب بسته‌بندی‌های قهوه از مواد کامپوزیتی PET، ALU و PE تولید می‌شده‌اند. این ترکیب بهترین نفوذناپذیری و قابلیت مکانیکی را داراست. نیاز برای مواداولیه پایدار بسته‌بندی منجر به ایجاد چالشی‌های جدید در فرآیند بسته‌بندی خواهد شد. هدف ترکیب نیازهای مصرف کننده با پایداری و موجود بودن مواد اولیه پایدار از نقطه‌نظر اقتصادی است. حتی با وجود این‌که قهوه محصولی با قیمت به نسبت بالاست اما مصرف‌کننده تمایل چندانی به پذیرش هزینه‌های اضافی تحمیل شده به خاطر بسته‌بندی ندارد.

کامپوزیت‌های بسته‌بندی تولید شده از PP/PE یا PE/PE با EVOH یا SiOx امبد شده لایه‌های محافظتی ساخته‌اند که در حال حاضر بهترین انتخاب بازار هستند چراکه بازیافت‌پذیرند. این کامپوزیت‌ها در برخی مواقع حتی شامل 7لایه مجزا نیز می‌شوند اما همه آنها از خانواده شیمیایی مشابهی از پلی‌الفین می‌آیند و به همین خاطر در اروپا به آنها لقب بازیافت‌پذیر داده‌اند. مواد اولیه بسته‌بندی تولیدشده از ترکیب‌های پلاستیکی در برخی مواقع فرآیند سخت‌تری نسبت به کامپوزیت‌های آلومینیومی دارند. برخی شرکت‌های پیشرو از PP همراه با لایه محافظتی در برابر اکسیژن (EVOH) برای دانه‌های قهوه استفاده می‌کنند. همچنین قهوه آسیاب‌شده را در بسته‌بندی از جنس PP نازک، پودر قهوه را در PE تک‌لایه و نیز در کامپوزیت پلی‌الفین سیل شده با 85% مواداولیه خام تجدیدپذیر عرضه می‌کنند. بهترین نوع بسته‌بندی برای دانه‌های قهوه در پاکت‌های دارای سوپاپ انجام می‌شود.

در برخورد با محصولی به حساسیت قهوه، ضروری است که تمام فرآیند بسته‌بندی در سیستم‌های کاملا بسته انجام شود. سیستمی که اطمینان و ایمنی‌بخش بی‌نهایت بالایی داشته باشد.